• haddish

    Långfilmsproduktion

    Jag ska som ett roligt projekt tillsammans med några vänner göra en långfilm. Vet att det här inte har något med den här sidans syfte att göra, men tänker ändå att det är bra att skapa en tråd för att få höra synpunkter från så många olika människor som möjligt.

    Vi är en grupp 18-19åringar och det är jag som har hand om det mesta i den kreativa aspekten såsom manusskrivande och produktion. Huvudidén är då att det är en grupp tonåringar med drog- och alkoholproblem, med inslag av depression och självmordstankar. Vi tänker att det kan vara intressant då det är ett väldigt aktuellt ämne som många kan relatera till.

    Min fråga är då vad man kan ha för storyline/handling baserat på dessa ''riktlinjer''? Jag har redan ett fåtal idéer men som sagt skadar det inte att höra vad det är folk vill se!

  • Svar på tråden Långfilmsproduktion
  • Anonym (Hedvig)

    Tips:

    Förslag:


    1) Ungdomar med drog och alkoholproblem som utför ungdomsrån (filmar rånen och lägger i sociala medier, förnedra offret etc) mycket aktuellt. I denna varianten skulle man kunna skildra rånarnas perspektiv: de behöver snabba pengar för att kunna köpa droger. Genom att få följare att "betala" kan de ex utföra förnedringar på "beställning". Grupptryck inom rånargruppen som påverkar negativt på den enskilde som egentligen inte vill genomföra rån etc.
    På detta sätt skulle man kunna som sagt skildra ungdomsrånarens perspektiv, varför utför hen rån? Hur påverkar det känslomässigt? Hur hamnar man i den situationen?

    2) Ungdomsrånets offers perspektiv: hur påverkar det en ungdom att bli utsatt för sådant rån, kanske även med filmning och förnedringsinslag. Här kan man lätt peta in sådant som psykisk ohälsa, depression, rädsla, självskadebeteenden etc etc som konsekvens av att blivit utsatt för ett sådant rån.

Svar på tråden Långfilmsproduktion