• EbSmith

    7-månaders vägrar sova!

    Har en pojk på drygt 7 månader som varit en riktig lyxbebis sedan han var 2 månader och somnat nån gång mellan 18-20 till 5 på morgonen med några få undantag.
    Sedan ett par dagar har han däremot blivit riktig besvärlig med sömnen och jag vet inte om det beror på miljöombyte eller något annat. Vi har bott 3 veckor hos hans farmor men är nu hemma igen sedan en vecka tillbaks. Egentligen började det redan hos henne med att han vaknade till 1-2 gånger på natten, men för det mesta somnade han igen efter ett par minuters gosande. 

    När vi kom hem igen gick det ganska bra de första dagarna och han sov hela natten igen för att sedan tvärvända och totalvägra att sova trots att han varit vaken och lekt jättelänge och man ser att han uppenbarligen är trött. Så fort man lägger ner honom i sängen börjar han gråta eller snarare skrika (när man tar upp honom finns inga tårar). Blev först orolig för det är inte likt honom, men han slutar så fort man tar upp honom och går ut ur sovrummet eller börjar leka. Känns som jag försökt ALLT utöver det grundliga; närhet, vagga till sömns, ligga bredvid i min säng, bada, trötta ut med ännu mera lek, ja till och med satt på babblarna i hopp om att han ska somna till det och jag brukar sällan ta till skärmen. Har till och med testat att låta honom skrika och gå in var 5:e minut för att stoppa om/nappa, men det bara fortsätter tills jag tar upp honom. Tog 4 timmars desperata försök igår innan han helt plötsligt bestämde sig för att somna sista gången jag la ner honom.

    Nån som har några fler tips på hur man kan få honom att komma till ro? Det enda jag kan tänka mej är miljöombytet, kanske i kombo med tandsprickning eller att det är nån övergångsålder att genomlida.  

Svar på tråden 7-månaders vägrar sova!