• Sommar26

    Dygnsbehovet i kalorier för en bebis på åtta månader??????

    Jag har nyss läst mig till att en bebis på 8 månader ska få i sig 80-100 kalorier/kilo under ett dygn.

    Detta låter ju absurt mycket.

    Bröstmjölk innehöll endast 65 kalorier/100 ml. Min bebis äter lite mat under dagen men resten blir amning men jag kan inte tänka mig att hon förslagsvis får i sig en liter bröstmjölk och tre barnmatsburkar på ett dygn. Jag har svårt att få i henne en burk under en hel dag.

    Min bebis väger nio kilo så hon ska äta 720-900 kalorier. Många barnmatsburkar för hennes ålder ger inte ens 100 kalorier, har aldrig lyckats få i henne en hel burk. Hon tar inte flaska (har försökt dagligen sedan hon var liten) så ersättning eller välling är inte heller på tapeten.

    Men tänk, om vi skulle ge henne endast barnmat på burk, så skulle hon behöva 8-9 st/dygn. Låter ju svårt att få i sig tom för mig som är vuxen.

    Kan detta verkligen stämma?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2020-02-25 19:15
    Någon?

  • Svar på tråden Dygnsbehovet i kalorier för en bebis på åtta månader??????
  • Sasu

    Så länge hon går upp i vikt som hon ska så behöver du inte oroa dig.

    Min dotter på 8 månader äter endast lunch som vanlig mat, ibland får hon en macka till frukost, men det är inte varje dag. Resterande mål under dagen är 210ml ersättning 3-4 gånger om dagen.

    Hon går upp ca. 1-1 1/2 kg på en månad. Barns näringsupptag är främst från bröstmjölk/ersättning det första året, det är när de är 1år+ som man ska lägga till mer vanlig mat, så kör på med bröstmjölken och försök att ge mat ibland.

    Pröva heller inte olika sorters mat varje dag, utan håll dig till en sorts mat under flera dagar så hon får vänja sig vid smaken, sen kan du gå över till en annan maträtt, det är ju mycket nya smaker att ta in! Se ocksp till att matstunden är en positiv upplevelse, då kommer din dotter att koppla ihop the positiva känslan med maten. :)

    Lycka till!

  • syntharen

    Jag har aldrig tänkt på kalorier till mina barn. Så länge dom äter nåt och går upp i vikt och framför allt växer på längden så har jag varit lugn. Min yngsta som är 13 mån nu var inte särskilt stor i maten när hon var 8 mån, hon åt kanske nån tesked per måltid och ammades hellre en massa. Än idag äter hon inte särskilt mycket och ammas fortfarande 4-5 ggr per dag (inget på natten).

  • Sommar26

    Ja det blir ju nästan att tvinga i henne mat nu. Fattar ändå inte hur rekommendationerna kan vara så höga.

    Bra att din äter ersättning iaf, det för ju då tyvärr inte min.

  • Sommar26

    Det är just det med natten som gjort att jag är

    Orolig. Har ju inte hunnit gå så lång tid så att vi mätt och vägt men vi har just gått över till att sluta nattamma. Hon hade vant sig vid att inta den större delen av maten på natten och det kändes ohållbart.

    Har nu ammat henne 4-5ggr under dagarna och kört med mat och gröt och banan. Försökt laga god och mättande mat till henne i olika varianter och utformanden men hon är föda intresserad.

  • legomum

    Strunta fullständigt i att räkna kalorierna.

    Följer barnet sina kurvor är det ingen fara. Att du tycker barnet äter dåligt.... ja ibland tar det lite tid innan själva ätandet kommer igång. Fortsätt erbjuda varierad kost så släpper det så småningom. 8 månader är inget att oroa sig för när det gäller mat, du ammar/ger ersättning fortfarande.

  • Mascaraklumpar
    Sommar26 skrev 2020-02-25 21:15:46 följande:

    Ja det blir ju nästan att tvinga i henne mat nu. Fattar ändå inte hur rekommendationerna kan vara så höga.

    Bra att din äter ersättning iaf, det för ju då tyvärr inte min.


    Det du har läst är inte rekommendationer. Går barnet upp i vikt får hon i sig den energi som är lagom för just henne - om detta sedan innebär 60 eller 120 kcal per kg för just ditt barn har ingen som helst betydelse.

    Vid ungefär 10 månader bör de få i sig två mål lagad mat samt någon portion gröt/välling per dag, enligt slvs rekommendationer. Sedan är alla barn olika och vissa är lite senare medan andra är tidigare och det får man ju ta hänsyn till. Man bör absolut inte tvinga i dem mat, då riskerar det att låsa sig helt! Erbjud frukost, lunch och middag, försök få till rutiner så att det blir ungefär samma tid varje dag och försök göra matstunden till en trevlig upplevelse. Ge barnmatsburkar om du vill, men låt gärna barnet smaka några skedar av er mat så att hon vänjer sig från början med den mat ni senare kommer att servera.
  • Sasu
    Sommar26 skrev 2020-02-25 21:15:46 följande:

    Ja det blir ju nästan att tvinga i henne mat nu. Fattar ändå inte hur rekommendationerna kan vara så höga.

    Bra att din äter ersättning iaf, det för ju då tyvärr inte min.


    Du ska absolut inte tvinga i henne mat, måltiderna ska vara positiva. Ifall du tvingar i henne mat så kan hon börja rata mat helt och hållet. Du skulle ju inte vilja bli tvingad till att äta när du inte vill, eller hur?

    Så länge vikten ligger bra så kan du ta det lugnt med maten, det är okej att hon inte äter vanlig mat några dagar, ta det i hennes takt.
Svar på tråden Dygnsbehovet i kalorier för en bebis på åtta månader??????