• littlemissE

    Någon som haft en bebis som legat väldigt rörlig sent i graviditeten.

    Jag är gravid imorgon v.40 så idag 38+6.

    Min bebis ligger i ett instabilt fosterläge dvs den ändrar position mest hela tiden dock bara mellan på tvären och i säte. Jag har gjort två vändningar men bebis har vänt sig tillbaka båda gångerna. Nu senast inom en timma. Någon annan som varit med om samma? Vad är planen för er i era landsting?

  • Svar på tråden Någon som haft en bebis som legat väldigt rörlig sent i graviditeten.
  • littlemissE

    Nej precis. Just nu pendlar den mellan på tvären (båda håll)och säte. De senaste två dagarna har den föredragit på tvären till höger eller säte. Dvs inte alls fixerad med någon del

  • Musetti

    Min lille kille var inte fixerad när vi åkte in då vattnet gått i v 40+0 men han låg iaf rättvänd sedan några veckor. Jag fick sättas igång då det fanns risk för att navelsträngen skulle komma i kläm.

  • Solblomma30

    Två av mina barn har legat i tvärläge sent, men de vände sig själva med huvudet nedåt innan förlossningen. Det enda jag fick höra under veckorna de låg i tvärläge var att om vattnet gick fick jag inte röra mig alls och skulle omedelbart ringa ambulans. Risken är högre för navelsträngsprolaps vid tvärläge.

    Har du inte fått besked om vad som händer nu? Borde väl bli kejsarsnitt? Hoppas allt går bra!

  • littlemissE
    Musetti skrev 2020-02-23 20:15:07 följande:

    Min lille kille var inte fixerad när vi åkte in då vattnet gått i v 40+0 men han låg iaf rättvänd sedan några veckor. Jag fick sättas igång då det fanns risk för att navelsträngen skulle komma i kläm.


    Skönt att bebis låg rättvänd iaf. Hade känt mig myclet tryggare om jag visste att det va en stor chans att huvudet sjönk ner om vattnet gick. Min har bara legat med huvudet ner vid de två vändningsförsöken jag gjort.
  • littlemissE
    Musetti skrev 2020-02-23 20:15:07 följande:

    Min lille kille var inte fixerad när vi åkte in då vattnet gått i v 40+0 men han låg iaf rättvänd sedan några veckor. Jag fick sättas igång då det fanns risk för att navelsträngen skulle komma i kläm.


    Skönt att bebis låg rättvänd iaf. Hade känt mig myclet tryggare om jag visste att det va en stor chans att huvudet sjönk ner om vattnet gick. Min har bara legat med huvudet ner vid de två vändningsförsöken jag gjort.
  • littlemissE
    Solblomma30 skrev 2020-02-23 20:46:00 följande:

    Två av mina barn har legat i tvärläge sent, men de vände sig själva med huvudet nedåt innan förlossningen. Det enda jag fick höra under veckorna de låg i tvärläge var att om vattnet gick fick jag inte röra mig alls och skulle omedelbart ringa ambulans. Risken är högre för navelsträngsprolaps vid tvärläge.

    Har du inte fått besked om vad som händer nu? Borde väl bli kejsarsnitt? Hoppas allt går bra!


    Första barnet låg i säte som föddes vaginalt 42+0 efter lyckad vändning i 37+4.

    I torsdags försökte de vända bebis och sedan starta. Efter en dos cytotec vände sig bebisen inom 1 timma. Så det avbröts och jag skickades hem i väntan på en naturlig start. Ska tillbaka den 5/3 för diskussion med en läkare om det finns möjlighet att prova att göra likadant igen. Frågat om KS flera gånger men de vill inte bevilja det. Eller jo om värkarna kommer igång av sig själv och bebis ligger i säte. Fick inte föda i säte då bebis väger 3.9 redan dvs +17%
Svar på tråden Någon som haft en bebis som legat väldigt rörlig sent i graviditeten.