• Anonym (Slowmotion)

Rekryteringsprocess långdragen

Sökte ett jobb på ett internationellt företag. Blev kallad på intervju nr 1. Gick dit och gjorde ett bra intryck. Fick göra analytiskt- och personlighetstest. Blev kallad till intervju nr 2 där jag fick träffa ev. blivande arbetskollegor. Referenstagning gjord och har nu blivit kallad till intervju nr 3?! Hur vanligt är det att man har en tredje intervju? Har aldrig varit med om en så långdragen rekryteringsprocess förut. Är detta vanligt?

• Svar på tråden Rekryteringsprocess långdragen
  • LFF
    Anonym (Slowmotion) skrev 2020-02-21 15:33:13 följande:

Sökte ett jobb på ett internationellt företag. Blev kallad på intervju nr 1. Gick dit och gjorde ett bra intryck. Fick göra analytiskt- och personlighetstest. Blev kallad till intervju nr 2 där jag fick träffa ev. blivande arbetskollegor. Referenstagning gjord och har nu blivit kallad till intervju nr 3?! Hur vanligt är det att man har en tredje intervju? Har aldrig varit med om en så långdragen rekryteringsprocess förut. Är detta vanligt?

Ja, ibland är det vanligt. Kan vara att det är ett par likvärdiga personer det står emellan och eftersom felrekryteringar kostar så vill man vara säker på att man hittar rätt person. Ett par gånger när jag sökte jobb senast blev det både en tredje och en fjärde intervju just för att vi var två likvärdiga personer så då fick man träffa lite olika människor som man skulle jobba nära, inte bara chefer etc.
  • Anonym (Slowmotion)
    LFF skrev 2020-02-21 15:36:14 följande:

Ja, ibland är det vanligt. Kan vara att det är ett par likvärdiga personer det står emellan och eftersom felrekryteringar kostar så vill man vara säker på att man hittar rätt person. Ett par gånger när jag sökte jobb senast blev det både en tredje och en fjärde intervju just för att vi var två likvärdiga personer så då fick man träffa lite olika människor som man skulle jobba nära, inte bara chefer etc.

Jaha, där ser man :)
  • PH76

I all ärlighet så är nog de flesta intervjuprocesser tre till antal (ibland fler). På nuvarande jobb så intervjuade jag fem gånger + tester, det tog nästan 5 månader i tid och var väldigt irriterande. Nu 5 månader in i tjänsten så funderar jag på att lämna ????

• Anonym (Agnes)

Jag har också varit med om något liknande. Intervju efter intervju, tester och olika uppgifter att utföra. Verkar vara rätt vanligt för större företag. 

• Jenna8209

Jag har också varit med om 3 intervjuer:

1:a intervju med chef plus test

2:a intervju med chefen plus med HR ansvarig

3:a intervjun satt en medarbetare från avdelningen med plus att jag fick en rundvandring och hälsa på en del övriga kollegor

Ja jag fick jobbet och på sista intervjun var vi bara 2 st kvar som fick komma. Nu minns jag inte hur många de intervjuat från början.

Svar på tråden Rekryteringsprocess långdragen