• Ella797979

Hur fort kommer delgivningsman?

Hej!

Har två betalningsförelägganden som har utskriftsdatm 22 och 24 januari som jag ännu inte skrivit på. Hur fort kommer delgivningsman? Läste nåt om 30 dagar men osäker i praktiken samt då det verkar vara allmänt högt tryck och förseningar hos KFM just nu. En skuld på 3600 o en på 5000. Tacksam för info/erfarenhet då jag vill förhala lite till början av mars då jag kan betala.

• Svar på tråden Hur fort kommer delgivningsman?
  • MammaTillDansband

Jag vet inte hur fort delgivningsmannen kommer, men har du kontaktat Kronofogden och/eller fordringsägaren och talat om att du tänker betala i början på mars?

• Sandrasöt88

Varför betalar du inte dina skulder?

• qwoxy

Det kanske är lite sent nu, men om du kontaktar dina fordringsägare och talar om att du kommer att kunna betala först om en månad så brukar det inte vara svårt att få till.

Förmodligen får du en påminnelse innan det kommer en delgivningsman, men kontakta hellre fordringsägaren.

Du kan också ringa Kronofogden och tala om att du ämnar betala om X dagar och fråga hur du bör förhålla dig. Om du visar lite vilja är de oftast tillmötesgående.

• qwoxy

Det kanske är lite sent nu, men om du kontaktar dina fordringsägare och talar om att du kommer att kunna betala först om en månad så brukar det inte vara svårt att få till.

Förmodligen får du en påminnelse innan det kommer en delgivningsman, men kontakta hellre fordringsägaren.

Du kan också ringa Kronofogden och tala om att du ämnar betala om X dagar och fråga hur du bör förhålla dig. Om du visar lite vilja är de oftast tillmötesgående.

• Ella797979
    Sandrasöt88 skrev 2020-02-22 14:44:49 följande:

Varför betalar du inte dina skulder?

Du verkar som en oerhört sympatisk person Sandra, om det är det enda svar du har. Kanske har du inte så mycket erfarenhet av livet och vet därför inte att saker och ting kan ske som gör att man helt enkelt inte KAN betala omgående även om man skulle vilja, och har för vana att faktiskt betala sina skulder i tid. Som du förstår av mitt inlägg så tänker jag betala mina skulder, hade bara en genuin fråga om delgivningsmän och hur Kronofogden fungerar eftersom jag inte har erfarenhet av dem sedan tidigare. Nu har det hela dock löst sig ändå och jag har kunnat betala tillbaka. Men återigen. En sympatisk inställning till andra människor brukar vara ett bra sätt att ta sig igenom livet. Kanske lär även du dig det en dag. 
  • Ella797979
    qwoxy skrev 2020-02-23 15:55:22 följande:

Tack för ditt tips. Jag har löst det hela nu och kunde betala en skuld till fullo och den andra till hälften vilket gjorde att de drog tillbaka ärendet. Skönt. Hade varit i kontakt med dem förut och de ville då inte göra något men denna gång gick det. Skönt att det löst sig. 
Svar på tråden Hur fort kommer delgivningsman?