• student2018

    Byxblöja ovanpå knäppblöjan

    Hej måste höra är det fler som oss som har stor kissande barn?

    Vår dotter på 3 år har vi haft tape knäppblöja på natten sen byxblöja över.

    Och då byxblöjan är torr på morgonen så får den sitta kvar och vi tar bara bort nattis.

    Men fler av våra vänner tycker vi är konstiga och så kan man inte göra.

    Vad säger ni är det fler som gör som vi?

    Just nu väntar vi på nått som heter PuL skal som man använder till tygblöjor att ha ovanpå för att det inte ska bli så tjockt.

    Fick tipset av förskolan.

  • Svar på tråden Byxblöja ovanpå knäppblöjan
  • Sasu

    jag tänker väl lite så att det blir väldigt instängt och då ökar risken för irriterad hud och utslag. men det är det enda jag kan komma på..

  • Fröken W

    Så länge inte dottern verkar besvärad/får utslag eller annat så går det väl bra.

    Har ni försökt dra ner på vätskeintag under kvällen?

    Provat att ta bort blöja helt? Tänker att hon kanske lär sig vakna på nätterna när hon behöver kissa om det blir blött i sängen? Tips är att ha plastad frotté lakan och sedan samma sak en sväng till. Kissar hon i sängen så behöver man bara dra av och inte bädda nytt. Men ni kanske redan testat att vara utan blöja på natten.

    Annars kan ni ju höra med bvc vad de har för råd. Jag tänker att de flesta treåringar är redo för att klara både dagar och nätter utan blöja, men självklart finns undantag.

    Lycka till!

  • Kodia

    Min son kissade också igenom ibland, och jag kom på att det var för att han kissade så mycket åt gången, på morgonkvisten, för att han kunde hålla sig så länge. Små bebisar småskvätter mer, och då sugs det upp successivt. Då bestämde vi att det var dags att sluta med nattblöja, och det gick jättebra.

Svar på tråden Byxblöja ovanpå knäppblöjan