• milee

Sluta nattamma ettåring..

Jag hade kanske tänkt mig att sluta nattamma min dotter på 13 månader här framöver...men eftersom jag är ensam med henne så vet jag inte riktigt hur jag ska göra..? Ska man ge en flaska välling i början eller inget alls från start?? (hon tar inte napp heller) Hur har ni gjort som är ensamstående? Kan jag fortsätta amma på dagar fast jag slutat på nätterna? Alla som har något att tillägga..skriv!!

• Svar på tråden Sluta nattamma ettåring..
  • mamma37

Jag hade en nappflaska vateen för många ggr. så är det bara sugbehovet som de vill ah på natten!! Så har det varit för mig!! Lycka till!

• Urcellen Ellen

Jag tog de första nätterna själv, välling innan läggdax, erbjöd vatten under natten... det var inte lätt! Min son var först jätteledsen. Jag låg bredvid och tröstade, höll om och sjöng, men det blev bättre och bättre för varje natt. Efter några nätter fick han sova med min mamma och då var det inte några problem alls. Han vaknade ju då och då men nöjde sig med att hon strök honom på huvudet och sjöng för honom. Första gången vi försökte sluta amma, när han var 10 mån tänkte jag att vi kunde ha kvar lite mysamning på morgonen men det var först när vi slutat med det också och tog hjälp av min mamma, vid 11,5 mån som det gick bra. Då började han sova mycket bättre på nätterna! Det var det där med sömnen som var det stora problemet för oss. Han kunde inte somna om utan bröstet och jag började känna mig rejält sliten av att inte få sova. Nu är han 13 mån och vaknar max 1-2 ggr per natt och sover ibland hela nätter. Det känns helt fantastiskt att få sova! Jag kännner mig som en ny människa.

• kalinan

Jag håller på att sluta och visst är det jobbigt vissa nätter. Min dotter är ett år snart och de sista månaderna har hon vaknat och velat snutta allt oftare på nätterna, så det var helt enkelt nödvändigt att sätta stopp på det. Jag började med att hoppa över varannan amning och då bara erbjuda kram och klapp. Visst blev det gråt och tandagnisslan några nätter, men snart gick det bättre. Nu har jag som regel att inte låta henne få mellan 20-06. Vaknar hon innan dess söver jag bara om henne och det går oftast bra. Så nu brukar jag amma någon gång vid 6 och ytterligare en gång vid 7 innan vi går upp. Jag ammar fortfarande lite dagtid.

Lycka till!

• Brittas mamma

Hej! Vi gav vår dotter eget rum. Det hjälpte henne att sova bättre. Och sedan var det tyvärr så att det var bara att vara stenhård med uteslutningen av nattamaten. Det tog ett par nätter med några rejäla skriksessioner innan hon vande sig av med att äta på natten. Men det var SÅ värt det!!! Det är obeskrivligt ljuvligt att få sova på nätterna igen! Ett tips kan vara att läsa Anna Wahlgrens bok om barn för att få lite tips. Om du behöver motivera dig inför dessa skrikiga nätter (ca.3 st) så tänk på att barnets tänder tar stryk av att äta vid alla tider på dygnet. Lycka till!!

• Videmamma

Jag håller på att sluta amma min 1åring. Jag gör så att jag byter ut amning mot nappflaskan så fort han vill amma men låter honom ligga nära så att det inte känns som att han förlorar närhet bara för att jag slutar amma. Tänker att det är lättare sen att trappa ut flaskan i stället ( observera att min son inte gillar vanliga nappar och inte ätit ur nappflaska tidigare men att det har gått som en dans att introducera).
    Det har inte varit någon gråt eller skrik utan gått hur smidgit som helst.
    Så det är inte säkert att det behöver bli jättejobbigt.
    Lycka till!
    P.s jag ammar fortfarande ibland på dagen.

• lillymore

Jag klädde på mig en extra tröja så jag inte "luktade" mat. (Grabben sov hos mig om nätterna)
    Sen var det bara att bestämma sig för en dag när det var dax att sluta. han hadde inte innan ätit välling så jag ville inte ge han det. Däremot så såg jag till att han åt lite gröt eller nyponsoppa eller så innan sovadax så han inte skulle vakna av "nattmackeattack" *S*.
    Nästan 3 dagar tog det men efter det tittade han knappt efter bröstet.

Det viktigaste är nog att inte ge med sig fast ens barn gråter och gråter och gråter. Det går över fortare än man tror om man bara härdar ut på den punkten

• lillymore

ps, ska du sluta amma så sluta helt och hållet. Det blir svårare att sätta en tidpunkt på kvällen som barnet inte får bröstet efter och när ska du börja på morgonen och tillåta bröstet igen? Som gjort för längre avvänjningstid än nödvändigt och mat får dom ju i sig i annan form vid den åldern

Svar på tråden Sluta nattamma ettåring..