• MammaMia87

    Gravida BF 2020-2021- en tråd för oss som har svårt att bli gravid och behålla graviditet

    Hej finns det några fler där ute som kanske lider av infertilitet och som råkat ut för kanske MF? MA ? Utomkved? X ? Mola ? Eller annan graviditetskomplikation som kanske gör att du går igenom en riskgraviditet eller kanske du haft upprepande misslyckade graviditeter ?

    Vilket gör att du går runt blandade känslor och en oro för att denna graviditet inte ska stanna?

    Kanske har ni äntligen lyckats bli gravida efter år och försök ?

    Jag känner mig så ensam! Är inne på sjukhuset dagligen. Är endast i vecka 5(4+5). Vi har kämpat länge med infertilitetsbehandling. Förlorat flera graviditeter. Jag får droppbehandling (HG). Har även fått problem med blodtrycket som kontrolleras dagligen. Läkarna är inte alls positiva graviteten, om en eller 2 veckor hoppas jag dem kunnat bekräfta denna graviditet med ett pickande.

    Graviteten förra sommaren så ökade mitt hcg och var väldigt högt. Jag låg inne och kräktes med dropp. Hjärtljud konstaterades 6+3... HCG fortsatte å Stiga högt.. på ultraljudet vecka 11-12 så hade det lilla liv dött för längesen trots stigande HCG och gravidsymtom..

    Hur slappnar man av? Dagen efter jag plussade bröt jag ihop och ha haft ångest sen dess...tycker de är obehagligt att inte veta vad som finns i mig och hur de kommer sluta. Jag vill bara så gärna ha detta barn. Alla blir gravida och får barn runtomkring mig. Kommer få vänta över ett år på ivf om detta inte går vägen . Får inga flera hormonstimulerande då de gjorde mig sjuk..

    Jag är väl inte ensam? Hur mår ni? Hur överlever ni? Ingen som vill följas åt? Peppa varandra ?

  • Svar på tråden Gravida BF 2020-2021- en tråd för oss som har svårt att bli gravid och behålla graviditet
  • Nellov

    Plusade i södags. ÄNTLIGEN. Efter 2 missfall och många försök så hade jag i princip gett upp. Nu är jag äntligen gravid igen men i v 4+2(5)

    Kan inte ta till mig detta än och är livrädd för ett till missfall. Har haft magkänslan att detta kommer gå dåligt igen.

    Var på rutinkontroll hos gyn i veckan och berättade då om mitt plus. De gjorde en vul men sa "kan inte se nåt, din slemhinna är 14mm och ser typ ut som att du ska få mens. Tvivlar på att det är någon graviditet"

    Tog ett blodprov också för att mäta HCG.

    Gick därifrån tjutandes, helt förstörd. Tänker att nu kommer väl mensen och missfallet och då dör jag. Typ.

    Men sen ringde läkaren och sa "ditt HCG var visst förhöjt. Till ca 100. Så det kanske är nåt. Vi tar ett till prov på fredag"

    Jag mår skitdåligt över detta. BEHÖVER att resultatet på fredag är bra. Jag behöver behöver det. Men är rädd att det inte kommer se ljust ut.

    HCG på 100 är väl ändå rimligt för någon i v4-5 ? Det borde ju klassas som positivt?

    Min mens har ännu inte dykt upp och är 4 dagar sen.

    Ge mig något positivt, så det inte känns så misärigt? Har jag nåt hopp?

  • Tiffany

    Vet känslan. Fick missfall 2018 2019 o nu MA 2020. Går just runt nu med ett embryo som dog i v7 o jag är i v10. Väntar på att de ska komma ut, alt få hjälp nästa vecka om ja ringer gyn :( känns fruktansvärt .. o denna oro ..jag har oxå varit in på Massa ultraljud , en del ggr positivt sen negativt osv ..hemskt.

  • Bellsss

    Vi har äntligen plussat efter att ha försökt länge och haft oddsen emot oss! Jag är en sk riskgraviditet och har förhöjd missfallsrisk så vi är såklart både glada och rädda.

  • MammaMia87
    Nellov skrev 2020-02-26 15:19:14 följande:

    Plusade i södags. ÄNTLIGEN. Efter 2 missfall och många försök så hade jag i princip gett upp. Nu är jag äntligen gravid igen men i v 4+2(5)

    Kan inte ta till mig detta än och är livrädd för ett till missfall. Har haft magkänslan att detta kommer gå dåligt igen.

    Var på rutinkontroll hos gyn i veckan och berättade då om mitt plus. De gjorde en vul men sa "kan inte se nåt, din slemhinna är 14mm och ser typ ut som att du ska få mens. Tvivlar på att det är någon graviditet"

    Tog ett blodprov också för att mäta HCG.

    Gick därifrån tjutandes, helt förstörd. Tänker att nu kommer väl mensen och missfallet och då dör jag. Typ.

    Men sen ringde läkaren och sa "ditt HCG var visst förhöjt. Till ca 100. Så det kanske är nåt. Vi tar ett till prov på fredag"

    Jag mår skitdåligt över detta. BEHÖVER att resultatet på fredag är bra. Jag behöver behöver det. Men är rädd att det inte kommer se ljust ut.

    HCG på 100 är väl ändå rimligt för någon i v4-5 ? Det borde ju klassas som positivt?

    Min mens har ännu inte dykt upp och är 4 dagar sen.

    Ge mig något positivt, så det inte känns så misärigt? Har jag nåt hopp?


    Åh jag vet hur det är ! Läkarna är ju inte alls positiva och i min journal står det graviditet ej..

    Förra måndagen hade jag S-HCG 52. Nu i måndags 1500. Väntar på mitt resultat från igår som jag skulle fått på eftermiddagen förhoppningsvis under dagen... I värsta fall imorgon .

    Jag känner i hela mig att något är fel och att graviteten ej ter sig likt dem andra med symtomen . Vet inte om det är läkarna som gjort mig så negativt inställd så jag typ känner så?.min slemhinna var 10mm förra veckan . Denna veckan 11mm . Känns som den borde bli större?

    När tog du ditt förra S-HCG ? Det ska ju inte ta mer än ett dygn att få svaren. Har du ringt dem? Har du kollat 1177.ditt värde var ju bra sist! Ett värde på 100 betyder ju gravid . Över 3 ibland säger dem 5 är graviditet eller annat fel i kroppen.

    Jag har ju fått förklarat att jag är höghormonare, vilket även gör att jag får hyperemesis gravidarium ( misstänker dem ) mitt stiger fort och stannar högt hela graviteten

    Va hemskt att läkarna sa så!! Att det ser ut om du skulle få mens ... Tog dem inget urinsticka under besöket de hade ju gett utslag direkt så dem inte yttrat sig så...

    Jag har ju blivit manisk testat mig med RFSU tera ofta gravtest. Först i måndags blev teststrecket starkare än det andra ( å hade jag 1500 HCG) på söndagen tog jag gravtest med veckoindikator som visa 2+3.... I onsdags tog jag ett nytt som visa 3+... Samtidigt så tyckte jag imorse attrfsu testet var lite klenare i färgen :( usch jag har blivit maniskt med mitt testande...

    Bifogar en bild här med hur clear blue veckoindikator mäter hcg. Du kanske kan testa så det står 2+3.. sen borde de ju stå 3+ i helgen

  • MammaMia87
    Tiffany skrev 2020-02-26 15:46:47 följande:

    Vet känslan. Fick missfall 2018 2019 o nu MA 2020. Går just runt nu med ett embryo som dog i v7 o jag är i v10. Väntar på att de ska komma ut, alt få hjälp nästa vecka om ja ringer gyn :( känns fruktansvärt .. o denna oro ..jag har oxå varit in på Massa ultraljud , en del ggr positivt sen negativt osv ..hemskt.


    Beklagar ditt MA. Låter som mitt ma förra veckan.. ständigt fram å tillbaka .... Jag hoppas det går bra för dig... Att de kommer ut :( å att du snart får en frisk graviditet ... Kram!!

    .. Rekommenderar ej skrapning . Om det går utan det :/ jag fick göra 2 skrapningar, flera cytotec.. livmoderspolning och en livmoderinfektion ... Efter det har jag fått flera tidiga missfall... Hoppas att detta ska stanna nu . Klarar ej mer infertilitets behadlingar vill slipa IVF...
  • MammaMia87
    Bellsss skrev 2020-02-26 16:16:39 följande:

    Vi har äntligen plussat efter att ha försökt länge och haft oddsen emot oss! Jag är en sk riskgraviditet och har förhöjd missfallsrisk så vi är såklart både glada och rädda.


    Grattis till graviditeten! Hoppas de går bra för er. Vilken vecka är ni i? Har dem förklarat varför de är en riskgraviditet? Alltså ingående. Går ni på spec MVC?

    Har också en riskgraviditet men ej fått förklarat ingående. Har flera tidiga MF och senare MA. Fick sista hormonbehandling förra månaden och skulle egentligen påbörjat en omfattande utredning, samt mf utredning inför IVF när jag plussade..

    Blir inskriven nästa vecka på spec MVC. Har fått väldigt högt blodtryck nu det
  • ofrivilligtledsen

    Hej, blir så ledsen av era historier, Ja denna oro och väntar. Jag hoppas de går bra för dig denna gången =)

    Själv är jag gravid 5+6 , men alla symtom (de få jag hade så som lite molande mensvärk, ömmande bröst) bara förvann för ca 4-5 dgar sen. Men har fortf inte fått någon blödning eller min mens. Eftersom detta är en IVF har jag redan ett bokat möte men de är inet fär än om 2 veckor... lång oro och väntan.

    Det enda tips jag har på att klara denna väntan är att ha mycket att göra. Läsa böcker ta promenader. Tyvärr håller jag mig lite för mig själv då jag inte orkar umgås med vänner och familj och få alla frågor om hur de går och höra allas klagande över förkylningar, sömnlösanätter eller vad de nu kan vara. De är ju det livet jag istället önskade att jag hade.

  • Tiffany

    Jag har haft bruna slemmiga flytningar o lite mensvärk i några dagar o nu börjar de komma mer ljusrosa samt vätska.. bara o vänta in störtfloden då :(

  • MammaMia87
    ofrivilligtledsen skrev 2020-02-27 13:20:52 följande:

    Hej, blir så ledsen av era historier, Ja denna oro och väntar. Jag hoppas de går bra för dig denna gången =)

    Själv är jag gravid 5+6 , men alla symtom (de få jag hade så som lite molande mensvärk, ömmande bröst) bara förvann för ca 4-5 dgar sen. Men har fortf inte fått någon blödning eller min mens. Eftersom detta är en IVF har jag redan ett bokat möte men de är inet fär än om 2 veckor... lång oro och väntan.

    Det enda tips jag har på att klara denna väntan är att ha mycket att göra. Läsa böcker ta promenader. Tyvärr håller jag mig lite för mig själv då jag inte orkar umgås med vänner och familj och få alla frågor om hur de går och höra allas klagande över förkylningar, sömnlösanätter eller vad de nu kan vara. De är ju det livet jag istället önskade att jag hade.


    Det är ledsamt :( men tänkte ändå se kunde ara skönt att prata med någon.. människor bör gravid runt omkring en allt flyter på för alla. Alla grupper som finns på Facebook är ju om normala graviditeter, själv vet man inte vart de tar vägen.

    Känner igen mig känns som mina symtom börjat blekna och det skrämmer mig . Blir ljus rosa på pappret ibland .. men vet ej om det kan vara en biverkning på progesteron (Crinone) kommer ur kesoklumpar vissa är ljusrosa..känns som jag har torra slemhinnor..mina andra graviteter ha en jag haft flytningar..

    Går du på progesteron? Vilken sort ? ... Jag är ju sjukskriven pga högt blodtryck och Hg så blir långa dagar . Är du också sjukskriven?

    Jag ska gör vul igen nästa onsdag men funderar på att ringa privata gyn å få in ett vul imorgon om de går . Du kanske kan ringa privat vul och se om du kan få komma in för vul och föeklara din oro?:( Vissa privata gyn har ju landstings avtal så det gå på högkostnadkortet:)
  • MammaMia87
    Tiffany skrev 2020-02-27 13:44:12 följande:

    Jag har haft bruna slemmiga flytningar o lite mensvärk i några dagar o nu börjar de komma mer ljusrosa samt vätska.. bara o vänta in störtfloden då :(


    Jag lider så med dig !!! Hur hemskt det än är så hoppas jag det kommer ut naturligt . Är så jäkla mycket risker med skrapning... Åk in om det blir för tufft . Ångrar att jag inte bad om ångestdämpande och något att sova på efter mitt ma.. mådde så hemskt... Sen om du får cytec tabletter ... Ta det på sjukhuset då!!!!!!!så du får extrq smärtstillande och så att dem kan se så allt kommer ut.

    Strykekramar!
Svar på tråden Gravida BF 2020-2021- en tråd för oss som har svårt att bli gravid och behålla graviditet