• Anonym (Nojig­orolig­)
    Tue 25 Feb 2020 00:20
    312 visningar
    0 svar
    0
    312

    Utgången p-stav - risk för graviditet?

    I januuari 2017 fick jag en p-stav insatt (Nexplanon) som håller i tre år. Sedan årsskiftet har jag haft rätt stressigt och att det var dags att ta ut staven föll bort helt från min radar. Insåg idag att jag borde ha bokat tid för att ta ut den.

    Jag undrar om någon har en susning om hur exakt detta är? Har försökt googlat, men inte kommit fram till något mer än att staven borde bytas inom tre år och att tre års skydd är "garantin" (som förstås aldrig ändå är 100%). Förstår att det är nästintill omöjligt att svara på, men om någon har någon slags erfarenhet eller insikt i detta vore jag hemskt tacksam.

    Är iväg på en resa just nu, ska boka tid så snart jag är hemma igen och blir kondomer tills dess. Är bara så sjukt nojig att jag är gravid nu. Känner av en del symtom (som jag upplever både vid mens och vid en tidigare graviditet), hoppas att det är inbillning driven av min nojighet. Tror jag köper ett graviditetstest imorgon bara för att lugna mig, men kan knappt sova nu och ligger vaken och känner efter symtom.

Svar på tråden Utgången p-stav - risk för graviditet?