• Anonym (Ms?)

    Ni med MS, era första symptom?

    Jag tänkte höra med er som har MS, hur ni upptäckte det?

    För 3 år sedan började jag få konstiga symptom.

    Balanssinnet i mörker flippade ur. Gick jag in till min dotter på natten kunde jag plötsligt tappa balansen och ramla in i väggar/dörrkarmar.

    Det har blivit bättre, men har vid enstaka tillfällen upplevt den känslan på dagtid nu.

    Vid två tillfällen har jag upplevt det som att min arm tappar all muskelkraft. Bara under nån sekund eller två.

    Mina lillfingrar domnar ofta bort när jag sitter med telefonen. Ibland domnar hela armen på nätterna. Trots att den inte ligger i kläm, utan möjligtvis bara att jag legat med armen böjd.

    Har även lätt för att domna bort rumpa/ben/fötter.

    Räcker att jag sitter liite konstigt eller på fel punkt.

    Får perioder med hemsk spänningshuvudvärk . Sitter främst i tinningarna, men sprider sig i hela ansiktet.

    Under en lång period förra året hade jag muskelryckningar i höger tumme och pekfinger.

    Dlmnade bort helt i underlivet efter en behandling hos naprapat för 1.5 år sen. Höll i sig nästan 2 mån. Nu kan jag i perioder uppleva känselnedsättning, men inte total domning.

    Det mest påtagliga jag har, är KONSTANT känsla av svagström i hela fotsulorna. Det "durrar" och känslan förflyttar sig runtom under foten hela tiden. Ibland sprider sig durrningarna upp i benen och dyker då och då snabbt upp i andra delar av kroppen med. Den här känsln gör mig fullkomligt GALEN!

    Har även mycket muskelryckningar där o där i kroppen.

    Läkaren har även upptäckt att mina reflexer i knän och fötter är otroligt överkänsliga och har skickat mig till neurolog i mars.

    Utöver det har jag problem med ångest, oro, svårt att somna vissa nätter/vaknar av panikattacker andra nätter (känsla av att inte kunna andas/hjärtat stannar).

    En lång period har det känts som att tarmfunktionen avtagit. Känner sällan behov att göra nr 2, äter och äter men är sällan bajsnödig.

    Men det brukar släppa när mensen kommer som tur är.

    Ett par ggr per månad är jag också konstant kissnödig halva natten. Går på toa och kissar men kan sitta där en timme och kissa småskvättar varannan minut.

    Dela gärna med er av era första symptom.

    Kan jag ha MS?

  • Svar på tråden Ni med MS, era första symptom?
  • Anonym (Lea)

    Många med MS har borrelia. Kolla upp det. Det hände mig.

    Jag hade samma symtom som du, tom "the MS hug". Därutöver stel tunga och könslan av att det rann kallt vatten på olika ställen på kroppen. Men allt försvann när jag fick antibiotika mot borrelian.

  • Anonym (f)

    Svårt att uttala mig om alla symptom, men känselbortfallen kom inte av något speciellt, vilket var hur det startade för mig. En gång vaknade jag med domnade fötter. En gång satt jag och kollade på film då jag märkte att jag inte hade någon känsel alls från låret och ner i ena benet. Alltså ingen känsel alls, inte ens för tjocka nålar på akuten, som att jag fått bedövning. Kom alltså inte pga hur jag satt, och släppte inte på flera veckor, har inte helt släppt i benet ännu trots att det gått ett halvår.

  • Anonym (f)

    Domningarna i händerna låter som karpaltunnelsyndrom. Det har jag också.

  • Anonym (1234)

    Jag har blivit utredd för MS, magnetröntgen av huvudet osv, visade ingenting. Mina symptom var stel nacke, spänningshuvudvärk, att jag domnade bort för ingenting i både händer och fötter, vaknade varje morgon av att något var bortdomnat. Efter några veckor kom muskelryckningar, överallt! Blippade till någonstans flera gånger i timmen!

    Läkaren märkte även att jag hade överaktiva reflexer. Läkarnas teorier på detta var stress/oro/ångest.

    Gick även på massage som jag tyckte hjälpte.

    Prata med en som har MS som sa att Ms-domningar är inget man kan "skaka bort", det är en inflammation i nervsystemet å inget som kommer och går, det sitter konstant i minst 24 timmar.

    Hoppas det inte är något!

  • Anonym (Ms?)
    Anonym (1234) skrev 2020-02-22 21:23:41 följande:

    Jag har blivit utredd för MS, magnetröntgen av huvudet osv, visade ingenting. Mina symptom var stel nacke, spänningshuvudvärk, att jag domnade bort för ingenting i både händer och fötter, vaknade varje morgon av att något var bortdomnat. Efter några veckor kom muskelryckningar, överallt! Blippade till någonstans flera gånger i timmen!

    Läkaren märkte även att jag hade överaktiva reflexer. Läkarnas teorier på detta var stress/oro/ångest.

    Gick även på massage som jag tyckte hjälpte.

    Prata med en som har MS som sa att Ms-domningar är inget man kan "skaka bort", det är en inflammation i nervsystemet å inget som kommer och går, det sitter konstant i minst 24 timmar.

    Hoppas det inte är något!


    Jag har också fått höra att min stress/ångest ligger bakom. Men när reflexerna upptäcktes och jag berättade om mitt konstanta pirr i fötterna så blev läkaren lite mer fundersam.

    I fötterna är det ju heeeela tiden. Det går inte att skala bort.

    Domningarna i lillfingrarna går att skaka bort det värst av , men lite sitter kvar nästan hela tiden.

    Så himla diffust så man vet ju inte riktigt vad man ska tro..
  • Anonym (f)
    Anonym (Ms?) skrev 2020-02-23 12:59:29 följande:
    Jag har också fått höra att min stress/ångest ligger bakom. Men när reflexerna upptäcktes och jag berättade om mitt konstanta pirr i fötterna så blev läkaren lite mer fundersam.

    I fötterna är det ju heeeela tiden. Det går inte att skala bort.

    Domningarna i lillfingrarna går att skaka bort det värst av , men lite sitter kvar nästan hela tiden.

    Så himla diffust så man vet ju inte riktigt vad man ska tro..
    Finns en hel del sjukdomar som kan ge de symptomen. Jag har också en pirrande känsla i benen. Och konstant smärta. 

    Men neuropati av olika slag kan också ge de symptomen.
  • Anonym (f)

    Just reflexerna är dock lite typiskt för inflammation i centrala nervsystemet. Men kan även bli så vid vissa muskelsjukdomar. 

    Hade du några andra tecken på neurologiska problem?

  • Anonym (Ms?)
    Anonym (f) skrev 2020-02-23 13:56:15 följande:

    Just reflexerna är dock lite typiskt för inflammation i centrala nervsystemet. Men kan även bli så vid vissa muskelsjukdomar. 

    Hade du några andra tecken på neurologiska problem?


    Nej det är ju det som är så himla diffust.

    Pirrandet i fötterna ger inget direkt känselbortfall och inget syns på utsidan. Men det känns heeela tiden, ibland mer o jättepåtagligt och ibland lite mindre.

    Samma med domningarna. Dom kommer ju titt som tätt här o var, men hade ingen domning just under undersökningen. Så då kändes ju allt som vanligt.

    Läkaren gjorde massor av nervtester men jag reagerade inte konstigt på nåt av dom förutom reflexerna i knän och under fötterna. (Benet flyger rakt upp bara man knäpper med fingret på knäet. Behövs i princip ingen kraft alls!)

    Känner mig alltid öm i musklerna, särskilt i benmusklerna. Har svårt att sitta bekvämt på en toalettstol tex, för det trycker och ömmar så mycket på baksidan av låren. Som om jag skulle väga bly och sitta på en smal stång bara. Ben och fötter domnar bort inom 1 minut när jag sitter där och jag får liksom flytta runt på toastolen för att försöka hitta bekväma punkter.
  • Anonym (f)
    Anonym (Ms?) skrev 2020-02-23 19:45:06 följande:
    Nej det är ju det som är så himla diffust.

    Pirrandet i fötterna ger inget direkt känselbortfall och inget syns på utsidan. Men det känns heeela tiden, ibland mer o jättepåtagligt och ibland lite mindre.

    Samma med domningarna. Dom kommer ju titt som tätt här o var, men hade ingen domning just under undersökningen. Så då kändes ju allt som vanligt.

    Läkaren gjorde massor av nervtester men jag reagerade inte konstigt på nåt av dom förutom reflexerna i knän och under fötterna. (Benet flyger rakt upp bara man knäpper med fingret på knäet. Behövs i princip ingen kraft alls!)

    Känner mig alltid öm i musklerna, särskilt i benmusklerna. Har svårt att sitta bekvämt på en toalettstol tex, för det trycker och ömmar så mycket på baksidan av låren. Som om jag skulle väga bly och sitta på en smal stång bara. Ben och fötter domnar bort inom 1 minut när jag sitter där och jag får liksom flytta runt på toastolen för att försöka hitta bekväma punkter.
    Har du röntgat ryggen?
  • Anonym (1234)

    Apropå överaktiva reflexer, en neurolog svarade på någons fråga om just överaktiva reflexer där han skrev att överaktiva reflexer kan vara ett normalt fynd, det intressanta är dock om de är symmetriska, dvs är ena benet överaktivt och inte det andra så kan det vara ett tecken på något neurologiskt.

  • Anonym (Ms?)
    Anonym (1234) skrev 2020-02-23 22:21:59 följande:

    Apropå överaktiva reflexer, en neurolog svarade på någons fråga om just överaktiva reflexer där han skrev att överaktiva reflexer kan vara ett normalt fynd, det intressanta är dock om de är symmetriska, dvs är ena benet överaktivt och inte det andra så kan det vara ett tecken på något neurologiskt.


    Ja det nämnde han till mig med. Mina är hyffsat lika. Vänster var något känsligare.

    Men kan reflexer bli överaktivaa helt plötsligt? För dom har ju inte varit så innan! Kollade dom senast för 2 år sedan och då var dom normala.
  • Anonym (Ms?)
    Anonym (f) skrev 2020-02-23 20:29:23 följande:

    Har du röntgat ryggen?


    Nej jag har inte fått göra någonting ännu. Har sökt läkare flertalet ggr för alla mina symptom, men hittills har dom blivit avfärdade som stress/ångest. Neurologbesöket i mars är första ordentliga kollen.
  • Anonym (f)
    Anonym (Ms?) skrev 2020-02-24 07:56:58 följande:
    Nej jag har inte fått göra någonting ännu. Har sökt läkare flertalet ggr för alla mina symptom, men hittills har dom blivit avfärdade som stress/ångest. Neurologbesöket i mars är första ordentliga kollen.
    Ja, det är många som fått ms-diagnos senare som fått det bemötandet faktsikt. Säger inte att du har ms, men tror det allmänna bemötandet (iaf om man insjuknar med mindre känselbortfall) beror på ms symptomen till en början kan verka lite diffusa.

    Du skulle ju då kunna ha problem med ryggen/ryggmärgen med. Du kan be en sjukgymnast kolla på det, de är ofta duktigare än läkare på just leder och skelett är min erfarenhet. Tänkte medan du väntar på röntgen.
  • Anonym (Ms?)
    Anonym (f) skrev 2020-02-24 08:53:59 följande:

    Ja, det är många som fått ms-diagnos senare som fått det bemötandet faktsikt. Säger inte att du har ms, men tror det allmänna bemötandet (iaf om man insjuknar med mindre känselbortfall) beror på ms symptomen till en början kan verka lite diffusa.

    Du skulle ju då kunna ha problem med ryggen/ryggmärgen med. Du kan be en sjukgymnast kolla på det, de är ofta duktigare än läkare på just leder och skelett är min erfarenhet. Tänkte medan du väntar på röntgen.


    Mja. Det började under graviditeten (då domnade jag ofta k ansiktet. Läppar, nästipp och tunga. Främst vänster sida) och drog igång rejält efter senaste förlossningen.

    Jag hade hemsk foglossning under graviditeten och ett år efter förlossningen hade jag fortfarande värk i höfter, ländrygg och knän. Gick hos naprapat 5 ggr , behandlade med att räta ut leder/kotor och akupunktur. Då blev det bättre, men fick som sagt domnkng i underlivet efter sista behandlingen och sedan har besvären bara rullat på. Kommit och gått i perioder..

    Tanken har ju slagit mig att det även kan vara en förlossningsskada. Har fått två stora barn på 4.5 kilo (jag själv är smal och liten) och lillasyster hade ganska bråttom ut. Något kan ju ha hänt på vägen.

    Ett symptom som jag glömde skriva upp är öronen.. att jag vissa dagar inte klarar höga ljud, blir såå uppstressad. Andra dagar går det hur bra som helst.

    Har mer eller mindre även ett konstant pipande i öronen (tinnitus?), tycker själv att jag fått sämre hörsel samt att jag ibland kan få känslan av tryck i öronen/huvet.

    Ljudet blir som att jag plötsligt befinner mig under vatten, det trycker inuti öronen och jag blir väldigt yr. Pågår max 10 sekunder.
  • Anonym (Ms?)

    Kan tillägga att även min naprapat var lite orolig för just MS när jag fick domningen i underlivet. Han sa att om det inte går över skulle jag försöka få träffa en neurolog, men det gick ju över. Så ihop med alla familjeläkares ångestdiagnoser så släppte jag det .. fram till nu när han reagerade på reflexerna.

  • Anonym (Marie)

    Hej, jag har också pirr i ena foten konstant, muskelryckningar och lite andra diffusa symptom som att tårna är bedövade har dock gjort mrt hjärna och den visade inte på något. Men symptomen är kvar och har varit konstanta i snart ett år. Har ni fått någon rätsida på era symptom?

Svar på tråden Ni med MS, era första symptom?