• Thu 27 Feb 2020 20:30
    9028 visningar
    3 svar
    3
    9028

    Att bygga hus och få lån i "obygden"?

    Hej!

    Jag och min pojkvän har sedan vi började träffas funderat på att bygga hus ihop. Det har varit min stora dröm sen barnsben att få bygga mitt egna hus så jag är som ni förstår väldigt taggad! Just nu är planerna väldigt lösa men hoppas få lite råd av er.

    Vi har sett ut en tomt i byn där min pojkvän vuxit upp. Det är ett väldigt litet men vackert ställe, ca 250 bofasta, långt upp i Norra Norrland. Hela samhället och husen är byggda på ca 50-talet och det är sällan det blir något till salu där. Inte för att det är ett jättestort problem, vi är inte så sugna på att köpa något där i och med att det ändå är rätt gamla och väldigt små samt nedgångna hus generellt. Men, man kan lugnt säga att det inte är ett populärt bostadsområde förutom för de som redan har anknytning dit. Sist ett hus såldes där gick det för 700k.

    Ingen av oss har tagit större lån tidigare förutom jag som kommer ha fullt CSN lån när jag pluggat klart. Jag studerar till läkare och kommer ta examen nästa år.
    Tror jag kommer få jobb, iaf som underläkare, direkt efter examen. Min pojkvän jobbar som egen företagare och det är kanske ett problem också. I alla fall ett frågetecken, för mig som är amatör, hur banker ställer sig till det. Men han tjänar ändå hyfsat.

    Vi har tittat på nyckelfärdiga hus och har väldigt grovt räknat på att vi skulle behöva mellan 2,5 milj för detta, inkl markarbete och alla kostnader utöver själva huset. Vi ligger med andra ord långt över vad andra hus i den byn ligger på. Tror ni banken går med på att låna en så stor summa för att bygga hus på ett sådant ställe? Jag har ingen aning om huset behåller värdet eller om det är en förlustaffär rakt igenom, bara pga läget. Hade behövt råd kring detta. Vill inte hoppas på något som ouppnåeligt.

    Har inte pratat med någon bank än eftersom det ligger en bit in i framtiden och jag inte ens pluggat färdigt, inte fått en fast anställning eller något sånt. Känns som att det är för många lösa trådar innan man vill gå till banken och diskutera seriöst. Eller har jag kanske fel? 

    Tacksam för hjälp!

    Kram på er :)

  • Svar på tråden Att bygga hus och få lån i "obygden"?
  • Sun 22 May 2022 22:36
    #1
    -1

    Är mycket snö i norra norrland....Skrikandes

  • Mon 23 May 2022 00:08
    #2
    Medikament skrev 2020-02-27 20:30:18 följande:
    Vi har tittat på nyckelfärdiga hus och har väldigt grovt räknat på att vi skulle behöva mellan 2,5 milj för detta, inkl markarbete och alla kostnader utöver själva huset.
    Jag skulle gärna ta del av den kalkylen, har mycket svårt att se hur ni får ihop det.

    Mer realistiskt är nog att lägga på minst 500.000:- och då pratar vi om det minsta och billigaste kataloghuset på marknaden, utan minsta lilla tillval.

    Ta med er att alla de stora hustillverkarna höjt sina priser 10-12% bara senaste 6mån...

    Att låna till att bygga detta i glesbyggd där marknaden är mycket svag och huspriserna otroligt låga tror jag inte är möjligt alls.
    Banken måste kunna göra en värdering som säger att huset har ett högre marknadsvärde än produktionskostnaden, annars blir det kalla handen direkt.
    Ett mycket sunt och vettigt agerande av banken för övrigt.
  • Mon 23 May 2022 00:21
    #3

    Det finns en anledning till att nybyggnationen är i stort sett obefintlig i Norrlands glesbygd.


    Lägg pengarna på att renovera ett befintligt hus istället.

Svar på tråden Att bygga hus och få lån i "obygden"?