• Hyllemor

    Hjälp! Jag lyckas inte ge min 6-åring salva mot ögoninflammation!

    Min son har gått runt med ganska kraftig ögoninflammation i snart två veckor och har fått ögonsalva utskrivet. Normalt sett brukar det inte vara några som helst problem med medicin, utan det mesta brukar funka efter lite pepp (även riktigt vidriga grejer) Han brukar kunna fixa det mesta, alltifrån sprutor till tabletter, men det här går bara inte.


    Jag ska ge honom en centimeter salvsträng i vardera ögat FYRA gånger om dagen i fem dagar. Han har fullständig panik. Igår ringde jag hit hans pappa (som jag inte bor ihop med) Pappa fick hålla i hans huvud och jag försökte med salvan, men det gick inte det heller, eftersom ungen är hysterisk och det slutar bara med att salvan hamnar ovanpå ögonfransarna och vill inte gå in i ögat. Det känns som att jag har provat allt, men jag lyckas inte spruta in det i ögat (bortsett från ena ögat när hans pappa hade honom i knät och höll i hans huvud första gången, men nästa öga gick bara inte.)


    Ge mig era bästa tips! Jag har försökt prata med min pojke om varför jag måste ge honom salvan och han verkar förstå det och säger själv att ja, men nu försöker vi igen och lägger sig frivilligt i pappas knä, men när jag bara närmar mig med tuben så kniper han ihop ögonen som om han nästan får kramp och vill inte öppna ögonen igen, även om jag försöker dra ner nedre ögonlocket och pratar försiktigt och lugnt med honom.

  • Svar på tråden Hjälp! Jag lyckas inte ge min 6-åring salva mot ögoninflammation!
  • Anonym (Testa själv)

    Svårt det där jag känner igen det, mina barn har vägrat ögondroppar men gick bättre när dem fick droppa själva, låt han stå framför spegel luta huvudet lite bakåt dra ner ögonlocket o spruta in salvan, visa o förklara först hur han ska göra sen får han testa! Lycka till

  • Hyllemor
    Anonym (Testa själv) skrev 2020-02-22 01:37:52 följande:

    Svårt det där jag känner igen det, mina barn har vägrat ögondroppar men gick bättre när dem fick droppa själva, låt han stå framför spegel luta huvudet lite bakåt dra ner ögonlocket o spruta in salvan, visa o förklara först hur han ska göra sen får han testa! Lycka till


    Han har fått känna och hålla i tuben och det är då han har blivit "modig" men när den närmar sig ögat så har han fått panik. Det var bra tips att låta honom stå framför spegeln! Jag har provat med att han ska dra ned ögonlocket själv, medan han ligger ner, men det har inte funkat alls - fast framför en spegel kanske det funkar bättre! Salvan är så pass trögflytande att han nog inte kan ta den själv, men tuben är ju väldigt liten, så kanske så blir det mindre skrämmande när han står själv framför spegeln och samtidigt ser hur liten den är, än när han bara ser något som närmar sig ögat. 
  • Anonym (Liten)

    Skulle det kanske funka att lägga strängen på fingret och dra över ögat?

  • Hyllemor
    Anonym (Liten) skrev 2020-02-22 02:09:41 följande:

    Skulle det kanske funka att lägga strängen på fingret och dra över ögat?


    Jag har provat det med, men det fungerar dessvärre inte, utan salvan sätter sig bara i ögonfransarna, trots att jag fick honom att blinka frenetiskt under flera minuter. Salvan är alldeles för tjock för att gå in i ögat.
  • Anonym (JK)

    Jag fick tipset att lägga salvan i ögonvrån när de blundar. Sen när de tittar så blinkar de in salvan själv i ögat.

    Det funkar med lite mer lösa salvor. Vet inte hur fast er är. Blir inte lika läskigt för barnen som när man kommer med pipen och spänner upp ögat på dem.

    Även om kanske inte riktigt samma mängd kommer i så kommer det in endel och kanske är bättre än inget.

  • Tow2Mater

    Se till att få droppar, de kan läggas i ögonvrån och kommer in iallafall. Fick själv välja mellan salva och droppar, inte en chans jag skulle få in salva i mina ögon heller. Droppar går snabbt att droppa i.

  • Anonym (Jenny)

    Ring hans läkare eller VC och säg att ni inte kan administrera den medicinen. Droppar är lättare.

    Annars testa att sätta salvan i en klick i ögonvrån och sedan massera vid näsroten och utåt liksom mellan ögonfransarna med fingertopparna.

  • Hyllemor

    Tack till er alla som har kommit med tips! Vi fick ögondroppar utskrivna och det gick bra att ta. Tre dagar efter det så upptäckte jag plötsligt att han hade någonting svart i ögat, ca 2 mm i diameter. Jag trodde först att det var en sten, men det var platt och alldeles svart när jag väl fick ut det, som en sotflaga ungefär (men det kan inte vara sot, fast möjligen bark eller löv (?) 


    Ögoninflammationen verkar vara borta sedan dess (han har haft det i minst tre veckor, kanske mer) 

    Bör man kolla ögonen hos en läkare i alla fall, så att inget är skadat bakom ögat (för den här flagan av, vad det nu är, verkar ha suttit där bakom och orsakat inflammationen.) Hur hade ni gjort?

  • Tow2Mater

    Om synen är ok skulle jag anse det fixat. Min inflammation sitter fortfarande i, onskar en flaga skulle komma ut så jag slipper gå tillbaka till doktorn igen  ;)

  • Hyllemor
    Tow2Mater skrev 2020-02-29 21:55:50 följande:

    Om synen är ok skulle jag anse det fixat. Min inflammation sitter fortfarande i, onskar en flaga skulle komma ut så jag slipper gå tillbaka till doktorn igen  ;)


    Synen verkar okej (har inte sett några svårigheter kring det i alla fall) Jag fortsätter att ge ögondroppar ett par dagar till, för liiite irriterad i ögat är han fortfarande.


    Jag hoppas att du får bukt med din inflammation i alla fall. :) Jag har haft ögoninflammation själv som vuxen. Det var något av det djävligaste jag har upplevt faktiskt - jag var totalt blind under två dagar. Inflammation (oavsett vart i kroppen den finns) är inte kul!

  • Hyllemor
    Tow2Mater skrev 2020-02-29 21:55:50 följande:

    Om synen är ok skulle jag anse det fixat. Min inflammation sitter fortfarande i, onskar en flaga skulle komma ut så jag slipper gå tillbaka till doktorn igen  ;)


    Synen verkar okej (har inte sett några svårigheter kring det i alla fall) Jag fortsätter att ge ögondroppar ett par dagar till, för liiite irriterad i ögat är han fortfarande.


    Jag hoppas att du får bukt med din inflammation i alla fall. :) Jag har haft ögoninflammation själv som vuxen. Det var något av det djävligaste jag har upplevt faktiskt - jag var totalt blind under två dagar. Inflammation (oavsett vart i kroppen den finns) är inte kul!

Svar på tråden Hjälp! Jag lyckas inte ge min 6-åring salva mot ögoninflammation!