• Mon 24 Feb 2020 18:28
    644 visningar
    4 svar
    4
    644

    Avslag på undersökning (barnlöshet)

    Jag och min fru fick precis brev hem från Reproduktionsmottagningen MARCIM i Skåne och fick avslag pga att vi hade ett missfall.
    Står skrivet: "Enligt våra riktlinjer får man inte ha uppnått graviditet under de senaste 12 månaderna". "Enligt våra riktlinjer..." ...så vår höga ålder räknas inte med då? Räknas missfall som graviditet? Så vad gör vi nu då, förutom vänta tills oktober 2020 då dom godkänner nästa sökning? Spendera uppemot 100000 (som vi inte har) på ivf? Vilket jävla system i detta skitland X(

  • Svar på tråden Avslag på undersökning (barnlöshet)
  • Mon 24 Feb 2020 18:53
    #1
    +1
    petermoller skrev 2020-02-24 18:28:32 följande:

    Så vad gör vi nu då, förutom vänta tills oktober 2020 då dom godkänner nästa sökning? Spendera uppemot 100000 (som vi inte har) på ivf? Vilket jävla system i detta skitland X(


    Det är dyrt med egenfinansierad IVF, men inte riktigt så dyrt. Jag skulle säga riktvärde för ett enskilt försök är cirka 30 000, 'paket' på tre försök cirka 75 000. Den gången jag var med i en IVF-process togs ett banklån från en av de mindre, nyare bankerna
  • hawtho­rne
    Mon 24 Feb 2020 19:10
    #2
    +1

    Missfall kan man bara få om man är gravis så per definition har ni uppnått graviditet.
    Det är verkligen tråkigt men i tider då vi inte har råd ens med basal patientsäker vård så måste vi prioritera hårt och införa begränsningar hur hjärtlöst det än verkar vara.

    Föreslår att du ij nästa val röstar på det parti som föreslår höga skattehöjningar! Vi får det vi betalar för. Vi får inte allt vi vill ha utan att betala för det. Ingenting är gratis. 

    Om du verkligen tycker att Sverige är ett skitland för att vi inte har råd att lösa hemlöshet, gratis vård till alla, fri tandvård osv osv utan att vi istället prioriterar skattesänkningar finns det länder som fungerar annorlunda.  Kansdke dags att flytta utomlands?

  • Mon 24 Feb 2020 19:19
    #3

    Ja det är jättetråkigt att reglerna är så hårda. Men ni har jufaktiskt lyckats bli gravida, missfallsrisken är lika stor även vid IVF, det är inte som att en graviditet är säkrad bara för att den blivit till genom IVF. Antagligen ser man det som att ni faktiskt kan bli gravida på naturlig väg och då hjälper IVF er inte.

  • Tue 25 Feb 2020 15:56
    #4

    Tyvärr ja, de lägger resurserna på folk som inte ens lyckats bli gravida. Ni har blivit gravida även om det tyvärr blev missfall, man blir inte lika prioriterad då

Svar på tråden Avslag på undersökning (barnlöshet)