• ElissaLevin

    8 mån bebis ålar/kryper inte

    Hej alla. Jag har en son som blev 8 månader igår. Han är duktig på det mesta men han kan varken åla ellee krypa när han är på golvet. Dessutom gnäller han bara så fort han ligger på golvet. Ser hur barn i hans ålder redan har lärt sig iallafall att kunna åla sig fram på golvet. Man blir orolig som förälder. Är han bara sen med det ?? Kommer de så småningom? Min BM ville iallafall boka in ett läkar besök först och sen kanske sjukgymnast för hon tyckte att man ska på nått sätt kunna ta sig framåt på golvet i hans ålder. Blir nervös o lite ledsen. Finns det nån där ute som haft likadant ?

  • Svar på tråden 8 mån bebis ålar/kryper inte
  • Pimpinellan

    Fullständigt normalt! Det borde även Bvc upplyst dig om. Finns ingen som helst anledning att träffa läkare eller sjukgymnast. Mitt andra barn kunde ingenting i den åldern. Först runt 10 månader "lossnade" allt och han vände sig, satt själv, kröp så småningom. Full fart på han idag vid 1,5.

  • ElissaLevin

    Oh . Känns lite bättre nu när ni svarat ! Hoppas hoppas det kommer så småningom. Ska ja va helt ärlig tyckte jag också att läkar besök lät överdrivet men vi får se vad dom säger.

  • syntharen

    Men gud vad konstigt av BVC att spä på din oro så med läkarbesök. Där borde dom ju veta att många 8-månaders inte kan krypa eller åla och vissa barn hoppar över det helt och börjar gå direkt.

  • Sasu

    Det kan hända när som :)
    Min 7½ månaders började bara för några dagar sen att åla fram, snurra från mage till rygg och rygg till mage, samt sitta helt själv utan stöd, allt detta på bara 3 dagar!
    Helt normalt att de inte kryper/ålar just nu, alla barn utvecklas olika. Enligt 1177 så lär sig barn oftast krypa mellan 5-12 månader, men en del bebisar skippar helt detta och börjar gå istället. Jag själv skippade ålandet och krypandet helt och gick direkt till att springa!

  • S23

    Verkligen konstigt att bvc bokat in läkarbesök och sjukgymnast. Det är fullständigt normalt. Om inte bvc sett något som varken du eller vi förstår?

    Vår dotter är nu snart 13 månader och går snart (handlar bara om att hon ska våga släppa, balansen har hon). Hon började inte ta sig framåt förens vid 10,5 månad och då hasandes på rumpan, vilket är hennes stil nu också, hon har aldrig krupit. Från det att hon lärde sig sitta vid 5,5 månad har hon ALDRIG legat ner på golvet. På sin höjd har man kunnat sätta ner henne sittandes i fem minuter utan att hon blivit asförbannad. Med undantag för öppna förskolan. Där har hon minsann kunnat sitta i timmar på golvet.

    Men som sagt, inget som helst fel på min dotters motoriska utveckling

  • Fröken W

    Oroa dig inte. Min första tog sig inte fram förens hon var 11 månader, först då började hon krypa. Innan dess satt hon stilla utan missnöje. När hon var 13 månader började hon gå.

    Om du inte har läkarbesöket snart så kan du ju ringa bvc och fråga varför de tycker att det behövs och att det gjort dig orolig. (Självklart bättre att de kollar saker en gång för mycket men jag vet att man blir väldigt orolig när de vill kolla upp saker, även om

    det bara är i all välmening).

  • cleoeme

    Jag tänker att det är bra att dom vill låta en läkare titta på barnet! :) OM det skulle vara något problem så kommer ni få superbra hjälp snabbt.

    Släpp oron och ta det som det kommer.

  • ElissaLevin

    Min son är fuuuuullt frisk och smart bebis ! Inge fel alls på han . Men ja vet faktiskt inte vrf hon ville boka in ett läkar besök ? Har allltid tyckt att min BM är konstig och faktiskt kass om ja ska va ärlig . Aja jag tänker väll att de e väll lika bra o gå dit så kanske ja endå kan släppa oron.

  • Frankie Bean

    Min son var likadan. Nu är han 3 1/2 och fullt normal, "förutom" att han är översynt och antagligen ska få glasögon. Det är kanske inte lika kul att försöka ta sig runt om man inte ser :/

    Men han är väldigt lugn och nöjd ändå så behöver ju inte vara därför det tog sådan tid.

Svar på tråden 8 mån bebis ålar/kryper inte