• Anonym (Mamma)

    Bh till 12 åring?

    Var kan man köpa en bra bh till ett barn? Helst utan byglar och absolut utan vaddering. Hur vet man när det är dags för första bh-n egentligen? Hon har toppar nu, både till när hon sportar och till vardags. Men hon hade nog snart behövt mer stöd.

  • Svar på tråden Bh till 12 åring?
  • Anonym (Också mamma)

    Har man bröst behöver man ett bra stöd. En sportbh till gymnastiken i skolan och en bra bh som ger stöd under vanliga kläder.

    Bygel och vaddering har inget att göra med vuxenhet utan vilket stöd man behöver.

    När jag var i den åldern tyckte jag bäst om såkallad "t-shirtbh" en slät vadderad bh som inte syntes under kläder. Jag hade redan då 80c i storlek. Och jag grät förtvivlat över alla bh-toppar som mamma köpte för att hon tyckte jag var för ung för att ha bh. Jag fick ont av att inte ha stöd och skämdes rejält för mina bröst under tröjan som guppade och framhävdes av toppen.

  • Anonym (Elsa)

    Min första bh var av typen t-shirtbh. Behövde den när jag var 11.

  • Anonym (Tuttlisa)
    Anonym (Också mamma) skrev 2020-02-23 14:15:17 följande:

    Har man bröst behöver man ett bra stöd. En sportbh till gymnastiken i skolan och en bra bh som ger stöd under vanliga kläder.

    Bygel och vaddering har inget att göra med vuxenhet utan vilket stöd man behöver.

    När jag var i den åldern tyckte jag bäst om såkallad "t-shirtbh" en slät vadderad bh som inte syntes under kläder. Jag hade redan då 80c i storlek. Och jag grät förtvivlat över alla bh-toppar som mamma köpte för att hon tyckte jag var för ung för att ha bh. Jag fick ont av att inte ha stöd och skämdes rejält för mina bröst under tröjan som guppade och framhävdes av toppen.


    Håller med i detta. Behov måste få gå före ålder. Sen finns det bygellösa BH med bra stöd, men de kostar ofta skjortan. Köp enkla modeller utan krusidull om du vill hålla det neutralt men låt ungen får välja modeller som passar henne. Jag var enligt mina föräldrat för ung för BH eller sporttop överhuvudtaget, mobbades grovt för att jag "guck omkring med tuttarna i vädret" köpte min första BH som 14-åring för egna pengar, fick hjälp i butiken, storlek 65G. Så låt behov styra, inte ålder.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Också mamma) skrev 2020-02-23 14:15:17 följande:

    Har man bröst behöver man ett bra stöd. En sportbh till gymnastiken i skolan och en bra bh som ger stöd under vanliga kläder.

    Bygel och vaddering har inget att göra med vuxenhet utan vilket stöd man behöver.

    När jag var i den åldern tyckte jag bäst om såkallad "t-shirtbh" en slät vadderad bh som inte syntes under kläder. Jag hade redan då 80c i storlek. Och jag grät förtvivlat över alla bh-toppar som mamma köpte för att hon tyckte jag var för ung för att ha bh. Jag fick ont av att inte ha stöd och skämdes rejält för mina bröst under tröjan som guppade och framhävdes av toppen.


    Vaddering Har väl inget med stödet att göra? Min dotter är väldigt känslig för vissa kläder så tänker att hon nog inte kommer gillar byglar. Ska kolla på t-shorts bh, har alla såna byglar? Hon har inte så stora bröst än och verkar gilla sina toppar mycket, men snart är det nog dags för en bh.
  • Anonym (Maja)
    Anonym (Mamma) skrev 2020-02-23 14:44:59 följande:
    Vaddering Har väl inget med stödet att göra? Min dotter är väldigt känslig för vissa kläder så tänker att hon nog inte kommer gillar byglar. Ska kolla på t-shorts bh, har alla såna byglar? Hon har inte så stora bröst än och verkar gilla sina toppar mycket, men snart är det nog dags för en bh.
    Lite vaddering kan vara bra om hon tex inte vill att bröstvårtorna ska synas igenom. Vadderad behöver inte betyda push up. Så var det för mig i alla fall i den åldern. Köpte min första bh som 11 åring. Fick min mens samma år och det förklarar väl varför brösten plötsligt var c/d kupa.

    Vill hon att du köper åt henne? Vågar hon inte följa med till affären? I så fall kan ni väl annars sätta er ner tillsammans och klicka hem en massa olika modeller (med och utan bygel, finns även varianten som ger liknande stöd som bygel men är bygelfri) från tex zalando som har fri frakt och retur. 

    Här är tex exempel på vadderad bh med lite stöd som ändå är diskret och ingen push-up bh https://www.zalando.se/sloggi-wow-comfort-t-shirt-bh-sl281a01i-j11.html , https://www.zalando.se/triumph-make-up-soft-touch-triangel-bh-tr581a080-a11.html
  • Räkan77

    En bra sportbh är alltid bra. Men om hon inte har så stor byst och är nöjd med sina toppar så behöver hon väl inte köpa vanlig bh än?

  • Pope Joan II

    Hur man vet? Det behöver man inte veta eftersom det är upp till den det gäller. Vill hon ha BH ska hon ha BH, vill hon inte ska hon inte använda BH. Så tycker i alla falll jag.

  • Fjäril kär

    En bra bh som sitter rätt så känns varken vaddering eller byglar. Börja med att mäta korrekt bh-storlek.

    Vaddering kan vara skönt mot känslig hud/bröstvårtor. I puberteten kan det göra rejält ont i både vårtor och bröst och kan då vara skönt att skydda dom från stöttar och rörelser med något mjukt.

    Vaddering betyder inte att det är pusch-up.

  • Anonym (Q)

    Om hennes byst behöver mycket stöd så se till att mäta och prova så att hon får rätt storlek. Storlekar av typen S, M, L passar inte alla. Sedan tror jag att du har missuppfattat vad vaddering i behåar är till för. Det är ett tunt lager vadd (eller snarare ett tjockt tyg) som ger behån lite extra stadga och gör att bröstvårtorna inte syns. Det är inte samma sak som inlägg som får brösten att se större ut.

  • Anonym (Mamma)

    Ok för jag har bh utan vaddering och mina bröstvårtor syns ändå inte igenom. Tycker de håller formen bättre efter tvätt också. Men vi får testa och se vad hon gillar! Det viktigaste är att de sitter bra och att hon tycker de är bekväma.


    Räkan77 skrev 2020-02-23 15:05:53 följande:

    En bra sportbh är alltid bra. Men om hon inte har så stor byst och är nöjd med sina toppar så behöver hon väl inte köpa vanlig bh än?


    Sporttoppar har hon men de vanliga topparna hon har från tex hm och Lindex börjar hon växa ur.
Svar på tråden Bh till 12 åring?