• krammm

    Dåligt resultat Kub

    Vi gjorde Kub idag och fick 1:375 Jag blev helt chockad men barnmorskan menade på att det var fint resultat att min ålder ( 40 år ) drog ner resultatet. Lite panik får man ju ändå när det är så nära gränsen. Ultraljudet såg jättebra ut. Men går nog vidare med Nipt ändå..vad skulle ni gjort ?

  • Svar på tråden Dåligt resultat Kub
  • Aamon

    Håller med barnmorskan. Resultatet är bra i förhållande till din ålder.

    Personligen hade jag inte gått vidare med ytterligare tester, men jag hade inte heller gjort kub. Det är bara ni som kan känna vad som är rätt för er.

  • Miva

    Jag är 45 år och på grund av min åker fick 1:107. Vi gjorde kub som visade att det var ok, då jag skulle rekommendera kub om du blir erbjuden det!

  • Snurranfian

    Om man istället tänker i procent så har ni över 99 % chans att barnet är friskt! Det låter bättre att tänka än 1: 375 :)

    T o m 1:38 som min kompis fick betyder 97% chans till friskt barn.

  • närkommertrean

    Jag var 31 år när jag fick 1:2 för trisomi 21 och 1:267 för trisomi 13 och 18 så dina siffror i förhållande till din ålder är absolut bra. Jag blev erbjuden moderkaksprov direkt pga de dåliga siffrorna för trisomi 21 men hade jag fått 1:267 på alla trisomier hade jag nog gått vidare med nipt privat för att slippa oroa mig. Jag var mest rädd för att barnet skulle ha trisomi 13 eller 18. När jag var gravid tre år tidigare fick jag 1:20000 och räknade visserligen med sämre siffror andra gången men trodde aldrig att jag skulle få så dåliga!

Svar på tråden Dåligt resultat Kub