• Volvov70PerErik68

    Corona-epidemi skapar guldläge på börsen??

    Har läst en del om att Corona-viruset skapat stor oro och besvikelse på amerikanska och svenska börsen..

    Men jag har läst en del bloggar som säger att man inte ska sälja just nu, utan tvärt om är det ett guldläge att köpa aktier billigt!! 


    Hur ser ni på situationen? Köpa eller Sälja? Skrattande

  • Svar på tråden Corona-epidemi skapar guldläge på börsen??
  • Tonårsmamman1
    Volvov70PerErik68 skrev 2020-02-26 15:30:34 följande:

    Har läst en del om att Corona-viruset skapat stor oro och besvikelse på amerikanska och svenska börsen..

    Men jag har läst en del bloggar som säger att man inte ska sälja just nu, utan tvärt om är det ett guldläge att köpa aktier billigt!! 


    Hur ser ni på situationen? Köpa eller Sälja? Skrattande


    Är man långsiktig så är det köpläge. Behöver man pengarna snart, ja då känns det nog surt idag.
  • nattuw
    Volvov70PerErik68 skrev 2020-02-26 15:30:34 följande:

    Har läst en del om att Corona-viruset skapat stor oro och besvikelse på amerikanska och svenska börsen..

    Men jag har läst en del bloggar som säger att man inte ska sälja just nu, utan tvärt om är det ett guldläge att köpa aktier billigt!! 


    Hur ser ni på situationen? Köpa eller Sälja? Skrattande


    Om du tittar bakåt så ligger OMX30 fortfarande högre än den gjorde för ett år sedan. Det är alltså inte rea eller guldläge på börsen. Ett guldläge infinner sig när börsen kraschat och då pratar vi om nedgångar på 50% eller mer. Du bör även vara medveten om att en börskrasch inte sker över en natt utan är en långdragen historia.

    Enstaka aktier kan ha blivit mer köpvärda men då du av frågan att döma inte har någon större erfarenhet av aktiehandel skulle jag avråda från att köpa enstaka aktier. Om du ändå vill köpa enstaka aktier så läst åtminstone på om riskspridning innan du börjar köpa. Du bör dessutom vara medveten att om vi är på väg mot en börskrasch så kommer varken du eller bloggarna att prata om dagens aktiekurser som rea utan som överpris.

    Sen var det så frågan om hur ni ser på situationen, köpa eller sälja. För min del gör det ingen skillnad. Jag är långsiktig och köper det jag finner intressant, prisvärt och som passar min portföljstrategi. Säljer gör jag sällan och då bara om det inte längre passar in i min portföljstrategi.

    När det kommer till aktier är det gamla vanliga tråkiga rådet om att måndasspara10% av nettoinkomsten i breda billiga fonder under lång tid fortfarande ett bra råd.
  • Volvov70PerErik68

    Intressant!!

    Det verkar som du är insatt i ämnet!! Men är du en risktagare? Du kan väl inte jämföra OMXS30 med specifika bolag/bransher?? Jag tänker att det är guldläge att investera i Flygbolag för tillfället iallafall!! 

    Jag har hört talas om folk som till o med tar privatlån för detta!! Men för att hitta den låneförmedlaren med flest banker så bör du göra noggrann research så du inte bara tar första bästa lån. säkerhet med låg ränta från 2,90 %. Låna 5 000 ? 600 000 kr under 1 ? 15 år.

  • Överste Senap
    Volvov70PerErik68 skrev 2020-03-11 11:09:25 följande:

    Intressant!!

    Det verkar som du är insatt i ämnet!! Men är du en risktagare? Du kan väl inte jämföra OMXS30 med specifika bolag/bransher?? Jag tänker att det är guldläge att investera i Flygbolag för tillfället iallafall!! 

    Jag har hört talas om folk som till o med tar privatlån för detta!! Men för att hitta den låneförmedlaren med flest banker så bör du göra noggrann research så du inte bara tar första bästa lån. säkerhet med låg ränta från 2,90 %. Låna 5 000 ? 600 000 kr under 1 ? 15 år.


    Låter som det finns en framtid i alla fall för produktionsbolaget bakom Lyxfällan.
  • nattuw
    Volvov70PerErik68 skrev 2020-03-11 11:09:25 följande:

    Jag tänker att det är guldläge att investera i Flygbolag för tillfället iallafall!!


    Med reservation för att jag inte vet något om dina kunskaper om aktiemarknaden och att följande kanske är helt självklar för dig så skulle jag ändå vilja höja ett varningens finger.

    När ett företags börskurs faller kraftigt så bör man först fundera på om det finns en anledning. Sedan bör man fundera på om det finns något som de andra vet som inte jag vet. Det kan vara en bra affär men det kan också visa sig vara en så dålig affär att den får dig att må illa.

    Notera att jag inte försöker avskräcka någon från att köpa vad de tror på. Däremot vill jag uppmana till en viss försiktighet eftersom turen ofta visat sig vara en svekfull allierad. Googla gärna på "fallande kniven" innan du börjar handla.
    Volvov70PerErik68 skrev 2020-03-11 11:09:25 följande:

    Jag har hört talas om folk som till o med tar privatlån för detta!! Men för att hitta den låneförmedlaren med flest banker så bör du göra noggrann research så du inte bara tar första bästa lån. säkerhet med låg ränta från 2,90 %. Låna 5 000 ? 600 000 kr under 1 ? 15 år.


    Innan du rusar iväg för att ta ett lån så fundera först på vad som händer om det visar sig att du satsat fel. Om det bolag du köper aktier i visar sig vara det bolag som inte överlever. Lånet kommer du att ha kvar även om företaget är borta.

    Det behöver inte vara fel att använda hävstång men du bör vara medveten om att det inte är riskfritt.
Svar på tråden Corona-epidemi skapar guldläge på börsen??