• Minora

    Vad ska man göra?

    Hallå hallå!

    Jag är en tjej på 25 år och har bara några månader kvar till min examen som personalvetare. Jag sitter på ett litet dilemma, mitt förhållande. Det känns lite som att det drar mig tillbaka till det jag vill göra i livet. Låt mig förklara:

    Min kille är 30 år, har ingen lägenhet och bor hos sin mamma, han arbetar på en godsmottagning i ett företag, han har ingen utbildning och hans intresse är öl och att spela datorspel. Vi flyttade ihop i ett halvår då jag kände att jag inte kan bo med han och hans morsa. Så vi hyrde i andrahand. Idag har vi fått nycklarna till vår egna lägenhet som jag har kämpat för att få i snart ett år.

    Problemet är att jag känner min kille håller mig tillbaka, jag ska börja arbeta snart efter examen, börjar bli sugen på att skaffa barn och allt som livet innebär. Men han.. han är kvar på sitt pojkrum hemma hos mamma. Har sagt till honom ett antal gånger att försöka söka nya jobb, eller kanske till och med börja studera. Men varje gång kommer han med ursäkter som exempelvis: ?Det finns inga jobb som är bra nog, mitt jobb jag har nu suger, jag vill inte bo hos mamma (men han söker inga lägenheter), jag vill inte ha barn på min lön (han söker inte heller nya jobb), jag vill inte bo på första våningen (vi har fått lägenhet på första våningen), jag vill inte skaffa barn när jag bor i det området, jag jobbar 40 h i veckan, livet suger, jag hatar mitt jobb. Ja ni kanske fattar.

    Jag däremot, jag pluggar heltid, tränar 5 gånger i veckan, arbetar vid sidan av skolan, söker jobb varje dag, letat lägenhet i snart över ett år (det är jag som sökt lägenheter, kontaktat hyresvärden och annat för att vi ska ha nån stans att bo). Han har inte ansträngt sig överhuvud taget i varken lägenhetssökande eller jobbsökande. Så min fråga är: är jag dum som känner att han håller mig tillbaka? Jag kan ju inte gå och vänta på att han ska ändra på sig eller att nåt mirakulöst ska ske om inte han anstränger sig att ändra sin livssituation? Eller? Vi har varit tillsammans i över ett år men inte en enda gång har jag inte sett honom söka jobb eller lägenhet. Känns som jag är den som gör allt och får bära allt själv. Jag har fixat nätverk till vår nya lägenhet, jag har köpt en massa möbler och grejer. Hans ursäkt? ?Jag jobbar 40 h i veckan det räcker?. Men hur många arbetar inte 40 h i veckan och ändå gör saker?!

    Blir tokig. Hur känner ni?

  • Svar på tråden Vad ska man göra?
  • Anonym (Stina)

    Lämna honom. Han suger ju på det mesta. Bor hemma, inga ambitioner, gnällig. Verkar tro att allt ska serveras på ett silverfat.

    Du förtjänar bättre.

  • Anonym (H)

    Du har hundra gånger mer driv än han. Du kommer få fortsätta fixa allt, han har det inte i sig. Han kommer bli en begränsning i ditt liv om han inte fundamentalt ändrar sig. Han borde bli inspirerad av dig. Satsa på det du vill med någon med fart i.

  • Anonym (Hanna)

    Jag undrar varför du ens är kvar. Sånt beteende för mig är totalt oattraktiv. Imponerad att du stått ut ett år. Han kommer inte att förändras. Kanske att han får lite mer insikt efter att du lämnat men han kommer aldrig att kunna nå dit du vill. Du har driv, ambitioner och jag antar att du har behov av förändringar (rutiner tråkar ut dig efter ett tag). Han är raka motsatsen, lat och gnällig men gör inget åt saken. Han kommer med massa ursäkter för att inte, men vill inte göra något för att förbättra.

    Han håller tillbaka dig och kommer alltid att göra det. Han kommer inte att bli den du önskar så sluda ödsla tid på honom!

  • Sandrasöt88

    Du vet vad du måste göra... Gör det. Han kommer säkert liva dig guld och gröna skogar när han blir varse om att du är på väg bort, men gå förfan inte på det!

  • Barbro45

    Om du fortfarande har känslor för honom och hoppas att han ska ta tag i sitt liv. Flytta till lägenheten själv, om du har råd, låt honom inte skriva sig hos dig. Flytta ihop först när han visat sig vara vuxen. Du kommer annars få en mansbebis att ta hand om. Fram för allt, låt honom inte skriva sig på din adress!

  • Anonym (Karriärr)

    Två strebers i en familj är ingen bra kombination.

    Kan han ta huvudansvaret för hem och barn så är det bara att tacka och ta emot.

    Kan han inte det så kommer han bara vara en belastning.

  • Anonym (Karriärr)
    Barbro45 skrev 2020-02-28 11:51:41 följande:

    Fram för allt, låt honom inte skriva sig på din adress!


    Hur förhindrar man det?!?
  • Anonym (Grabben bredvid)

    Men vilken loser du valt då. Fanns det ingen annan tillgänglig?

  • Minora

    ???? finns det säkert, men jag har väl inte hittat den rätte. Tyvärr har inga av mina förhållande varit speciellt bra. Men jag är ju ung och har tid på mig..

  • Anonym (Stina)
    gyros skrev 2020-02-28 12:59:47 följande:

    Så går det när man letar badboys...


    Badboy? Inte ens det passar han som, har är ju bara en looser...
  • Anonym (vv)

    Du kanske drogs till honom för att ni är väldigt olika men ni är för olika. Och är man kär hoppas man väl på att den andra ska förändra sig men man kan inte ändra på andra utan bara på sig själv. Han kanske trivdess rätt bra med att bo hemma hos mamma, ekonomiskt var det säkert lönsamt och han slapp säkert fixa något därhemma, för mamman gillar han sällskap o är van vid att ta hand om honom.....Sen att han gärna har en flickvän oxå helt okej. Men barn nej det blir ju jobbigt då måste han ju växa upp o ta ansvar. Jag tror att kärleken kommer inte i bli kvar möjligen nån slags vänskapsförhållande om du fortsätter vara kvar....Tyvärr men jag tror det bättre att ni inte är tillsammans men att du förklarar varför.... 

Svar på tråden Vad ska man göra?