• Drottningen1970

    Resa till Norge

    Jag har aldrig varit i Norge. Skulle vilja besöka nåt vackert ställe, så som man ser på bilder, dvs höga berg och djupa fjordar. Är inte nån äventyrare eller friluftsmänniska som vill gå på tur eller ro nån eka. Vill bo på modernt hotell i en stad men kunna ta mig till det vackra stället med bil på högst 2 timmar och sedan åka tillbaks. Är det möjligt och var ska man då åka och hur? Har ingen aning om var saker ligger i förhållande till nåt annat i norge. Jag vill alltså flyga eller åka bil från stockholm till lämpligt ställe i Norge. Tänker mig en weekend.

    Förslag?

  • Svar på tråden Resa till Norge
  • Anonymm20

    Lofoten, Narvik, Tromsø eller uppe i Finmark är fina städer/platser. Även Trondheim.

    I Lofoten går det att bo i Svolvær och sedan åka runt på dagaturer runt omkring i Lofoten. Finns endel fina och roliga museum (ex Lofoten akvariet och Lofotr vikingmuseum rekomenderar jag). Även Nusfjord och Haukland strand är värt att besöka.

  • FtS70

    Jag flög till Bergen tog Hurtigruten till Trondheim - och följde med på utflykten till otroligt vackra Geiranger - och flög hem därifrån. En annan gång flög jag till Vigra via Oslo, hyrde bil och körde till Geiranger. Fylkesvei 63 mellan Langevatnet och Åndalsnes är i mitt tycke världens vackraste.

  • Drottningen1970
    Anonymm20 skrev 2020-02-24 12:59:50 följande:

    Lofoten, Narvik, Tromsø eller uppe i Finmark är fina städer/platser. Även Trondheim.

    I Lofoten går det att bo i Svolvær och sedan åka runt på dagaturer runt omkring i Lofoten. Finns endel fina och roliga museum (ex Lofoten akvariet och Lofotr vikingmuseum rekomenderar jag). Även Nusfjord och Haukland strand är värt att besöka.


    Vart tar man sig lättast. Vill typ sätta mig på ett flyg och vara framme..
  • Anonymm20
    Drottningen1970 skrev 2020-02-24 14:36:35 följande:

    Vart tar man sig lättast. Vill typ sätta mig på ett flyg och vara framme..


    Det går flyg till alla ställena.
  • Kodia

    Det finns ett paket med allmänna färdmedel som heter "Norway in a nutshell" mellan Oslo och Bergen, där får se vackra fjordar på vägen. Du åker tåg, båt och buss, som alla passar ihop tidsmässigt. Du kan planera in en eller flera övernattningar längs vägen. Flyg tex till Oslo, ta "N in a N" till Bergen och flyg hem därifrån.
    https://www.norwaynutshell.com/

  • Earlgrey

    Ålesund är jättevackert, staden brann ned och byggdes upp i jugendstil tror jag det heter iaf jättefina byggnader och så finns det en liten bergstopp som man kan promenera upp till och få en makalöst vacker utsikt över byn och vattnet runt omkring. Och så kan åka båt en dagsutflykt med hurtigruten på fjorden Geiranger kostade 1000 kr men det var det värt. Hade med mig egen matsäck minns inte om det fanns servering.... Finare en Bergen tycker jag...=)

  • FtS70

    Flygplatsen Vigra jag nämnde är just Ålesunds flygplats. Skulle dock inte rekommendera bussturer, åtminstone inte för den åksjuke.

Svar på tråden Resa till Norge