• iraa

    Behålla?

    Hej, 
    Jag skulle gärna vilja ha era tankar om min situation, känner att jag behöver lite perspektiv! 

    Jag har under cirka ett år träffat en kille som är mycket yngre än mig, jag är 39år. Vi har periodvis varit mycket tighta med varandra och han beskriver att han aldrig varit så nära någon människa. Han har som liten utsatts för våld av sin pappa och har mått ganska dåligt periodvis. Hela det året vi har träffats har varit fram och tillbaka, vi börjar träffas, han är jättekärleksfull och omtänksam, säger att han vill vara med mig men att situationen är svår pga. åldersskillnad och att vi befinner oss på olika platser i livet. Vilket stämmer, jag har fast jobb med bra lön, bor i hus med ett barn på 9 år. Har det tryggt och bra på alla sätt. Efter cirka två månader, precis när vi kommer varandra så himla nära och börjar prata om att leva tillsammans, får han panik. Börjar se att det aldrig kommer funka, säger att han tappat känslorna osv. Detta kan ske från en dag till en annan. När han väl backar och avslutar har han vid två tillfällen genast träffat någon ny. I efterhand har han sagt att han fått panik. Detta har precis hänt igen och jag är såklart knäckt av det! 
    Nu har det precis visat sig att jag är gravid! Jag har tidigare funderat på att skaffa barn på egen hand, då det är något jag vill. Men har landat i att jag hellre vill dela det med någon och att jag kanske får nöja mig med det barn jag redan har. 

    Jag är nu i valet hur jag ska göra! Han vill absolut inte ha barnet, säger att han inte är redo och att han kommer bryta kontakten med mig och aldrig vill träffa barnet. Jag känner att jag egentligen vill vara med honom, men det går inte, han sårar mig så oerhört med hans svängningar. Jag kände först att jag vill göra abort, gå vidare i livet och ta bort honom ur det. 
    Men... jag är som sagt 39 år, det här kan vara min sista chans vilket gör att det är mer av ett livsval än jag först tänkte! Om jag väljer att behålla, är jag livrädd för att behöva dras med hans up and downs för resten av mitt liv. Jag vill verkligen inte förstöra hans liv, men samtidigt måste jag se till mitt eget! Hur skulle ni göra? 
    Jag har ett bra jobb och bra nätverk, känns inte helt hundra att behöva berätta för alla om mitt val, samtidigt vet jag att om jag väl bestämmer mig då är det det jag måste göra och då klarar jag det! 
    Har bokat tid för abort nästa vecka och han kommer vara med. Men han har redan inlett en ny relation med en annan tjej, och har i och med det helt kopplat bort det vi haft. Sjukt rörigt alltihop! 
    Antingen går jag vidare och lever själv med barnet, lär ju inte direkt träffa någon ny som ensam förälder. Eller så gör jag abort och hoppas att jag träffar någon och trots min ålder kan få ett barn i framtiden. 

    Snälla hjälp mig sortera mina tankar! 

  • Svar på tråden Behålla?
  • viseversa

    behåll såklart. Han har ett ansvar att använda skydd om han inte vill bli pappa. Detta kan vara din sista chans ts. du ska såklart inte göra abort för någon annans skull.

  • Lilant

    Avboka tiden direkt :) det är klart du ska behålla :) de kan vara din sista chans och ni kommer ändå aldrig vara tillsammans, plus att de kan sluta i missfall så de kan verkligen vara sista chansen. Blocka honom ur ditt liv

  • viseversa
    Lilant skrev 2020-02-25 10:04:40 följande:
    Avboka tiden direkt :) det är klart du ska behålla :) de kan vara din sista chans och ni kommer ändå aldrig vara tillsammans, plus att de kan sluta i missfall så de kan verkligen vara sista chansen. Blocka honom ur ditt liv
    Håller med. Behåll barnet och hoppas påp att detgår bra och njut ts utan minsta skuldkänslor. Detta är din chans och du vill ju ha barnet så att göra abort är bara fel här.
  • dudetten

    Ett barn är en gåva som man ska vara rädd om :) detta barn kanske är det som kommer att få mannen att mogna och se saker ur ett nytt ljus. Det kanske inte blir ni igen, men det kan ju bli bra ändå :) gör det som känns rätt i hjärtat <3

  • Anonym (Tanke)

    En tanke jag har, utifrån egen erfarenhet, är att man inte ska göra abort för den oansvariga och icke ansvarstagande partens skull. Du ska i så fall göra det för att DU vill. Vad skälen än må vara ..t ex att du inte vill ha med honom alls att göra. Men att göra abort för någon annans skull när hjärtat säger tvärtom... det tror jag inte på! Kram och lycka till!!!

  • Anonym (Jag)

    Råkade du bli gravid eller använde ni inte skydd? Om han inte skyddat sig kan han ju inte bli arg känner jag

  • Anonym (Sofia1992)

    Ja det kan absolut vara din sista chans att bli gravid på naturlig väg... Om du gör abort så ska du göra det för att det är ett beslut som du har landat i oavsett vad han säger... Inte annars

  • Anonym (Japp)

    Behåll!

    Men ha även i åtanke att han kan komma till att ändra sig.

    Även om han säger att han inte vill vara delaktig så ställ dig även in mentalt på att han kan komma till att ha delad vårdnad, ditt barn kan få en styvmamma. Det kan bli vv-boende, du kommer kanske att ha att göra med denna människa för resten av ditt liv, på gott eller ont.

    Men i övrigt - jag anser att du ska behålla

  • iraa

    Tack snälla för era tankar! 

    Jag känner mig stärkt i att gå på min egen känsla och jag har ännu inte bestämt mig. 
    Han har nu landat i att jag är gravid och har plötsligt blivit väldigt stöttande vilket både känns skönt, men också som upplagt för ytterligare besvikelse. Jag kommer ju aldrig veta hur han kommer att agera i framtiden.. så ni har helt rätt, det enda jag kan göra är att gå på min egen övertygelse och lösa saker utifrån det! Tack!!!

  • iraa

    Tack snälla för era tankar! 

    Jag känner mig stärkt i att gå på min egen känsla och jag har ännu inte bestämt mig. 
    Han har nu landat i att jag är gravid och har plötsligt blivit väldigt stöttande vilket både känns skönt, men också som upplagt för ytterligare besvikelse. Jag kommer ju aldrig veta hur han kommer att agera i framtiden.. så ni har helt rätt, det enda jag kan göra är att gå på min egen övertygelse och lösa saker utifrån det! Tack!!!

  • Anonym (behåll!)

    Du kommer ångra dig om du gör abort för någon annans skull än din egen. ett barn ångrar man aldrig. Men en abort kan man ångra hela livet om man gör det av fel anledning..  Min mamma var i exakt samma situation för 18 år sen. Hon var då 38 år och insåg att det kanske kunde vara hennes sista chans att få barn.. Hon uppfostrade sedan min bror helt på egen hand och har inte ångrat sig en sekund!

  • Anonym (Behålla)

    Det låter som du verkligen vill ha ett barn till så jag hade behållt :) bebisen är kanske det positiva som skulle komma ur den relationen? Ett barn är ett gåva och tänk så fantastiskt att livet ger dig det! Vad beträffar honom så tror jag inte du kan lita på att han kommer finnas där men du verkar vara en stark kvinna och jag tror helt klart du löser det utan honom. Lycka till! <3

Svar på tråden Behålla?