• Tue 25 Feb 2020 12:19
    1010 visningar
    5 svar
    5
    1010

    Insemination

    Hej!

    Jag är 34, fyller 35 i år och jag å min partner har försökt att bli gravid nu i snart två år! Och fr.o.m. november 2019 har vi genomgått alla tänkbara tester som finns och det har visat sig att allt är som det ska med oss båda! Faktiskt i morgon ska vi göra vår första insemination å det är ju både lite spännande å oroligt samtidigt! Någon annan som är i samma situation eller har erfarenheter av detta? Jag har egenteligen ingen att tala med, förutom min partner, om vad vi går igenom å känner mig ganska ensam.. Behöver lite upp-peppning å dela tankar med! :)

  • Svar på tråden Insemination
  • Tue 25 Feb 2020 13:08
    #1

    Det är en spännande resa ni har framför er. Kan bli både toppar och dalar under resans gång, men slutmålet är ju den högsta lyckan här i livet tycker jag Jag har en del erfarenhet av IVF, som 'partner' till en bekant. Men det är inte detsamma som insemination via klinik som ni genomgår, så det lär vara mycket som skiljer sig mellan metoderna. Däremot blev jag nyfiken hur det kommer sig att ni gör insemination? Min första spontana tanke var att ni är ett samkönat par, men du skrev det inte uttryckligen så jag kanske feltolkat om jag förutsatt det från början

  • Tue 25 Feb 2020 13:52
    #2

    Oj jag kanske var lite otydlig, men min partner eller sambo är en man! :D

    Det var vår fertilitetsläkare som tyckte att vi ska prova insemination först och se hur det går. Jag är jätte tacksam att vi fick hjälp så pass snabbt som fick - sökte hjälp oktober 2019 och från det har allt gått väldigt snabbt! Men resan har bara börjat och det börjar bli riktigt pirrigt! :) Jag försöker hela tiden hålla mig lugn å inte försöka "söka" efter symptomer, vilket det lätt blir att man gör. Å visst man blir besviken varje månad, men hoppet finns ännu kvar!

  • Tue 25 Feb 2020 14:03
    #3
    Aliisa85 skrev 2020-02-25 13:52:55 följande:

    Oj jag kanske var lite otydlig, men min partner eller sambo är en man! :D

    Det var vår fertilitetsläkare som tyckte att vi ska prova insemination först och se hur det går. Jag är jätte tacksam att vi fick hjälp så pass snabbt som fick - sökte hjälp oktober 2019 och från det har allt gått väldigt snabbt! Men resan har bara börjat och det börjar bli riktigt pirrigt! :) Jag försöker hela tiden hålla mig lugn å inte försöka "söka" efter symptomer, vilket det lätt blir att man gör. Å visst man blir besviken varje månad, men hoppet finns ännu kvar!


    Ok då förstår jag bättre. Ja det är ju ett effektivt sätt att få in alla simmare i målområdet på en gång Visst är det lätt för många att övertolka symptom precis som du säger. Det kan ju pågå många processer i kroppen samtidigt som inte alls är kopplat till graviditet, speciellt nu i 'vabbruari'. Men jag förstår att det kan kännas jobbigt att bara vänta de där långa dagarna mellan försök och gravtest
  • Fri 6 Mar 2020 21:50
    #4

    Jag och min fästman har försökt få barn i ca 5 år. Vi tänkte inte så mycket på det tills förra året, då vi började våran resa med utredning och alla tester man går igenom. Nu har vi iaf äntligen blivit godkända för donatiln och väntar nu bara på kallelse till läkaren för att disskutera strategin. Vi blev rekommenderade att göra 4 inseminationer och om det inte skulle fungera göra ett sista försök med ivf. Vi får se hur det går men försöker att ta det steg för steg.

  • Sun 8 Mar 2020 12:08
    #5
    HoppetLeverÄnnu skrev 2020-03-06 21:50:27 följande:

    Jag och min fästman har försökt få barn i ca 5 år. Vi tänkte inte så mycket på det tills förra året, då vi började våran resa med utredning och alla tester man går igenom. Nu har vi iaf äntligen blivit godkända för donatiln och väntar nu bara på kallelse till läkaren för att disskutera strategin. Vi blev rekommenderade att göra 4 inseminationer och om det inte skulle fungera göra ett sista försök med ivf. Vi får se hur det går men försöker att ta det steg för steg.


    Det är ju iallafall bra att veta svart på vitt hur problematiken är och vad som är bästa vägen framåt. Får hoppas på snabbt resultat. Vad ser ni annars för alternativ om det där sista försöket med IVF inte vill sig?
Svar på tråden Insemination