• Tessla

    Säga upp bekantskapen med min vän?

    För cirka 15 år sedan träffa de jag en tjej (som vän, jag är hetro) som jag klickade med direkt. Vi fick jättebra kontakt. Har kul ihop och kan prata om allt, är väldigt lika i personlighet. Har alltid sett henne som en av mina närmaste vänner. MEN problemet är att hon är totalt opålitlig. Lovar att ringa, att vi ska hitta på aktiviteter tillsammans men lämnar i 9 av 10 fall återbud pga att hon somnat i soffan, måste städa, laga mat, tvätta, baka etc etc, alltså inte pga av sjukdom. Hon jobbar bara 75% och aldrig övertid. Har barn i 20-årsåldern så inga småbarn hon måste hem till. Nu senast skulle vi åka på kryssning tillsammans och bestämde ett datum men eftersom hon är som hon är så bokade jag inget utan skrev ett sms nån vecka innan och frågade om hon fortfarande ville åka. Det ville hon inte. Skulle istället åka till en kompis i en annan stad. Hade jag bokat hade jag  betalt runt 1000 kr, pengar som jag inte fått tillbaka. Är såååå trött på henne och att man aldrig kan lite på henne men samtidgt så har vi jättekul tillsammans när vi ses. Till saken hör att hon ofta skickar sms om vilken bra vän jag är och att hon saknar mej, vii måste ses snart etc etc men ändå beter hon sej som hon gör. Vad skulle ni göra, säga upp bekanskapen eller "ta det onda med det goda och fortsätta att umgås med henne"?

  • Svar på tråden Säga upp bekantskapen med min vän?
  • Akira Öken

    Det behöver väl inte vara så dramatiskt att du "säger upp kontakten". Sluta planera saker och låt henne vara den drivande istället. Det kanske innebär att ni inte kommer att träffas lika ofta, men hon verkar ändå lite mindre angelägen än du om att ses.


  • Alvina
    Akira Öken skrev 2020-02-21 22:36:06 följande:

    Det behöver väl inte vara så dramatiskt att du "säger upp kontakten". Sluta planera saker och låt henne vara den drivande istället. Det kanske innebär att ni inte kommer att träffas lika ofta, men hon verkar ändå lite mindre angelägen än du om att ses.


    Instämmer.
  • Anonym (Eva)

    Det jag har lärt mig när det kommer till relationer, oavsett typ av relation, så ska man titta på ens persons handlingar. Att säga och skriva massa saker är enkelt men uppenbarligen är du inte en högre prioritet i hennes liv än bakning.

    Jag har haft en liknande vän, hon hade dock grov adhd som gör att hon inte klarar av att planera långt fram. Men det jag tröttnade på var att när jag hörde av mig för att kolla om vi ska ses eller ej så svarade hon aldrig. Hon hade inte ens respekten att säga nej jag kan tyvärr inte. Så tillslut tog jag bort henne på fb efter att jag inte fått tag på henne då vi hade planerat att gå på bio. Det jag ångrar dock är att jag inte sa något. Vi hade inte kontakt på 3 - 4 år tills hon helt plötsligt hörde av sig och bad om ursäkt. Hon hade ju självklart fatta min pik men inte vågat skriva. Vi träffades några gånger efter det men vänskapen har dött ut av sig själv nu.

    Hade även en vän under högstadiet som ofta kunde ställa in för att hon va trött. Vi umgicks inte så ofta utanför skolan men en dag skulle vi ses. Hon ställde in för att hon va trött, jag sa att jag va besviken, hon fick dåligt samvete och om jag minns rätt så sågs vi den dagen ändå. Även två gemensamma vänner blev chockade över att hon hade fått dåligt samvete.

    Jag tycker att du ska ta upp detta med din vän. Säg ifrån och kan hon inte respektera dig så är hon inte en sann vän. Hon är nog inte medveten eller vill inte erkänna att hon är en dålig vän. Hon tar dig för givet. Så nästa gång hon ställer in eller att ni planerar något eller att hon skriver att hon saknar dig osv så ta upp detta. Eller hör av dig redan nu. Värdera du vänskapen tillräckligt för att ge henne en chans till så måste du prata med henne. Hon kan inte förändra något hon inte vet om.

  • Anonym (Okej)

    Förstår inte riktigt vad din sexuella läggning har med problemet att göra? Speciellt som du inte talat om ifall du är man eller kvinna.

    Oavsett vilket så tycker jag du ska prata med henne om att du tycker att det här är jobbigt. Jag tror det kan vara skönt att låta henne förstå att hon skapat problem för dig. Dessutom ger du henne chansen att be om ursäkt. Sen tycker jag du ska föreslå att hon håller i uppstyrningen av aktiviteter så du slipper riskera att slösa tid och pengar i framtiden.

  • Anonym (Fasa ut, sluta hör av dig)

    Jag skulle inte acceptera ett sådant beteende från en vän.

    Hon verkar väldigt egocentrisk och verkar inte bry sig om eller värdesätta din tid.

    Att hon skriver att du är en bra vän är väl självklart, jämfört med hennes beteende är du ju det, och hon vill såklart alltid ha en backup.

    Acceptera inte det.

    Det finns många som både är roliga att umgås med OCH är respektfulla.

    Det är inte hon.

    Jag skulle fasa ut henne o bete mig likadant tillbaka.

    Eller bara helt sonika sluta höra av mig.

    Om hon tillslut hör av sig, säg att du inte har tid just nu, utan har mycket annat på gång.

    Såna människor måste behandlas så, annars fortsätter hon att ta dig för given.

Svar på tråden Säga upp bekantskapen med min vän?