• Anonym (vadärdetta)

Kallsvettas när jag går på toa

Ja det händer ett par gånger per år att jag blir så otroligt dålig när jag går på toa, jag får liksom tömma hela tarmen innan det är klart. Det är världens pers och känns som jag nästan ska dö, kallsvettas och blir sjöblöt av svett och mår jättedåligt. Efter 3 timmar brukar det gå över. Det händer ibland 1 gång i månaden och ibland oftare och ibland inte alls på flera månader.

Jag har undvikt laktosprodukter ett tag och det tycks hjälpa, men ibland inträffar ändå detta märkliga fenomen.

Kan känna mig hur pigg som helst en stund innan men sedan bara kommer det från ingenstans, jag blir så dålig och vill nästan ringa ambulans då det känns som jag ska svimma av och dö.

Har tänkt att det kan vara stress, men då borde man inte må så dåligt då stress är mer psykiskt ?

Jag har även dokumenterat hjärtfel om det kan påverka, fel på två klaffar.
    Brukar även få migrän, men detta är annorlunda då jag inte får huvudvärk innan.Vid migrän brukar jag få synbortfall och blir ljuskänslig och kräks.

Jag får inte heller alltid diarre när detta händer utan det kan vara bra avföring ända tills tarmen är tömd helt, då får jag också kramper efteråt och det känns som träningsvärk i magen, ibland kan det avslutas med att jag faktiskt kräks men inte varje gång.

Känns mer som en kraftig allergisk reaktion mot något ??
    På pappas sida har det varit vanligt med IBS mage, jag blir också svullen innan det inträffar. Men jag har också långa perioder då magen är bra.

• Svar på tråden Kallsvettas när jag går på toa
  • Anonym (Snusen)

Kan få sådär när jag varit magsjuk. Det finns tydligen någon nerv som man kan lyckas irritera så man t.o.m kan skita tills man tuppar av. Jag har fått lägga mig på golvet ibland emellan skitvarven.

• Anonym (vadärdetta)
    Anonym (Snusen) skrev 2020-02-20 22:02:40 följande:

Kan få sådär när jag varit magsjuk. Det finns tydligen någon nerv som man kan lyckas irritera så man t.o.m kan skita tills man tuppar av. Jag har fått lägga mig på golvet ibland emellan skitvarven.

Fast detta är inte magsjuka som går över på 2-3 timmar?

Jag var hos en polare sist det hände och han ville köra mig till akuten men jag vet att det går över. Dessutom är det helt omöjligt att ta sig till akuten när det händer. Min polare sa att jag var alldeles het också, men när magen var tömd så var jag bra igen på kvällen. Vi hade ätit samma mat hemma och han blev inte dålig.

Detta är som sagt en återkommande cykel med jämna eller ojämna mellanrum, skulle säga att det händer 4 gånger per år i snitt. Känns inte heller som förstoppning?
  • Anonym (gallsten)

Rent spontant låter det som gallsten. Jag fick skjutsa min kollega ett par gånger till akuten för anfallen blir värre och värre om det går obehandlat. Och det passar din beskrivning. Kollegan fick dock ligga på som fan för att läkarna skulle ta henne på allvar att hon trodde att det var gallan. När de väl konstaterade att så var fallet var det för inflammerat för att göra något åt, de fick vänta till det gått tillbaka lite innan de till slut opererade.
    Be om en ordentlig utredning är mitt råd.

• jeanette02

Det kan vara en sorts migränekvivalent. Du har alltså vanlig migrän?

De finns de som får något som kallas bukmigrän. Kan vara kräkningar cykliskt som du beskriver. Men i ditt fall kanske det då ter sig med att tarmen tömmer sig fullständigt?

Bäst att du kollar upp dig hos vården är mitt tips för säkerhets skull.

• Anonym (stress)

min sambo har likadant, händer oftast efter en dag där han har stressat mycket, så hans är stress relaterat.

• sextiotalist

Så är det när jag får mina IBS-skov. Kroppen tror troligen att man är sjuk. Något jag får leva med.

I de flesta fall går det över på en kvart, ibland som hos dig, efter några timmar.

Den kortare versionen kommer flera gånger i månaden, den andra ett eller ett par gånger per år. Då har det hänt att jag stannat hemma från jobbet. Ingen vill ha en blek, kallsvettig kollega på jobbet

• Anonym (här med)

Kan oxå få sådär, oftast är det något jag ätit som magen reagerar på i "panik" och försöker göra sig av med det så fort som möjligt. Jävligt obehagligt när man har frossa samtidigt som svetten droppar från typ hela kroppen...

Får samma känsla när jag har kräksjuka och har faktiskt oxå svimmat då. Skillnaden när man får kräksjuka är ju att det fortsätter längre och man får en jäkla feberkänsla och ledvärk efteråt.

• Anonym (vadärdetta)
    Anonym (här med) skrev 2020-02-21 10:51:59 följande:

Kan oxå få sådär, oftast är det något jag ätit som magen reagerar på i "panik" och försöker göra sig av med det så fort som möjligt. Jävligt obehagligt när man har frossa samtidigt som svetten droppar från typ hela kroppen...

Får samma känsla när jag har kräksjuka och har faktiskt oxå svimmat då. Skillnaden när man får kräksjuka är ju att det fortsätter längre och man får en jäkla feberkänsla och ledvärk efteråt.

Ja precis mitt går över efter ett par timmar.
    Jag lider också av migrän och känslig tarm, laktosintolerans.

Migrän brukar oftast sluta med att jag kräks, då har jag även dimmsyn ett par timmar innan och måste lägga mig mer direkt.

Detta är något annat, låter som vi har exakt samma då eftersom det kommer till synes från ingenstans. Vet inte hur man ska utreda det hela eftersom man mår bra efteråt. Går det att skriva ett brev till vården ?

Svar på tråden Kallsvettas när jag går på toa