• Litsen

    Reseersättning och reseavdrag?

    Jag har 18.5kr reseersättning från jobbet från första milen som jag får ut på min lön varje månad.

    Min sambo säger att jag får göra reseavdrag i skattedeklarationen också.

    Jag känner ju att det är fel. Men jag hittar ingenting på nätet som säger varken det ena eller det andra.

    Någon som vet vad som gäller?

  • Svar på tråden Reseersättning och reseavdrag?
  • Anonym (Gladiator)

    Reseavdrag kan du göra om du inte får reseersättning.

  • Anonym (A)
    Litsen skrev 2020-02-21 07:27:23 följande:

    Jag har 18.5kr reseersättning från jobbet från första milen som jag får ut på min lön varje månad.

    Min sambo säger att jag får göra reseavdrag i skattedeklarationen också.

    Jag känner ju att det är fel. Men jag hittar ingenting på nätet som säger varken det ena eller det andra.

    Någon som vet vad som gäller?


    Fast då har du ju inga kostnader för pendlandet, om du får ersättning från jobbet?

    Så vad ska du dra av?
  • Anonymm20
    Litsen skrev 2020-02-21 07:27:23 följande:

    Jag har 18.5kr reseersättning från jobbet från första milen som jag får ut på min lön varje månad.

    Min sambo säger att jag får göra reseavdrag i skattedeklarationen också.

    Jag känner ju att det är fel. Men jag hittar ingenting på nätet som säger varken det ena eller det andra.

    Någon som vet vad som gäller?


    Du kan inte lagligt dra av något du inte betalar för.
  • Anonym (H)

    Han kanske blandar ihop avdrag för resor till och från jobbet med tjänsteresor?

    Du kan göra avdrag i deklarationen under vissa förutsättningar för resor med bil till och från jobbet.

    Vad gäller tjänsteresor med bil kommer AG ange för Skatteverket att du fått reseersättning så det kan du inte dra av.

Svar på tråden Reseersättning och reseavdrag?