• Blomkvast

Amning + energidryck , vänta hur länge?

Hej! Jag drack en energidryck idag kl 13-14 cirka, och undrar om det kan vara säkert att amma nu när klockan strax är 21. Vill inte att dottern ska få ont i magen, eller ska jag vänta tills imorgon? (Min dotter får amning som komplement endast och får i huvudsak ersättning)

Tack på förhand!

• Svar på tråden Amning + energidryck , vänta hur länge?
  • Anonym (En mamma)

Tror inte att det är någon fara. Jag drack mängder med energi dryck, Coca Cola och kaffe och ammade direkt efter. Inga problem. Dottern fick ont i magen de första gångerna men sedan vande hon sig.

• Mascaraklumpar

Osannolikt att det påverkar barnet. Koffein har i någon studie visat sig kunna påverka barnets sömn om mamman dricker 10 koppar eller mer (motsvarar 13-14 små burkar red bull!), men vid normala mängder har man inte sett någon effekt. Taurin finns det mycket av i bröstmjölk naturligt. B-vitaminer och dylikt borde knappast kunna påverka.

Sedan upplever många mammor att det de äter och dricker påverkar barnet, men den upplevelsen är ungefär lika vanlig för sådant som inte passerar över i mjölken som för sådant som gör det.

Svar på tråden Amning + energidryck , vänta hur länge?