• Anonym (Så jävla otäckt :()

Nån som fått otäck överreaktion/biverkning av Escitolapram eller Theralen?

Vet att det kan bli biverkningar/ insättning av mediciner som kan vara svåra men har nån upplevt/sett någon få otäcka reaktioner av ovanstående mediciner? Min son fick redan efter första dygnet med båda dessa mediciner darrningar, skakningar, svag på benen, illamående, kräkningar, sen reaktionsförmåga där det kognitiva var märkbart nedsatt, blicken blev otäckt tung som han vore drogad och han var dessutom yr och tuppade av en gång, Pratade dessutom osammanhängande. Har varit hos akuten för provtagning men det enda som var avvikande var nåt PK prov och kreatinet. Även varit hos öppenvården på psykiatrin.Medicinerna är nu såklart borttagna och de värsta symptomen är borta tack o lov)

På öppenvården sa de att de aldrig sett nån sån biverkning av de medicinerna. Kändes därför som de helt trodde det var psykiska symptom. Vi här hemma satte efter nån dag direkt sammanhanget med medicinerna. Först trodde vi att det var insättninssymptom eftersom läkaren sagt att de kunde komma. Men enligt de på öppenvården har de som sagt aldrig sett nåt liknande.

Oavsett, en otroligt jobbig vecka ;(

• Svar på tråden Nån som fått otäck överreaktion/biverkning av Escitolapram eller Theralen?

Glömde. Stel och trött i nacken också. Och huvudvärk.

• Anonym (T)

Jag mådde sjukt illa!!!! Efter 4 dagar så stod jag inte ut och slutade ta dom.

Min bror såg heeelt drogad ut, blek i ansiktet, grå under ögonen, tappade matlusten, rasade i vikt, blev extremt deprimerad och väldigt självmordsbenägen. Han åt dom i ca 2 veckor innan han gav upp, tog ett par dagar så blev han som en ny person.

Anonym (T) skrev 2020-02-24 11:42:16 följande:

Min bror såg heeelt drogad ut, blek i ansiktet, grå under ögonen, tappade matlusten, rasade i vikt, blev extremt deprimerad och väldigt självmordsbenägen. Han åt dom i ca 2 veckor innan han gav upp, tog ett par dagar så blev han som en ny person.

Tack snälla för svar! Skönt att höra att det blev bättre när han slutade med dem. Och skönt att faktiskt läsa om nån som upplevt detsamma.
    Anonym (T) skrev 2020-02-24 11:42:16 följande:

Tack snälla för svar! Skönt att höra att det blev bättre när han slutade med dem. Och skönt att faktiskt läsa om nån som upplevt detsamma.
  • Anonym (jag)

Escitolapram fick jag efter ett trauma som mynnade ut i depression och tabletterna gjorde mig helt avtrubbad. I två månader var jag mest totalt apatisk med en sjuklig matlust som gjorde att jag la på mig tolv kilo. Till slut tröttnade jag på att känna mig som en levande död och jag slutade med tabletterna och fick livet tillbaka.

Theralen har jag också fått när jag inte klarade att sova på flera dygn (samband med trauma). Kände mig totalt drogad och kunde knappt gå och upplevde det mest obehagligt. En dos fick mig att sova i max fyra timmar men jag var helt drogad i 10-12 timmar till.

Idag klarar jag mig tack gode gud utan sådana läkemedel.

• jeanette02

Vilka doser fick ni egentligen?

Theralen kan man bli ordentligt utslagen av, yrsel, svårighet att koordinera sig och känna sig helt bäng och borta rent ut sagt. Särskilt stor påverkan på det kognitiva. Jag har själv provat 5 mg och blir helt förstörd. Tar en halv sådan max till natten. I absoluta nödfall.

Då är jag ändå väldigt "läkemedelsvan" med både sömnmediciner och benzodiazepiner i vanliga fall. Plus att effekten stannar kvar i kroppen någon dag efter dos. Alltså jag är ingen knarkare utan har det pga sjukdomar. Som sagt doseringen är ganska central i frågan?

Svårt att veta vilken medicin som gett vad?

Escitalopram ska man ju börja med låg dos och trappa upp väldigt försiktigt. Beroende lite på hur man reagerar.

Man kan bli illamående, få huvudvärk, mer ångest som insättningsymtom.

Det finns ju oftast en anledning att man satt in antidepressiva? Men man borde gå väldigt lungt fram med dosering.

Bägge läkemedel gäller detta. Måste säga att från det du skriver i Ts har de haft ganska lite kunnande där på öppenvården faktiskt. Vad händer nu?

Anonym (jag) skrev 2020-02-24 14:39:53 följande:

Escitolapram fick jag efter ett trauma som mynnade ut i depression och tabletterna gjorde mig helt avtrubbad. I två månader var jag mest totalt apatisk med en sjuklig matlust som gjorde att jag la på mig tolv kilo. Till slut tröttnade jag på att känna mig som en levande död och jag slutade med tabletterna och fick livet tillbaka.

Theralen har jag också fått när jag inte klarade att sova på flera dygn (samband med trauma). Kände mig totalt drogad och kunde knappt gå och upplevde det mest obehagligt. En dos fick mig att sova i max fyra timmar men jag var helt drogad i 10-12 timmar till.

Idag klarar jag mig tack gode gud utan sådana läkemedel.

Oj verkar inte helt ovanligt att man reagerar starkt på dessa mediciner. Skönt du mår bättre o tack för svar.
    jeanette02 skrev 2020-02-24 15:02:28 följande:

Theralen kan man bli ordentligt utslagen av, yrsel, svårighet att koordinera sig och känna sig helt bäng och borta rent ut sagt. Särskilt stor påverkan på det kognitiva. Jag har själv provat 5 mg och blir helt förstörd. Tar en halv sådan max till natten. I absoluta nödfall.

Då är jag ändå väldigt "läkemedelsvan" med både sömnmediciner och benzodiazepiner i vanliga fall. Plus att effekten stannar kvar i kroppen någon dag efter dos. Alltså jag är ingen knarkare utan har det pga sjukdomar. Som sagt doseringen är ganska central i frågan?

Escitalopram ska man ju börja med låg dos och trappa upp väldigt försiktigt. Beroende lite på hur man reagerar.

Det finns ju oftast en anledning att man satt in antidepressiva? Men man borde gå väldigt lungt fram med dosering.

Bägge läkemedel gäller detta. Måste säga att från det du skriver i Ts har de haft ganska lite kunnande där på öppenvården faktiskt. Vad händer nu?

Tack för svar! Vet inte vad jag ska tycka om öppenvården för vi är ändå tacksamma att de tar emot oss/sonen som de gjort. Escitolapram var endast 5 mg på morgonen och Theralen upp till 3 mg men det blev ca 1 till natten bara och inget mer. Den morgonen han skakade som nästan en Parkinson patient hade han fått 1,5 mg sammanlagt under natten fast vid två tillfällen då han vaknade o hade svårt att somna om. Det var då vi åkte upp till akuten. Så himla otäckt :(. Men eftersom det mesta såg bra ut på proverna skickade de oss till psykakuten. De undrade varför vi kom dit o det undrade jag också...

Så små mängder men förmodligen överkänslig då.
    jeanette02 skrev 2020-02-24 15:02:28 följande:

Glömde, vad som händer nu är fortsatt utredning om hans mående. Han fick dessa mediciner pga depression och det enda han tar just nu är atarax till natten och ibland vid behöv vilket funkar bra tack o lov. Så samtal på öppenvården nån gång i veckan. Känns skönt. Sen finns ju familjen som stöttar hela tiden med mycket tid o kärlek <3
  • jeanette02
    Anonym (Så jävla otäckt :() skrev 2020-02-24 16:02:32 följande:

Tack för svar! Vet inte vad jag ska tycka om öppenvården för vi är ändå tacksamma att de tar emot oss/sonen som de gjort. Escitolapram var endast 5 mg på morgonen och Theralen upp till 3 mg men det blev ca 1 till natten bara och inget mer. Den morgonen han skakade som nästan en Parkinson patient hade han fått 1,5 mg sammanlagt under natten fast vid två tillfällen då han vaknade o hade svårt att somna om. Det var då vi åkte upp till akuten. Så himla otäckt :(. Men eftersom det mesta såg bra ut på proverna skickade de oss till psykakuten. De undrade varför vi kom dit o det undrade jag också...

Så små mängder men förmodligen överkänslig då.

Ja, han är nog extra känslig för dem, vad hemskt det låter. Är det en ungdom? Fortsätter ni med Escitalopramen? Hoppas ni hittar bra lösning. Man kan få darrningar, ryckningar av läkemedel typ Theralen, Lergigan i den gruppen. En del läkemedel fungerar inte bara helt enkelt för en.

Hoppas de har andra förslag från vården. Läskigt att bli sådär dålig.

Det var jag som hoppade in i förhastade slutsatser att ni fått "hästdoser" från Öppenvården. För ibland är det så tyvärr, och sedan kan läkemedlet i fråga bli helt utdömt (patient blir helt utslagen tex) men det kanske hade fungerat jättebra om att man startat upp med lägre dos.
    jeanette02 skrev 2020-02-24 16:25:00 följande:

Ja, han är nog extra känslig för dem, vad hemskt det låter. Är det en ungdom? Fortsätter ni med Escitalopramen? Hoppas ni hittar bra lösning. Man kan få darrningar, ryckningar av läkemedel typ Theralen, Lergigan i den gruppen. En del läkemedel fungerar inte bara helt enkelt för en.

Hoppas de har andra förslag från vården. Läskigt att bli sådär dålig.

Det var jag som hoppade in i förhastade slutsatser att ni fått "hästdoser" från Öppenvården. För ibland är det så tyvärr, och sedan kan läkemedlet i fråga bli helt utdömt (patient blir helt utslagen tex) men det kanske hade fungerat jättebra om att man startat upp med lägre dos.

Ung vuxen strax över 20. Nej vi tog bort allt utom attarax
  • jeanette02
    Anonym (Så jävla otäckt :() skrev 2020-02-24 17:08:08 följande:

Ung vuxen strax över 20. Nej vi tog bort allt utom attarax

Ja, jag såg sedan. Lycka till nu o Hoppas på bättring.
  • Anonym (Usch)

Theralen - Fy fan!

Blev helt dämpad, käkspänningar, ångest, illamående, kände mig drogad, allmänpåverkad, huvudvärk, stel i nacken och muskler. Den var hemsk!

jeanette02 skrev 2020-02-24 17:36:38 följande:

Ja, jag såg sedan. Lycka till nu o Hoppas på bättring.

Tack snälla <3
    Anonym (Usch) skrev 2020-02-24 17:43:54 följande:

Theralen - Fy fan!

Blev helt dämpad, käkspänningar, ångest, illamående, kände mig drogad, allmänpåverkad, huvudvärk, stel i nacken och muskler. Den var hemsk!

Verkar Inte helt ovanligt när jag läser här och så konstigt att varken läkaren på akuten som tom jobbat inom psykiatrin eller de på öppenvården kände till detta och inte ens påpekat att det kunde bli såhär illa. Men innerligt skönt att de symptomen är borta nu även om sonen inte mår bra förövrigt..
  • Anonym (T)

Jag och min bror fick 10 mg.

Sambon fick 20 och Tagit dom i 3 år och på honom funkar dom fint. Han märker skillnad när han inte tar dom.

Anonym (T) skrev 2020-02-26 13:39:20 följande:

Jag och min bror fick 10 mg.

Sambon fick 20 och Tagit dom i 3 år och på honom funkar dom fint. Han märker skillnad när han inte tar dom.

Vilken av medicinerna menar du? Skönt oavsett att de funkar. Klart hade alla reagerat som sonen hade de ju knappast fått vara kvar :)
  • Anonym (gg)
    Anonym (Så jävla otäckt :() skrev 2020-02-24 16:10:33 följande:
    Glömde, vad som händer nu är fortsatt utredning om hans mående. Han fick dessa mediciner pga depression och det enda han tar just nu är atarax till natten och ibland vid behöv vilket funkar bra tack o lov. Så samtal på öppenvården nån gång i veckan. Känns skönt. Sen finns ju familjen som stöttar hela tiden med mycket tid o kärlek <3
    Jag är i den lägre skalan av metabolisering av just ssri och snri (och även en del andra mediciner) och kan få extrema biverkningar.

Med min genetiska uppsättning får jag enligt vetenskapliga undersökningar 11 gånger ökad självmordsrisk och bara 7% av de som har min genetiska uppsättning svarar på antidepressiv mediinering. Man tror att den inte passerar hjärnblodbarriären på samma sätt som den gör för andra grupper.

Jag är dna-testad på egen bekostnad.
  • pepsimax

Ursäkta alla stavfel, skriver lite hastigt.

Saken är att en viss del av befolkningen är långsamma eller är intermediate metabolisers (vet inte vad det heter på svenska), din son kan vara en av dessa. 

Vi reagerar heller inte bra på en lång rad andra mediciner, mest psykofarmaka.

Tack för svar!

Har aldrig hört talas om metobolasering av läkemedel så det var intressant. Ja han kanske är en av de som är känslig för det. Ska läsa om det :)

Svar på tråden Nån som fått otäck överreaktion/biverkning av Escitolapram eller Theralen?