• Anonym (orolig)

    Får läkarna veta om jag avbryter min sjukskrivning hos FK?

    Pga vissa omständigheter vill jag avbryta min sjukskrivning. 

    Får läkarna reda på det via försäkringskassan?

  • Svar på tråden Får läkarna veta om jag avbryter min sjukskrivning hos FK?
  • Anonym (orolig)
    Anonym (orolig) skrev 2020-02-23 15:43:27 följande:

    Pga vissa omständigheter vill jag avbryta min sjukskrivning. 

    Får läkarna reda på det via försäkringskassan?


    Kan läkarna hindra mig att jobba?
  • Anonym (Sjukskriven)

    FK lämnar inte ut information om att folk avbryter sina sjukskrivningar. Ärendet avslutas bara. Fritt fram att börja arbeta innan läkarintyget löper ut.

    Varför tänker du att läkare skulle hindra dig från att arbeta? Riskerar du att bli sämre i din sjukdom?

  • Anonym (orolig)
    Anonym (Sjukskriven) skrev 2020-02-23 15:52:25 följande:

    FK lämnar inte ut information om att folk avbryter sina sjukskrivningar. Ärendet avslutas bara. Fritt fram att börja arbeta innan läkarintyget löper ut.

    Varför tänker du att läkare skulle hindra dig från att arbeta? Riskerar du att bli sämre i din sjukdom?


    Tack!

    Nja kan finnas en risk för att min skada ska ta längre tid att bli bra igen. Jobbar på ett aktivt och tungt jobb. Samtidigt SKA jag ju belasta skadan (knäskada) och träna upp mig igen. 

    Känner att bara jag tar det lugnt...

    Har varit sjukskriven väldigt länge och efter ett kuratorbesök uppfyller jag en risk för att utveckla depression, dels av att vardagen är rubbad. 
  • Anonym (Sjukskriven)
    Anonym (orolig) skrev 2020-02-23 15:55:48 följande:

    Tack!

    Nja kan finnas en risk för att min skada ska ta längre tid att bli bra igen. Jobbar på ett aktivt och tungt jobb. Samtidigt SKA jag ju belasta skadan (knäskada) och träna upp mig igen. 

    Känner att bara jag tar det lugnt...

    Har varit sjukskriven väldigt länge och efter ett kuratorbesök uppfyller jag en risk för att utveckla depression, dels av att vardagen är rubbad. 


    Ok, då förstår jag.

    Är det så att du behöver tillfälliga anpassningar i ditt arbete så har arbetsgivaren ett ansvar att hjälpa till med det så långt de kan. Har man chefer som är sega så kan din handläggare på FK hjälpa till med den kontakten. Tips ????
  • Anonym (orolig)
    Anonym (Sjukskriven) skrev 2020-02-23 15:59:36 följande:
    Ok, då förstår jag.

    Är det så att du behöver tillfälliga anpassningar i ditt arbete så har arbetsgivaren ett ansvar att hjälpa till med det så långt de kan. Har man chefer som är sega så kan din handläggare på FK hjälpa till med den kontakten. Tips ????
    Ja, jag tänkte prata med chefen! 
  • Anonym (...)

    All vård är frivillig och ingen läkare har något intresse att tvinga dig att hantera dina skador på ett visst sätt. Så länge du är medveten om vad du gör och förstår konsekvenserna av att ta emot eller neka vård så får du bestiga Mount Everest imorgon om du så vill. Läkaren kommer inte meddelas något om du avbryter sjukskrivningen. Däremot kan det vara vettigt att vara ärlig vid framtida läkarkontakter om du vill ha bästa möjliga råd/vård utifrån just din situation.

Svar på tråden Får läkarna veta om jag avbryter min sjukskrivning hos FK?