• Anonym (Y)

    Jag är magsjuk, kan jag skicka stora barnet till fsk ändå?

    Jag har blivit magsjuk efter att ha smittats på min sons förskola (vet att det kommer därifrån eftersom jag fick det efter att jag varit där på utv.samtal och ett barn spytt inför mig, detta var på en annan avledning än han går).

    Har två små barn varav den äldsta går på förskolan. Jag klarar verkligen inte att att ta hand om dem medan jag är magsjuk och har ingen annan som kan ta dem heller. Yngsta får jag väl försöka klara av ändå, men kan jag skicka äldsta till fsk idag?

  • Svar på tråden Jag är magsjuk, kan jag skicka stora barnet till fsk ändå?
  • jeanette02

    Nej. Det ska du inte göra. Du får försöka sköta om er så gott det går hemma.

    Hur orkar man ens tänka på att frakta ett barn till förskolan om man redan är magsjuk?

    Om vi bortser från det värsta, att riskera sprida smitta till andra både barn och personal?

    Nä, bit ihop och ta hand om dina egna barn i ett sådant här läge. Sånt här är ju livet ibland. Man är sjuk, barnen är sjuka ibland är hela familjen sjuk samtidigt. Håll det hemma då så mycket det går.

  • Anonym (Y)
    jeanette02 skrev 2020-02-27 05:47:57 följande:

    Nej. Det ska du inte göra. Du får försöka sköta om er så gott det går hemma.

    Hur orkar man ens tänka på att frakta ett barn till förskolan om man redan är magsjuk?

    Om vi bortser från det värsta, att riskera sprida smitta till andra både barn och personal?

    Nä, bit ihop och ta hand om dina egna barn i ett sådant här läge. Sånt här är ju livet ibland. Man är sjuk, barnen är sjuka ibland är hela familjen sjuk samtidigt. Håll det hemma då så mycket det går.


    Smittan finns ju redan på förskolan.

    Jag ska själv inte frakta barnet utan det gör pappan (vi är separerade).
  • Lilyje
    Anonym (Y) skrev 2020-02-27 05:54:16 följande:

    Smittan finns ju redan på förskolan.

    Jag ska själv inte frakta barnet utan det gör pappan (vi är separerade).


    Nej håll barnet hemma.

    Det är just sånt tänk som gör att sjukdommar går om och om och om igen på förskolorna.
    M 2010 | B 2017 | A 2019
  • camomill

    Som många andra påpekat bör barnet vara hemma. Barnens pappa får helt enkelt vabba om du är så pass dålig att du inte kan ta hand om barnen. Annars är det tyvärr bara att bita ihop.

  • Anonym (Y)
    camomill skrev 2020-02-27 06:02:08 följande:

    Som många andra påpekat bör barnet vara hemma. Barnens pappa får helt enkelt vabba om du är så pass dålig att du inte kan ta hand om barnen. Annars är det tyvärr bara att bita ihop.


    Pappan jobbar natt och vi har hamnat i diskussioner tidigare om att han vägrar ta barnen när jag är sjuk då det inte är ?hans dagar?. Han säger att han behöver sova och går inte att resonera med. Däremot har han sagt att han lämnar på förskolan om jag inte kan.
  • Anonym (Y)
    smulpaj01 skrev 2020-02-27 05:58:40 följande:

    Barnet måste vara hemma alternativt att pappan tar barnet.


    Pappan kommer att lämna på förskolan om han tar barnet, han jobbar natt och sover dagtid. Det går inte att resonera med honom om detta.

    Jag tycker också att han bör hålla barnet hemma men det kommer han inte göra.
  • jeanette02
    Anonym (Y) skrev 2020-02-27 05:54:16 följande:

    Smittan finns ju redan på förskolan.

    Jag ska själv inte frakta barnet utan det gör pappan (vi är separerade).


    Som andra föreslår så vore det ju bra att pappan vabbar.

    Sedan finns inte smittan på förskolan på det sättet, även om små smittsamma kräkpartiklar kan finnas kvar länge tyvärr, vid bristfällig städning. Det är ju människor som är sjuka el har sjuka anhöriga som tar med sig smittpartiklar. Alt. någon har smittats någonstans och blir sjuk och kräks på plats. Magsjukan vandrar ju inte omkring i en byggnad.
  • Anonym (Y)
    jeanette02 skrev 2020-02-27 06:12:14 följande:

    Som andra föreslår så vore det ju bra att pappan vabbar.

    Sedan finns inte smittan på förskolan på det sättet, även om små smittsamma kräkpartiklar kan finnas kvar länge tyvärr, vid bristfällig städning. Det är ju människor som är sjuka el har sjuka anhöriga som tar med sig smittpartiklar. Alt. någon har smittats någonstans och blir sjuk och kräks på plats. Magsjukan vandrar ju inte omkring i en byggnad.


    Om jag säger åt pappan att vabba så kommer han att ta barnet och skicka till förskolan. Så har det varit tidigare gånger. Därav mitt inlägg här. Det är alltså inte jag som skickar till förskolan, det är jag som ber pappan vabba och han som tar barnet dit eftersom han behöver sova efter jobb. Att be pappan ta barnet blir alltså indirekt som att skicka barnet dit eftersom det är vad han gör.
  • jeanette02
    Anonym (Y) skrev 2020-02-27 06:07:53 följande:

    Pappan jobbar natt och vi har hamnat i diskussioner tidigare om att han vägrar ta barnen när jag är sjuk då det inte är ?hans dagar?. Han säger att han behöver sova och går inte att resonera med. Däremot har han sagt att han lämnar på förskolan om jag inte kan.


    Ok.

    Men ha en hemmadag helt enkelt. Släpp krav, kolla film, spela, Netflix, slappa och försök bara ta att det är en sån jobbig dag som blir ibland när man är sjuk. Och barnen är pigga...Det kommer gå bra. Bättre än att ta risken.

    Om ditt barn skulle bli sjuk på FSK? Då får ju pappan iallafall rycka ut och hämta låt säga på tidig förmiddag? Om han sover pga nattjobb? Plus att han kanske också blir sjuk.

    Nä, ta hand om er så gott som det går idag.
  • Anonym (Y)
    jeanette02 skrev 2020-02-27 06:18:47 följande:

    Ok.

    Men ha en hemmadag helt enkelt. Släpp krav, kolla film, spela, Netflix, slappa och försök bara ta att det är en sån jobbig dag som blir ibland när man är sjuk. Och barnen är pigga...Det kommer gå bra. Bättre än att ta risken.

    Om ditt barn skulle bli sjuk på FSK? Då får ju pappan iallafall rycka ut och hämta låt säga på tidig förmiddag? Om han sover pga nattjobb? Plus att han kanske också blir sjuk.

    Nä, ta hand om er så gott som det går idag.


    Saken är den att jag dessutom har en kronisk tarmsjukdom som gör mig extra dålig och utslagen vid exempelvis magsjuka. Jag blir jättejättedålig. Barnet ifråga har för övrigt adhd och är inget ?normalaktivt? barn utan kräver mycket av en som förälder. Netflix en heldag skulle aldrig godkännas.
  • kusbölehelvete

    Om nu pappan hämtar barnet och lämnar på förskolan, vaknar han då om förskolan ringer och säger att barnet insjuknat i magsjuka eller blir det du som måste rycka ut då?

    Hur gammalt är barnet?

    Du kan kanske ge barnet lite enkla uppdrag under dagen som tex baka chokladbollar, göra en bok osv samt förklara att du är sjuk och inte orkar göra så mycket så att nu får barnet vara din doktor och ta hand om dig.

    Får pappan vabba om barnet ej är sjukt?

  • jeanette02
    Anonym (Y) skrev 2020-02-27 06:55:08 följande:

    Saken är den att jag dessutom har en kronisk tarmsjukdom som gör mig extra dålig och utslagen vid exempelvis magsjuka. Jag blir jättejättedålig. Barnet ifråga har för övrigt adhd och är inget ?normalaktivt? barn utan kräver mycket av en som förälder. Netflix en heldag skulle aldrig godkännas.


    Jag förstår dig mer än du tror, tror jag. Då jag också har en kronisk sjukdom vilket gör sådana där grejer extra slitigt, plus ett av mina 3 barn har autism.

    Men ibland är det sk*tjobbigt helt enkelt. Tycker inte du bör lämna av hänsyn till andra människor.

    Även om jag förstår hur jobbigt det är just nu. Även barn får försöka lära sig att ibland är man ju som vuxen sjuk och då är mamma slut helt enkelt. Finns någon annan som kanske kan komma och ta ut barnen ett par timmar? Lite senare på dagen.
  • Anonym (?)

    Vägrar pappan ta barnen om du sjukanmäler på förskolan? Då kan han ju inte lämna där. Kanske det räcker för honom att sova till lunch idag?

  • Anonym (?)

    Vägrar pappan ta barnen om du sjukanmäler på förskolan? Då kan han ju inte lämna där. Kanske det räcker för honom att sova till lunch idag?

  • Anonym (Y)
    jeanette02 skrev 2020-02-27 07:03:45 följande:

    Jag förstår dig mer än du tror, tror jag. Då jag också har en kronisk sjukdom vilket gör sådana där grejer extra slitigt, plus ett av mina 3 barn har autism.

    Men ibland är det sk*tjobbigt helt enkelt. Tycker inte du bör lämna av hänsyn till andra människor.

    Även om jag förstår hur jobbigt det är just nu. Även barn får försöka lära sig att ibland är man ju som vuxen sjuk och då är mamma slut helt enkelt. Finns någon annan som kanske kan komma och ta ut barnen ett par timmar? Lite senare på dagen.


    Största problemet är att stora blir utagerande och slår sin lillebror om han är uttråkad. Och jag kommer behöva tillbringa hela dagen på toaletten nu, så jag har ingen möjlighet alls att stoppa sånt vilket kan leda till att den lille skadas.

    Tyvärr finns ingen annan som kan ställa upp heller. Jag har en svärmor i närheten som kan rycka in ibland vid sjukdom, men hon är livrädd för just magsjukor så där har hon sagt ifrån att det vill hon inte göra.

    Efter mycket funderande har jag ändå beslutat att pappan får hämta stora idag. Jag har meddelat honom att det är vabb som gäller, men kan inte ta ansvar för hur han sköter sitt föräldraskap. Jag är verkligen inte alls bra så att ta hand om honom själv är inte ens att tänka på hur gärna jag än skulle vilja. Förhoppningsvis mår jag mycket bättre imorgon.
Svar på tråden Jag är magsjuk, kan jag skicka stora barnet till fsk ändå?