• Anonym (123)

    Kristallsjuka

    Hej!

    Jag har drabbats av kristallsjuka. Har nu fått i uppgift att göra följande övning som kommer här nedanför. Har yrsel åt både höger och vänster så ska träna åt båda hållen. Nu måste ni hjälpa mig att tolka sista meningarna. Menar de så att jag ska göra övningen åt vänster 3 gånger för att sedan göra den åt höger 3 gånger, eller först 1 gång vänster, sedan 1 gång höger, 1 gång vänster. Hjälp mig att tolka, tack!

    "Sitt på sängkanten. Lägg dig hastigt ner på den sida där du brukar bli

    yr. Ligg kvar tills yrseln gått över, ca 30 sek. Sätt dig upp igen och sitt

    kvar tills eventuell yrsel gått över.

    Träna rörelsen 3 gånger åt den sida du brukar bli yr. Om du blir yr

    både när du lägger dig åt höger och vänster, tränar du 3 gånger åt varje

    sida. Gör då varannan gång åt höger och varannan gång åt vänster."

  • Svar på tråden Kristallsjuka
  • nonameleft

    Om du blir yr av att lägga dig på båda sidor gör du övningen genom att alternera höger och vänster tills du gjort 3 gånger åt båda håll.

  • smulpaj01

    Som ovanstående skrev. Du alternerar höger/vänster.

    Vill passa på att säga att jag lider med dig. Kristallsjukan verkar hemsk och kan sitta i länge. Så var noga med övningarna så hoppas jag att du blir av med detta snarast.

  • Anonym (*)
    Anonym (123) skrev 2020-02-27 10:00:50 följande:

    Hej!

    Jag har drabbats av kristallsjuka. Har nu fått i uppgift att göra följande övning som kommer här nedanför. Har yrsel åt både höger och vänster så ska träna åt båda hållen. Nu måste ni hjälpa mig att tolka sista meningarna. Menar de så att jag ska göra övningen åt vänster 3 gånger för att sedan göra den åt höger 3 gånger, eller först 1 gång vänster, sedan 1 gång höger, 1 gång vänster. Hjälp mig att tolka, tack!

    "Sitt på sängkanten. Lägg dig hastigt ner på den sida där du brukar bli

    yr. Ligg kvar tills yrseln gått över, ca 30 sek. Sätt dig upp igen och sitt

    kvar tills eventuell yrsel gått över.

    Träna rörelsen 3 gånger åt den sida du brukar bli yr. Om du blir yr

    både när du lägger dig åt höger och vänster, tränar du 3 gånger åt varje

    sida. Gör då varannan gång åt höger och varannan gång åt vänster."


    Står klart och tydligt varann gång åt vänster, varann åt höger.
  • Anonym (Lea)

    Är de säkra på att det är kristallsjukan? Jag fick nämligen också den diagnosen och övningshäfte till, men utan någon som helst undersökning. Visade sig månader efteråt att det var neuroborrelios och jag fick skador på nervsystemet.

  • Anonym (B)

    Jag vaknade upp en morgon för 15 år sen och det snurrade som fan, var skitläskigt och fattade ingenting. Gick omkring så i ca 2 veckor och fattade vad det var efter lite Google. Hittade övningar från Karolinska tror jag det var, gjorde dem på golvet en kväll med en kudde under huvudet/nacken. Och de försvann helt, efter första gången! 
    För att säkra min självdiagnos så filmade jag mina ögonrörelser efter att jag själv framkallat ett snurranfall och nystagmus syntes tydligt. 

  • Anonym (Kräkarn)

    Åh fy satan!

    Har någon gjort whepleys manöver eller vad den heter på dig?

    Mitt blev bättre då. (tills dagen efter när jag tappade en bordsskiva i huvudet på minstingen och böjde mig fort för att plocka upp honom.

    Sedan körde jag manöver läkaren gjorde på mig själv i soffan. Kastade mig bakåt med huvudet åt sidan och roterade sedan huvudet enligt manövern.

    Sov sedan sittandes i soffan 4-5 nätter som läkaren tipsat om för att det inte ska komma tillbaka.

    Fy fasen vad man vinglade runt och spydde några dagar. 1000ggr värre än magsjuka.

    Lider med dig.

    Krya på dig!

Svar på tråden Kristallsjuka