• Tucker

    Betalat, men nu krävs jag på pengsr av företaget.

    Ska kortfatta mig. Renoverade hemma för ett bra tag sedan med golv, färg, tapet och dylikt. Var in på en lokal återförsäljare och valde ut produkterna.

    När jag väl skulle betala så betalade jag via swish till den anställdas mobilnummer då han uppmanade mig att göra det.

    Nu efter ca 8 månader har det blivit polisiär utredning från företaget av den anställda, samt har jag fått en faktura på några tusen dyrare än vad jag betalade då jag var och köpte produkterna i fråga.

    Vad har jag som konsument för rätt? Kan ju inte tycka jag har något som helst med detta att göra då jag handlat enligt god tro av en anställd, samt inte haft någon aning att pengarna verkar gått till hans egna ficka och inte företaget, samt inget sug att i princip betala dubbelt

    Borde inte företaget kräva dessa pengar av den anställde istället, då enligt min mening har beställt en tjänst samt betalat för denna?

    Vad kan man göra, är det bara bita i det sura äpplet och kräva pengsr av han jag köpt av, eller bestrida fakturan?

    Tack för alla svar!

    Ber om ursäkt till admin ifall det vsrt under fel ämne

  • Svar på tråden Betalat, men nu krävs jag på pengsr av företaget.
  • Anonym (myself)

    Jag skulle prata med en advokat för att ta reda på vad som gäller i det här fallet.

  • Anonym (Anv.)

    Fick du inget kvitto?

    Tror du verkligen att det är OK att swisha till en butiksanställd? Du såg ju att numret gick till honom när du gjorde det, det syns ju tydligt till vem man swishar.

    Nja, det kan nog bli så att du åker dit för oaktsamhet eller något, du borde förstått bättre. Lite eget ansvar har man.

  • Aniiee

    Men jeez, swishar en anställds (!) privata (!) nummer gör man ju inte ens i god tro.....


    I have a growing lack of disgust for you
  • sysop

    Har du ett kvitto med företagsuppgifter på så borde du inte kunna krävas.

    Oavsett så måste du bestrida fordran till fullo, då denna inte är klar och förfallen.

  • Anonym (Peter)

    Även om du gjorde ett dåligt val med swishen hoppas jag att du i alla fall var tillräckligt smart att ta kvitto?

    Bestrid och se om de tar ärendet vidare. Hur stor var summan? Har betydelse för om det blir ett förenklat mål i tingsrätten då du inte kan åka på så mycket kostnader om du förlorar.

  • Tucker

    Tack för alla svar!

    Absolut så borde man ju kanske tänkt men eftersom cheferna stod bredvid och är "bekant" med den anställde så tänkte jag inte alls så mycket.

    Summan var "bara" några tusenlappar så inget märkvärdig alls.

    Har pratat med chefen på stället och han sa att inte riskerade något utan vs tvungen betala fakturan dom skickat ut.

    Kvitto lär jag nog ha någonstans, men längesedan så oklart vart...

Svar på tråden Betalat, men nu krävs jag på pengsr av företaget.