• Annapyttipanna38

    Fick frågor i tullen / Resa med barn utan samma efternamn

    För en vecka sedan reste jag med mina två barn till Sverige från London där jag nu bor. Ett av barnen har mitt efternamn den andra har det inte. I tullen i Sverige fick jag frågor om vem fadern i London är och om han har godkänt resan med mina barn till Sverige och att det skulle vara bra att vi i fortsättningen har med oss ett intyg att fadern intygar att resan är ok.

    Jag antar att det här hände mig för att ett av barnen inte har mitt efternamn. Sen har jag läst mycket om att det sker många vårdnadstvister i Sverige och ibland förs barn bort av den ena föräldern så tullen vill nog kolla lite extra kanske.

    Upplever ni problem när ni reser ensamma med barn eller när ni reser med barn som inte har samma efternamn som er?

  • Svar på tråden Fick frågor i tullen / Resa med barn utan samma efternamn
  • louisa83

    E oj.. är det inte ganska vanligt att barnen inte har samma efternamn som mamman? Mina barn har inte samma efternamn som mig iaf.

    Gud vad sjukt...kan de ha letat efter nån specifik misstänkt person kanske?

  • Miva

    När vi flög med min makes barn (från tidigare förhållande som har mammans efternamn) på charterresa var vi tvungna att ha ett speciellt papper med påskrift från mamman och visa vid flygningen.

  • fluu

    Grannen har detta problem. Hon är dessutom två kullar barn med två olika efternamn.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • louisa83

    Det har aldrig hänt mig och jag har flugit ensam med mina barn som har annat efternamn tre ggr. Aldrig hört om att man skulle behöva nåt papper från pappan heller. Så det är alltså meningen att de ska stanna alla ensamma föräldrar med barn? Vad gör man om pappan inte finns med i bilden då, måste man bevisa det för dom då?

    Kan det vara avgörande om man reser inom eller utanför Schengen kanske? UK är väl inte med i Schengen eller? Jag har bara rest inom Schengen med mina barn så det kanske är därför som ingen sagt nåt.

  • LFF
    Annapyttipanna38 skrev 2020-02-20 21:32:05 följande:

    För en vecka sedan reste jag med mina två barn till Sverige från London där jag nu bor. Ett av barnen har mitt efternamn den andra har det inte. I tullen i Sverige fick jag frågor om vem fadern i London är och om han har godkänt resan med mina barn till Sverige och att det skulle vara bra att vi i fortsättningen har med oss ett intyg att fadern intygar att resan är ok.

    Jag antar att det här hände mig för att ett av barnen inte har mitt efternamn. Sen har jag läst mycket om att det sker många vårdnadstvister i Sverige och ibland förs barn bort av den ena föräldern så tullen vill nog kolla lite extra kanske.

    Upplever ni problem när ni reser ensamma med barn eller när ni reser med barn som inte har samma efternamn som er?


    Inte själv eftersom pappan alltid varit med när vi varit ute och rest men jag vet andra som haft problem då barnen har pappans efternamn och mamman ett annat. 
    louisa83 skrev 2020-02-20 23:07:01 följande:

    E oj.. är det inte ganska vanligt att barnen inte har samma efternamn som mamman? Mina barn har inte samma efternamn som mig iaf.

    Gud vad sjukt...kan de ha letat efter nån specifik misstänkt person kanske?



    Nej, det vanligaste är att barnen har samma efternamn som mamma. Detta då barnet per automatik får mammans efternamn vid födseln. Vill man att barnet ska ha ett annat efternamn så får man fylla i detta när man fyller i vad barnet ska heta i förnamn.
  • louisa83
    LFF skrev 2020-02-21 11:05:55 följande:

    Inte själv eftersom pappan alltid varit med när vi varit ute och rest men jag vet andra som haft problem då barnen har pappans efternamn och mamman ett annat. Nej, det vanligaste är att barnen har samma efternamn som mamma. Detta då barnet per automatik får mammans efternamn vid födseln. Vill man att barnet ska ha ett annat efternamn så får man fylla i detta när man fyller i vad barnet ska heta i förnamn.


    Jaså är det så det är i Sverige nu? Visste inte det. Jag bor i Grekland och här frågar de vid födseln vilket efternamn barnet ska ha. Oftast blir det dock pappans av tradition. Men då kvinnan enligt lag behåller sitt efternamn när hon gifter sig (man måste gå till domstol om man vill byta till samma efternamn som sin man) så blir resultatet att mammorna nästan alltid har annat efternamn än sina barn.

    I Sverige är det ju väldigt olika hur man gör med det där. Antingen byter kvinnan efternamn vid giftermålet (eller mannen) och då när de får barn heter alla samma sak. Eller så behåller båda sina efternamn. Om det då är som du säger att barnet automatiskt får mammans namn, då blir ju pappans efternamn annorlunda än barnets. Så då blir det ju samma grej fast med pappan.

    Oavsett på en flygplats så kommer ju folk från hela världen, och alla länder har sina lagar och traditioner om efternamn. Man kan ju inte utgå från den svenska lagstiftningen.
  • Kermit1561
    louisa83 skrev 2020-02-21 11:18:56 följande:

    Jaså är det så det är i Sverige nu? Visste inte det. Jag bor i Grekland och här frågar de vid födseln vilket efternamn barnet ska ha. Oftast blir det dock pappans av tradition. Men då kvinnan enligt lag behåller sitt efternamn när hon gifter sig (man måste gå till domstol om man vill byta till samma efternamn som sin man) så blir resultatet att mammorna nästan alltid har annat efternamn än sina barn.

    I Sverige är det ju väldigt olika hur man gör med det där. Antingen byter kvinnan efternamn vid giftermålet (eller mannen) och då när de får barn heter alla samma sak. Eller så behåller båda sina efternamn. Om det då är som du säger att barnet automatiskt får mammans namn, då blir ju pappans efternamn annorlunda än barnets. Så då blir det ju samma grej fast med pappan.

    Oavsett på en flygplats så kommer ju folk från hela världen, och alla länder har sina lagar och traditioner om efternamn. Man kan ju inte utgå från den svenska lagstiftningen.


    Det är inget unikt svenskt, har nära släkt som fått samma frågor när de reser från andra europeiska länder och speciellt när de reser utanför eu. Det har inte med lagstiftning att göra utan handlar om att skilda föräldrar kidnappar sina barn och tar dem till sina hemländer och håller dem där till de tilldöms vårdnaden av lokala domstolar trots att ursprungslandet redan tilldömt en part vårdnaden. Och det är vanligt åt båda hållen mellan tex usa och Sverige.
  • LFF
    louisa83 skrev 2020-02-21 11:18:56 följande:
    Jaså är det så det är i Sverige nu? Visste inte det. Jag bor i Grekland och här frågar de vid födseln vilket efternamn barnet ska ha. Oftast blir det dock pappans av tradition. Men då kvinnan enligt lag behåller sitt efternamn när hon gifter sig (man måste gå till domstol om man vill byta till samma efternamn som sin man) så blir resultatet att mammorna nästan alltid har annat efternamn än sina barn.

    I Sverige är det ju väldigt olika hur man gör med det där. Antingen byter kvinnan efternamn vid giftermålet (eller mannen) och då när de får barn heter alla samma sak. Eller så behåller båda sina efternamn. Om det då är som du säger att barnet automatiskt får mammans namn, då blir ju pappans efternamn annorlunda än barnets. Så då blir det ju samma grej fast med pappan.

    Oavsett på en flygplats så kommer ju folk från hela världen, och alla länder har sina lagar och traditioner om efternamn. Man kan ju inte utgå från den svenska lagstiftningen.
    Ja, och oavsett så måste man fråga i Tullen eftersom kidnappning av barn inte är något ovanligt. Har även hört om de som knappt kommit in i tex USA just för att mamman inte haft samma efternamn som sina barn. Jag tycker ju själv att den typen av frågor ska ställas till alla föräldrar som reser ensamma med sina barn, oavsett om man delar efternamn eller inte.

    Vad gäller att barnen får mammans efternamn så har det varit så väldigt länge eftersom mamman automatiskt får vårdnaden om barnet om inte föräldrarna är gifta. Det vanligaste är fortfarande att papper om vårdnad skrivs på efter barnets födsel även om det går att göra innan.
  • Mascaraklumpar

    En anhörig till mig höll inte på att få gå på planet med sitt barn. De har samma efternamn (ett ovanligt namn, dessutom) och är lika som bär, men deras pass var utfärdat i olika länder (föräldrar med olika medborgarskap, barnet har dubbelt).

    Själv har jag flugit med min son massor med gånger och blir ofta stoppad av tullpersonalen, men ingen har någonsin frågat om min son är min trots olika efternamn. Vi har båda lite arabiskt utseende, så då måste vi uppenbarligen dels vara nära släkt med varandra och dels ha något skumt för oss.

Svar på tråden Fick frågor i tullen / Resa med barn utan samma efternamn