• Liljan3

Missvisande Clearblue veckoindikator?

Hej!

Vill fråga er om råd och era erfarenheter då jag är lite orolig. Jag tog en clearblue med veckoindikator, enligt senaste mens är jag i v. 5+1, enligt ägglossningstest v 5+4. Oavsett beräkningsmodell så bör jag ha passerat 3 veckor sedan befruktning. Dock visar testet endast v. 2-3 och inte 3+ som den ju borde göra och jag är lite nojig att det är ett dåligt tecken. Vill fråga ifall det är vanligt att indikatorn är missvisande och att man kan slå om senare än enligt beräkningen? Skulle lugna mig lite isf. Jag har känt av lätt illamående till och från, inga blödningar eller smärtor. Tacksam för era reflektioner!

Orolig själ

• Svar på tråden Missvisande Clearblue veckoindikator?
  • syntharen

Som vanligt vid sånna här frågor säger jag: dom där testen borde förbjudas! Dom orsakar bara en massa oro och är inte alls ett säkert sätt att se hur långt gången man är. När jag väntade andra barnet (efter 4 missfall) tog jag ett test när jag var i v 4+nånting och fick 1-2 och blev jätterädd att det var ett till missfall. Men det blev ett barn. Det är ju ett sånt stort spann mellan veckorna också, 1-2 kan ju vara allt från 3+0 till 4+nånting egentligen. Det är inte så att testet kan läsa ut exakt hur mycket hcg man har i kroppen (man kanske har druckit lite mer än vanligt t.ex) och dessutom är det så inviduella skillnader.

Du är gravid nu, du kan inte göra nåt i fall om du får missfall eller inte. Grattis!

• Pimpinellan

Kan bara hålla med ovanstående inlägg. Det är nog betydligt vanligare att de visar fel vecka än rätt att döma av alla inlägg här på F.L om dom!

• Limarie
    Liljan3 skrev 2020-02-27 09:13:41 följande:

Hej!

Vill fråga er om råd och era erfarenheter då jag är lite orolig. Jag tog en clearblue med veckoindikator, enligt senaste mens är jag i v. 5+1, enligt ägglossningstest v 5+4. Oavsett beräkningsmodell så bör jag ha passerat 3 veckor sedan befruktning. Dock visar testet endast v. 2-3 och inte 3+ som den ju borde göra och jag är lite nojig att det är ett dåligt tecken. Vill fråga ifall det är vanligt att indikatorn är missvisande och att man kan slå om senare än enligt beräkningen? Skulle lugna mig lite isf. Jag har känt av lätt illamående till och från, inga blödningar eller smärtor. Tacksam för era reflektioner!

Orolig själ

Alltså testet räknar från befruktningsdagen dvs inte sista mensen. Så därmed är du 3+1 för CB... och att den visar 2-3 är bra! Inte alls konstigt att den inte har slagit om direkt på 3+0 dvs 5+0. Detta är helt vanligt att det kommer med viss fördröjning. Sedan borde den dock slå om om en vecka men även här kan det vara olika.

Slår den inte om om 6 dagar, tar ett HCG test på werlabs eller annat ställe då kan du vara säkrare.

Sedan kan du boka in ett tidigt ul t.ex. 7+0.
    Embryodonation 02/2020-Äggdonation 01/2020 avbruten-AMH 0,9 (34 år) /spermafaktor - 2 IVF 2019 med ICSI - 0 av 9 ägg befruktades
  • xavante

Håller med, de där testerna borde inte finnas! En räknar och googlar som en idiot, ångrar att jag ens tog ett.. Jag fick 2-3 på första och det kändes okej, var i vecka 5. 10 dar senare kollade jag av någon konstig anledning igen, fick 2-3 då med och grät en halv dag. Är i vecka 14 nu, magen växer, symtomen är kvar och förra veckan sågs en pigg krabat som gjorde volter på ul. Pyrets storlek stämde med beräkning utifrån senaste mens.

• Snurranfian

För mig slog den om i 5+3 typ.. då hade jag enligt blodprov haft över 2000 i hcg sen flera dagar. Verkar ta tid innan det syns i urinet. Om du är på 5+1 är det inte konstigt det inte syns. Dessutom vet man inte exakt när det fäste. En dag hit eller dit gör mkt i hcg i början!! Kram! Du har snart 3+ ska du se!!

• Liljan3

Tog ett nytt test i vecka 6+1 (ville inte testa igen för tätt inpå så väntade en till vecka) och mycket riktigt slog den om till 3+. Så ni hade helt rätt och jag nojade i onödan :)

• Liljan3

Tog ett nytt test i vecka 6+1 (ville inte testa igen för tätt inpå så väntade en till vecka) och mycket riktigt slog den om till 3+. Så ni hade helt rätt och jag nojade i onödan :)

• Liljan3

• Liljan3

Men ni som tagit hcg via blodprov och följt utvecklingen den vägen, var har ni gjort det? Har ni beställt och betalt för det själva flera gånger? (krävs ju flera prover för att följa en trend). Mig veterligen gör man inte det som rutin via MVC men jag kanske missat något :)

• Pimpinellan
    Liljan3 skrev 2020-03-05 16:58:36 följande:
    Men ni som tagit hcg via blodprov och följt utvecklingen den vägen, var har ni gjort det? Har ni beställt och betalt för det själva flera gånger? (krävs ju flera prover för att följa en trend). Mig veterligen gör man inte det som rutin via MVC men jag kanske missat något :)
    Jag har gjort det via remiss från privat gynläkare på min V.c.
  • Limarie

Då det via svensk blodprovtagning, rabattkode finns på 10% med SP10, finns andra företag med men med de är det billigast. 

Finns dock inte i alla städer. 
    Embryodonation 02/2020-Äggdonation 01/2020 avbruten-AMH 0,9 (34 år) /spermafaktor - 2 IVF 2019 med ICSI - 0 av 9 ägg befruktades
  • Limarie

Då det via svensk blodprovtagning, rabattkode finns på 10% med SP10, finns andra företag med men med de är det billigast. 

Finns dock inte i alla städer. 
Svar på tråden Missvisande Clearblue veckoindikator?