• Sat 22 Feb 2020 11:36
    709 visningar
    7 svar
    7
    709

    Gbs orolig!

    Hej!

    Är gravid i vecka 16. Fick ganska tidigt reda på att jag har gbs. Alltså streptokocker B. Tydligen är detta ganska vanligt för gravida kvinnor. Det man gör är att man sätter in antibiotika när förlossningen startar. I sällsynta fall drabbas barnet redan i livmodern. Ju längre tiden gått desto oroligare blir jag :(. Någon mer som har detta? Är ni oroliga? Ville nog mest skriva av mig!


    Plussade fredagen den 13 december efter vår tredje insättning med ivf
  • Svar på tråden Gbs orolig!
  • Sat 22 Feb 2020 16:07
    #1

    Jag vet inte hur mycket du har läst om gbs men man tror att ungefär 25-30 procent av alla gravida bär på gbs. Ungefär 70 procent av deras barn koloniseras av gbs under förlossningen men bara 1/500 av dessa barn blir sjuka. Så för de allra flesta barn går det bra även om de smittas.

    Förstår att du är orolig ändå, det blir man ju som gravid, och det är klart att gbs kan vara läskigt, men eftersom vården vet om att du är bärare så kommer du få behandling under din förlossning. De barn som det går sämre för är i princip alltid de vars mammor inte vet om att de bär på gbs. Så jag tycker inte att du ska oroa dig för mycket för detta. Risken är liten för dig och din bebis.

  • Sat 22 Feb 2020 16:09
    #2

    Jag känner för övrigt ett barn som blev svårt sjukt pga gbs, men barnet är helt friskt idag och har inga men alls. Så det kan ju gå väl även om det värsta händer. Mamman visste inte om att hon bar på gbs och bebisen var liten för åldern. Så där fanns riskfaktorer för sjukdom också.

  • Sat 22 Feb 2020 18:15
    #3

    Du har fördelen att du vet att du är bärare! Var uppmärksam på din kropp och lita på din magkänsla om du är orolig.

    Många är bärare av GBS och i de allra flesta fall går allt bra. Många vet inte ens om att de är bärare och föder friska barn utan komplikationer.

    Jag själv är bärare och senaste graviditeten åt jag antibiotika från v.12 till förlossningen.

    Allt gick så bra och vår flicka är frisk och mår bra.

    Skulle du få ont eller om du börjar få sammandragningar så kräv antibiotika .

    Grattis till graviditeten :)

  • Sat 22 Feb 2020 22:06
    #4

    Har detta och har haft under 3 graviditeter m denna och det har inte varit några bekymmer. Har kollat upp direkt när jag känt uvi-symptom och har fått antibiotika vid förlossningen men det är väldigt ovanligt att det leder till komplikationer och det är väldigt vanligt att ha gbs utan att veta om det då man inte testar detta per rutin här.

  • Sat 22 Feb 2020 23:17
    #5
    Ebo88 skrev 2020-02-22 18:15:46 följande:

    Du har fördelen att du vet att du är bärare! Var uppmärksam på din kropp och lita på din magkänsla om du är orolig.

    Många är bärare av GBS och i de allra flesta fall går allt bra. Många vet inte ens om att de är bärare och föder friska barn utan komplikationer.

    Jag själv är bärare och senaste graviditeten åt jag antibiotika från v.12 till förlossningen.

    Allt gick så bra och vår flicka är frisk och mår bra.

    Skulle du få ont eller om du börjar få sammandragningar så kräv antibiotika .

    Grattis till graviditeten :)


    Tack snälla för svar!! Varför tog du det från vecka 12?
    Plussade fredagen den 13 december efter vår tredje insättning med ivf
  • Sat 22 Feb 2020 23:18
    #6

    Tack alla för lugnande svar. Detta gjorde verkligen min känsla så mycket bättre. Ska sluta noja nu och njuta :)


    Plussade fredagen den 13 december efter vår tredje insättning med ivf
  • Sun 23 Feb 2020 00:19
    #7
    Jooosen skrev 2020-02-22 23:17:21 följande:

    Tack snälla för svar!! Varför tog du det från vecka 12?


    Pga historik med GBS sen tidigare. Började med en kur kåvepenin som jag åt i 5 dagar 3 ggr om dagen och sedan åt jag furudantin en gång om dagen fram tills hon kom :)
Svar på tråden Gbs orolig!