• februari93

    Vi som går igen IVF

    Hej! Denna tråden är till er som inte hittar rätt tråd eller rätt svar någonstans. Denna tråden är en tråd som jag önskat att jag trillat över när jag som mest behövde den. Obs! Detta är MIN version utav allt (änsålänge)

    Vi har gjort alla tester som går att göra och fått ?diagnosen? ofrivilligt barnlösa. Därför har vi nu påbörjat ivf behandling. Till en början tyckte jag att allt kändes väldigt jobbigt, att det kändes påtvingat på något vis. Men ju längre tiden har gått, desto bättre har det känts, för vår största längtan är ju att få barn.

    Allt började med ett besök på rmc i Malmö. VÄRLDENS GULLIGASTE PERSONAL! Vi kom fram till att jag skulle gå på bemfola i 5 dagar för att sedan göra ett ultraljud. På ultraljudet hade jag 10 stora äggblåsor. Fortsatte 2 dagar till med bemfola och fyremadel, efter det var det ultraljud igen. Då hade jag 16 stora äggblåsor. De ville att jag skulle fortsätta ytterligare 2 dagar, så det gjorde vi. Sedan tog jag ovietrelle 36 timmar innan äggplock. När det väl var dags för äggplock var jag väldigt nervös för jag hade läst så mycket om hur ont det gjorde. Men för mig (som har väldigt låg smärtgräns) gjorde det inte alls så ont som jag trott. Det kändes absolut, men inte så som jag trott. När jag lämnade salen hade de plockat ut 18 ägg. När sköterskan kom tillbaka till oss så hade de fått ut totalt 29(!) ägg. Med tanke på att de fått ut så många ägg så var risken stor för överstimulering så vi bestämde oss för totalfrys. Dagen efter äggplock fick vi veta att 14 ägg blivit normalt befruktade. Idag (dagen efter - dagen efter äggplock) ringde jag för att fråga hur allt går till nu, om vi får mer information eller hur allt går. Då får man inte veta mer förrän det är dags för frysning och då får man veta hur många som gått till frysen. Är det någon som känner igen sig som gjort liknande? Hur många ägg gick till frysen? Man är ju så sjukt spänd på allting. Jag mådde inget vidare på alla sprutor, så jag vill helst slippa gå igenom allt det igen... har ni några frågor, så ställ dom! Jag är villig att dela med mig utav min upplevelse och resa. Jag har inte haft någon att prata med (som gått igenom samma) under tiden vi gått igenom detta, så därför hoppas jag att jag kan finnas där för någon som känner samma sak!

    Lycka till!

  • Svar på tråden Vi som går igen IVF
  • Akira Öken

    29 ägg? Wow! Förstår att det blev totalfrys. :) Hoppas att du slipper överstimulering och att många av embryon utvecklas som de ska! :)

    Vi har gått på Reproduktionscentrum på Huddinge sjukhus och där får man brev hem om hur många som gick att frysa. Sen kan man förstås ringa och fråga också. Jag har gjort sex äggplock och fått ut mellan ett och 16 ägg. Resultatet har varierat. En gång utvecklades inget som det skulle och en gång fick vi tre blastocyster.

    Behandlingen är riktigt tuff och jag förstår verkligen att du inte vill gå igenom en sådan igen.

    Stort lycka till!


  • februari93

    Så spännande att höra andra som gått igenom samma! Min syster och mamma blev gravida direkt, så jag har ingen som riktigt förstår min situation. En av läkarna jag träffat har också gjort det 6 gånger. Jag är så imponerad utav er som orkar. Jag är helt slut efter allt och det är första gången jag gör det.. ja det ska bli spännande att se hur många som går till frysen. Det är nästa grej dom hör av sig med och det blir förhoppningsvis måndag/tisdag. Håller tummarna på många så att vi har många försök innan det krävs en ny procedur.

  • 3årsväntan

    Som jag längtat efter en sån här tråd!!

    Går in på min tredje dag med gonal f idag. Är så himla rädd för biverkningar då jag blev helt bananas när jag åt letrozol.

    Skall på första vul på torsdag.

    Vi är också ?ofrivilligt barnlösa?. Jag ägglossar som jag skall och min man har lämnat fina prov också. Lite frustrerande att inte vara perfect match med sin själsfrände...

    Längtar ihjäl mig efter en liten och kan inte sluta sväva iväg k tankarna av att förhoppningsvis ha en i slutet av detta året. Har redan börjat inreda bebisrum i mitt huvud. Måste stoppa mig själv när jag går in på alla dessa hemsidor för att beställa, vi är ju inte där än. Mycket kan hända på vägen...

  • februari93

    Jag gick på letrozol 6 månader, märkte en del humörsvängningar men för övrigt mådde jag ändå bra. Gjorde även en genomspolning. Hjälpte inte det heller. Man är ju otroligt tacksam att där inte är något som är fel, samtidigt som man hade hoppats att det fanns något att fixa till för att det skulle fungera. Hur jobbigt det än är så är det skönt att fler sitter i samma situation och förstår ens frustration och rädsla över allt. Man vill bara strunta i allting samtidigt som det enda man vill är att få barn. Jag får veta imorgon hur många som kommit till frysen, så snälla, håll alla tummar ni kan för att där är många! Orkar inte gå igenom hela proceduren en gång till...

  • 3årsväntan

    Jag håller alla tummar och tår för dig idag!!!!

    Någon som upplevt biverkningar på gonal-f? Jag får riktiga kramper i ?tjejmagen? men jämna mellanrum och känner mig så sjukt trött...

    Åt också letrozol i 6 månader som du, och gjorde genomspelning. Allt ser ju normalt ut på oss båda.

    Vår läkare på Sahlgrenska sa att det är svårt att veta vad man skall ge för dos eftersom jag kan reagera starkt på det eller inte alls..

    Bröt ihop totalt igår efter sprutan. Jag är nålrädd så min man får sticka mig, men det gjorde fruktansvärt ont igår och jag HATAR att man skall behöva gå igenom detta som för många är så enkelt. Usch alltså :(

  • februari93

    Jag blev väldigt trött utav bemfola. Tror det är en vanlig biverkning på alla dessa sprutor.. jag bröt också ihop när jag tog sprutorna. Dock på dag 5. Kände att allt kändes så meningslöst och orättvist och allt. Men det blir bättre. Man får bryta ihop och komma igen.

    Jag var på sjukhuset idag. Allt ser bra ut, är något överstimulerad. Lite lite vätska, men inget att oroa sig över. Måste dock hoppa över 1-2 menscyklar för att kroppen ska återställa sig helt, det känns lite surt. Men man måste ändå se till sitt eget bästa. Jag vill kunna bära ett barn med bästa möjliga förutsättningar.

    Fick precis besked om att de kunnat frysa in 2. Tog ut 29 ägg, totalt 19 mogna ägg, 14 som blev befruktade och nu endast 2 som fryses in. Det är såklart bättre än 0 men blir ändå orolig.. alla tankar man har som spökar! Någon som satt in frysta? Tinar man upp alla eller en åt gången? Har det slutat lyckligt (hoppas hoppas hoppas)

    Kram till er alla kämpar där ute! Vi är inte ensamma, trots att det kan kännas så ibland!!

  • Theresu

    Vad fint att du delat med dig av er resa :) Jag och min sambo går på RMC i Malmö också och idag hämtade jag hem alla sprutor och tog första sprutan idag. Lååång väntan det varit så känns sjukt overkligt att vara igång. Vi vet heller inte varför det inte fungerat den normala vägen för oss :(

    Jag tycker denna långa väntan och ovissheten som man lever med har varit det värsta.

    Vad skönt att du fått frysa in några! Har ingen aning om hur den processen ser ut.

    Håller tummarna för oss att det kommer ta sig!

  • februari93

    Thereseu: åh såklart! Kul att du tycker det. Jag önskar att jag hittade någon tråd som var snarlik denna och min situation när vi började. Så om jag kan ?lugna? någon med min upplevelse så är det så värt det!

    Jag tyckte också att allt från början var SÅ segt. Vi började januari-19 med allting, alltså över ett år! Men när vi väl kom till rmc Malmö så har det gått ganska snabbt, framförallt när vi väl började med sprutorna. Antar att det snart är dags för er att göra äggplocket då! Hoppas att ni får ut många ägg som blir befruktade!!

    Jag har känt mig besviken hela dagen. Dels för att vi måste vänta någon månad nu för att kroppen ska återhämta sig men också att det ?bara? blev 2 ägg till frysen. Men så kom min sambo hem och sa några enkla grejer som: vi ska vara glada att där iallafall är 2 i frysen, förhoppningsvis klarar vi oss med bara 1. Och så sa han även att vi kanske ska börja hitta tillbaka till våran ?vardag? denna uppehållsmånaden nu, utan sprutor, utan humörsvängningar, utan alla turer till Malmö. Utan att vi lever vårt vanliga liv med allt runtomkring som gör oss glada. Och jag tror på det! Det kändes så mycket bättre efteråt. Trots att man själv tänkt det, så blir det annorlunda när någon säger det till en. Så det ska vi göra! Vi ska ta en paus helt enkelt.

    Men jag vill inte ta en paus ifrån er! Uppdatera mig hur det går för er!!! <3

  • 3årsväntan

    Förstår verkligen att du är besviken, men jag håller med din man. Fortfarande bättre än 0 och ni får lite tid för bara er.

    Sprutan igår gick mycket bättre, men det är fortfarande tungt alltså..

    Idag lägger vi till fyremadel och på torsdag blir det ultraljud.

    Jag är så svullen över magen och har molande värk nästan hela tiden. Och trött skall vi inte prata om, som en vandrande zombie. Men det är väl bara att vänja sig, livet med bebis består inte av mycket sömn..

    Försöker leva på som vanligt, men det är svårt.

    Superglad att denna tråden finns så man kan få prata av sig och dela erfarenheter <3

  • februari93

    Jag håller tummarna för att ultraljudet på torsdag går bra! Du får kanske några extra dagar att ta sprutor, så kanske lika bra att förbereda dig på det, så är det bara positivt om du slipper. Likadant med äggplocket. Dom säger att man kan jobba som vanligt dagen efter. Jag var hemma 2 dagar efter. Mådde verkligen inte bra.. men då blev jag också överstimulerad, så hoppas att du slipper det!!

    Tycker också det är så skönt att få skriva av sig här inne. Man delar med sig av det allra mest privata, men det är ju det som har tagit över alla oss. Vi delar ju samma ?börda?. Så trots att jag inte känner er så är ni guld värda!!

  • 3årsväntan

    Godmorgon gänget, hoppas ni mår bra <3

    Ultraljudet imorse gick super bra!!

    Skall försätta med sprutorna men sänka dosen en aning, tillbaka på lördag för ett till ultraljud för att se hur det utvecklas. Största äggblåsan var 15.7 mm men resten mellan 8-10mm.

    Barnmorskan trodde att det blir äggplock redan på måndag eller tisdag.

    Så förväntansfull <3

  • februari93

    Gud vad skönt att allting gick bra! Och vad glad jag blir att ni ska sänka dosen! Jag önskar att de gjorde det på mig också!! Hoppas du slipper överstimulering då! Hör av dig när ni varit iväg på lördag. Lycka till!!

    Kram

  • 3årsväntan

    Hej <3

    Usch vad jag mår illa..

    Äggplock på onsdag men min läkare beslutade om totalfrys då jag är på gränsen till överstimulering.

    Jag har verkligen mått okej på sprutorna tills igår morse. Vaknade av att jag höll på att kräkas, min mage är så svullen och jag har värk hela tiden nu..

    lite nervös inför plocket.. Hur upplevde ni det?

    Jag har blivit erbjuden stesolid och barnmorskan sa att jag kommer få en uppsjö av läkemedel så som morfin och lustgas, för att det inte skall bli en dålig upplevelse. Är så rädd för att det skall göra satans ont ändå.

    Fick inte veta exakt hur många ägg jag hade, men han sa ?du har en årsproduktion av ägg i dina äggstockar. Så det är inte konstigt om du mår dåligt nu?

    Jag har verkligen världens bästa läkare och barnmorskan jag träffade igår var fantastisk så jag känner mig verkligen i trygga händer och det lugnar mig <3

  • februari93

    Hej! Åh vad roligt att äggplocket blir nu!! Hoppas att ni får ut många fina ägg! Min upplevelse av äggplock är verkligen lugn! Det var inte förrän efteråt jag haft ?problem? och då tror jag min problem trots allt var väldigt lindriga. Jag klarade mig VÄL på den medicinen jag fick. Var så lugn och på mig gjorde det inte alls ont. Efteråt blev min mage helt uppsvälld och var så från äggplocket som också var en onsdag fram till söndagen. Men det var när jag åt eller var kissnödig. Läkaren berättade att anledningen till att jag kände av det så tydligt är för att jag är ganska tunn/liten, och då känner man av det betydligt mer. Jag tror inte att du alls behöver vara rädd över någonting med äggplocket. Människorna där är helt fantastiska! Såklart att du är nervös, men det är ju för att du aldrig gjort det förr. Stort lycka till verkligen! Jag håller alla tummar för er!! Stor kram!

  • februari93
    3årsväntan skrev 2020-03-01 10:20:52 följande:

    Hej <3

    Usch vad jag mår illa..

    Äggplock på onsdag men min läkare beslutade om totalfrys då jag är på gränsen till överstimulering.

    Jag har verkligen mått okej på sprutorna tills igår morse. Vaknade av att jag höll på att kräkas, min mage är så svullen och jag har värk hela tiden nu..

    lite nervös inför plocket.. Hur upplevde ni det?

    Jag har blivit erbjuden stesolid och barnmorskan sa att jag kommer få en uppsjö av läkemedel så som morfin och lustgas, för att det inte skall bli en dålig upplevelse. Är så rädd för att det skall göra satans ont ändå.

    Fick inte veta exakt hur många ägg jag hade, men han sa ?du har en årsproduktion av ägg i dina äggstockar. Så det är inte konstigt om du mår dåligt nu?

    Jag har verkligen världens bästa läkare och barnmorskan jag träffade igår var fantastisk så jag känner mig verkligen i trygga händer och det lugnar mig <3


    Hej! Hur gick äggplocket igår? Hur mår du idag? Tänker på dig! Kram
Svar på tråden Vi som går igen IVF