• hallondricka5

    Kvinna 33 år, ingen relation, barnlös och en eventuell livskris på gång??

    Hej! 
    Nu vänder jag mig hit eftersom jag sitter ensam och grubblar endel och vet att man kan få många kloka svar här och bolla sina funderingar med.

    Jag är en kvinna på 33 år, bor på en väldigt liten ort där alla känner alla. Barnlös och ingen relation. Jag har helt fastnat i min vardag, utan vardagsglädje (även fast vardagen är stabil och bra). Känner att jag håller på blir mer och mer trött/ledsen/bitter. 

    Det känns som att jag stannat i ett ekorrhjul som maler på dag ut och dag in med samma saker som jag inte vet om jag är riktigt tillfreds med.
    Det som gnager mest är att jag så gärna vill ha en relation med en man, det är något jag längtar efter väldigt mycket just nu tillika som jag behöver mycket egentid och trivs bra själv. Dock är det svårt att träffa någon känns det som. Jag är väldigt kräsen, känner mig lätt kvävd och har svårt att få rätt känslor. 
    Jag tycker om att flirta lite oskyldigt, har en social personlighet, ser bra ut och har kroppen i bra skick. Jag har alltid fått mycket uppmärksamhet (men oftast inte besvarat från min sida bortsett från två tidigare relationer). Sen när det kommer till kritan så får jag tunghäfta och vet inte hur jag tar kontakt med någon som jag tycker verkar intressant för mig? Jag tror att jag tycker att det skulle bli jobbigt om jag blev avvisad och sedan behöver träffa personen igen.
    Barn vill jag gärna ha men inte riktigt än, känner mig inte redo just nu. Dock gnager det hårt inombords och jag är rädd för att allt vad familj och barn är rinner i från mig med tiden vid den här ålder..

    Jobbet har jag tröttnat på rejält. Dålig ledning och så har jag jobbat på samma ställe i 12 år men kommer mig inte för att söka varken nytt jobb eller till skola då detta är min trygghet. Trygghet är bra men denna trivs jag inte speciellt bra med. 
    Dessutom är det jobbrist i den lilla stad jag bor så det finns inte mycket att söka. Då detta är en ö så blir det svårare då jag inte känner att jag är flyttbar så långt. 

    Vänner har jag några få riktiga, eller rättare sagt två st. Det kan jag sakna ibland att ha flera men samtidigt har jag inte tiden för det när det väl dyker upp. Så den sociala biten kan bättras på men jag vet inte hur. Jag umgås ofta med min familj för det mår jag bra av. Och jag trivs väldigt bra av att vara hemma och pyssla på och bara vara då jag är en ganska trött person och inte har lika mycket energi som jag borde i min ålder även fast jag jobbar och har en vanlig vardag (kronisk smärta som drar energi). Allt med fest och tillställningar har jag också tröttnat på helt. 

    Jag kan känna en ledsamhet och avundsjuka när det går bra och framåt för mina vänner och bekanta. Jag är självklart glad för deras skull och unnar dem allt gott i livet, samtidigt som jag själv påminns om ledsamheten och en saknad att gärna vara i deras situation med relationer och allt vad som hör till.

    Det som gnager mest i mig är att jag verkligen längtar efter en relation med en man jag har rätt känslor för. Känner att det behöver finnas mer än vänskap för mig för att starta en relation. Eller får man försöka att bara nöja sig fast det inte känns helt rätt? För mig tror jag att det inte skulle fungera så. 
    Sen är barnfrågan en stor grej för mig. Det är inte därför jag vill ha en relation, utan de är för att jag vill dela alla ups and downs, få älska och känna mig älskad. Men sen är det klart att barnfunderingen dyker upp med tanke på åldern och den biologiska klockan. Även fast jag inte är redo precis just nu för barn vill jag inte missa hela tåget att kanske kunna få barn.

    Kan det vara en livskris på gång?  

  • Svar på tråden Kvinna 33 år, ingen relation, barnlös och en eventuell livskris på gång??
  • Anonym (Nöja sig)

    Att leta efter mr.right är bara lönlöst. Är du 33år så behöver du inte bli desperat ännu. Men glöm mr.Right. Hittar du någon som är trevlig, lojal, du gillar att vara med och som får dig att må bra så är det faktiskt gott nog.

    Det är ok att nöja sig. Naturligtvis skall du inte säga det till honom, det vore bara elakt och onödigt, men det är ändå ok att nöja sig.

    När du sänker kraven på män till ungefär det jag beskrev så blir det hundra gånger lättare att hitta någon.

  • Anonym (Grabben bredvid)
    hallondricka5 skrev 2020-02-23 18:54:19 följande:

     Kan det vara en livskris på gång?  


    Nej, ingen livskris men, ett extremt kontrollbehov som du bör fundera på att göra något åt.
  • Anonym (En dag i taget)

    Jag kan känna igen mig i mkt av det du skriver! (Jag bor också på en ö dessutom)

    Har inget svar direkt.. men jag tänker att jag måste ta en dag i taget, fundera på vad jag vill med mitt liv. Inte sluta leva för att andra har det jag inte har. Jag måste ta vara på mitt liv, annars är det snart förbi & jag sitter där 75 bast & undrar varför jag inte "levde mitt liv".

    Men jag köper mkt av det du säger, jag känner igen avundsjukan & den cyniska biten.. men jag måste påminna mig varje dag om att jag är lika värd att vara lycklig. Det kanske inte är menat för mig att få barn, trots att det är min stora dröm.

    Måste rusa till jobbet nu..

  • AnnaSthlm

    Vad fick dig att lysa när du var i tonåren? Vad drömde du om? Små små steg. Finns en massa information och verktyg för att finna sig själv på nätet, sök på engelska, Tony Robbins, vadsom.

    Avundsjuka är bra, den säger egentligen "jag vill också...". Men för att få måste du ge. För att ge måste du först fylla dig själv.

    En relation kommer att vara ett tillfälligt plåster på din inre tomhet.

  • Anonym (Ina)

    Låter som att du skulle må bra av miljöombyte. Du kan ju börja m tillfälligt, resa, för att sen fundera på om du vill, byta miljö lite mer permanent. Känns som du stagnerat i den miljö du är nu. Generellt brukar det inte vara så roligt att vara fast på en liten ort om man inte lever familjeliv. Vad har du för utbildning, kan du söka jobb i andra delar av Sverige? Vid miljöombyte kan det också vara lättare att träffa någon ny.

  • hallondricka5
    Anonym (Nöja sig) skrev 2020-02-23 21:13:10 följande:

    Att leta efter mr.right är bara lönlöst. Är du 33år så behöver du inte bli desperat ännu. Men glöm mr.Right. Hittar du någon som är trevlig, lojal, du gillar att vara med och som får dig att må bra så är det faktiskt gott nog.

    Det är ok att nöja sig. Naturligtvis skall du inte säga det till honom, det vore bara elakt och onödigt, men det är ändå ok att nöja sig.

    När du sänker kraven på män till ungefär det jag beskrev så blir det hundra gånger lättare att hitta någon.


    Jag tror faktiskt att du har helt rätt. Jag är ju inte lastgammal ännu tänker jag för att hinna med både relation och eventuellt barn. Men ändå vet jag inte varför jag känner mig lite stressad ändå? 
    Jag har träffat två män som faktiskt har varit och haft allt det du beskriver ovan, men inte känts rätt på nått sätt ändå, ingen sexuell attraktion på det sättet så jag har inte klarat av att starta en relation med någon av dem. 
    Tror jag kommer få svårt med att nöja mig med någon men vet även att det kanske är det man måste ändå. Jag tror att jag har målat upp kärleken lite för mycket som på film tyvärr...
  • hallondricka5
    Anonym (Grabben bredvid) skrev 2020-02-24 10:02:06 följande:
    Nej, ingen livskris men, ett extremt kontrollbehov som du bör fundera på att göra något åt.
    På vilket sätt menar du med kontrollbehov? Jag tar gärna emot alla tips för att jag ska kunna sätta fingret på det och försöka jobba på sånt som jag behöver jobba på..
  • hallondricka5
    cleoeme skrev 2020-02-24 13:11:07 följande:

    Skaffa tinder och börja dejta!


    Tack för tipset. Tinder har jag provat för något år sen men den appen är nog inte för mig tror jag, känns som att det är väldigt mycket oseriöst där och det är inte av mitt intresse. 
  • hallondricka5
    Anonym (En dag i taget) skrev 2020-02-24 15:54:40 följande:

    Jag kan känna igen mig i mkt av det du skriver! (Jag bor också på en ö dessutom)

    Har inget svar direkt.. men jag tänker att jag måste ta en dag i taget, fundera på vad jag vill med mitt liv. Inte sluta leva för att andra har det jag inte har. Jag måste ta vara på mitt liv, annars är det snart förbi & jag sitter där 75 bast & undrar varför jag inte "levde mitt liv".

    Men jag köper mkt av det du säger, jag känner igen avundsjukan & den cyniska biten.. men jag måste påminna mig varje dag om att jag är lika värd att vara lycklig. Det kanske inte är menat för mig att få barn, trots att det är min stora dröm.

    Måste rusa till jobbet nu..


    Du har bra tankar angående situationen tycker jag. Ska försöka tänka i liknande banor som du gör. Hur gammal är du?
  • hallondricka5
    AnnaSthlm skrev 2020-02-24 16:01:09 följande:

    Vad fick dig att lysa när du var i tonåren? Vad drömde du om? Små små steg. Finns en massa information och verktyg för att finna sig själv på nätet, sök på engelska, Tony Robbins, vadsom.

    Avundsjuka är bra, den säger egentligen "jag vill också...". Men för att få måste du ge. För att ge måste du först fylla dig själv.

    En relation kommer att vara ett tillfälligt plåster på din inre tomhet.


    Tack. Det är lite så jag också funderat, vad är det för tomrum jag egentligen försöker och vill fylla upp med ett tillfälligt plåster. Känns svårt att ta reda på detta? 
  • hallondricka5
    AnnaSthlm skrev 2020-02-24 16:01:09 följande:

    Vad fick dig att lysa när du var i tonåren? Vad drömde du om? Små små steg. Finns en massa information och verktyg för att finna sig själv på nätet, sök på engelska, Tony Robbins, vadsom.

    Avundsjuka är bra, den säger egentligen "jag vill också...". Men för att få måste du ge. För att ge måste du först fylla dig själv.

    En relation kommer att vara ett tillfälligt plåster på din inre tomhet.


    Tack. Det är lite så jag också funderat, vad är det för tomrum jag egentligen försöker och vill fylla upp med ett tillfälligt plåster. Känns svårt att ta reda på detta? 
  • hallondricka5
    AnnaSthlm skrev 2020-02-24 16:01:09 följande:

    Vad fick dig att lysa när du var i tonåren? Vad drömde du om? Små små steg. Finns en massa information och verktyg för att finna sig själv på nätet, sök på engelska, Tony Robbins, vadsom.

    Avundsjuka är bra, den säger egentligen "jag vill också...". Men för att få måste du ge. För att ge måste du först fylla dig själv.

    En relation kommer att vara ett tillfälligt plåster på din inre tomhet.


    Tack. Det är lite så jag också funderat, vad är det för tomrum jag egentligen försöker och vill fylla upp med ett tillfälligt plåster. Känns svårt att ta reda på detta? 
  • hallondricka5
    Anonym (Ina) skrev 2020-02-24 17:59:08 följande:

    Låter som att du skulle må bra av miljöombyte. Du kan ju börja m tillfälligt, resa, för att sen fundera på om du vill, byta miljö lite mer permanent. Känns som du stagnerat i den miljö du är nu. Generellt brukar det inte vara så roligt att vara fast på en liten ort om man inte lever familjeliv. Vad har du för utbildning, kan du söka jobb i andra delar av Sverige? Vid miljöombyte kan det också vara lättare att träffa någon ny.


    Jag tror skon klämmer en hel del där som du säger, att jag behöver miljöombyte. 
    Jag är utbildad servitör så det skulle nog inte vara alltför svårt att hitta ett annat jobb nånstans om man är flyttbar. Det är den där lilla extra sparken i baken som fattas för att jag ska kunna ta mig an att göra det bara. 
    Sen överanalyserar jag allt, eller det mesta. Skulle kännas enklare om man bara kunde leva för stunden och vad den har att erbjuda och inte fundera så mycket på vad som händer om 5 år och vart man är i livet då. 
    Men inget kommer serverat på silverfat på trappan och knackar på ens dörr, jag vet att man måste kämpa för att komma vidare med nått. 
    Känner mig mest ledsen och nedstämd just nu och gjort det ett tag, sneglar avundsjukt på nykära par på stan och undrar varför det aldrig blir min tur..
  • Anonym (En dag i taget)
    hallondricka5 skrev 2020-02-25 18:54:18 följande:
    Du har bra tankar angående situationen tycker jag. Ska försöka tänka i liknande banor som du gör. Hur gammal är du?
    Jag är 38, så den biologiska klockan tickar på som fan! :)
  • Anonym (En dag i taget)
    Anonym (En dag i taget) skrev 2020-02-27 12:00:03 följande:
    Jag är 38, så den biologiska klockan tickar på som fan! :)
    (Jag bor på Gotland förövrigt)
Svar på tråden Kvinna 33 år, ingen relation, barnlös och en eventuell livskris på gång??