• Fri 28 Feb 2020 11:34
    3530 visningar
    5 svar
    5
    3530

    Vätska i buken på fostret

    Är gravid i v.27 och var igår på ett ultraljud. Barnmorskan hittade då vätska i buken på bebisen och sprang iväg för att hämta en kollega, men kollegan hade gått för dagen. Vi frågar bm vad vätskan kan bero på men hon hade ingen aning och skickade då ut oss i väntrummet medan hon skulle ringa förlossningen.

    Efter 15 minuter kommer hon ut i väntrummet och börjar prata om att bebisen ben är procentuellt för korta och att vätskan i buken är något som måste utredas, vi får då en tid till en överläkare om TRE veckor!! Jag ska alltså gå och vara orolig nu i tre veckor!?

    Senare under kvällen ringer bm upp mig och menar på att hon NOG har räknat fel på bebisen ben men att vi ska behålla läkartiden för att undersöka vätskan i buken,

    Är det någon som har varit med om att fostret har vätska i buken? Vad kan det bero på? Finns det risk att vätskan ökar?

    Förlåt för osammanhängande text men är upprörd och orolig

  • Svar på tråden Vätska i buken på fostret
  • Anonym (Halo)
    Fri 28 Feb 2020 12:32
    #1

    Turners syndrom? Usch vad jobbigt för er. Begär att få en snabbare tid.

  • Anonym (A)
    Fri 28 Feb 2020 15:16
    #2

    Förstår verkligen din oro. Är lite i en liknande situation själv. Har för mig att vätska i buken kan tyda på allt möjligt men behöver inte vara nåt heller. Tycker också du ska försöka få till en tidigare tid

  • Anonym (K)
    Fri 21 Aug 2020 17:10
    #3

    Hej ts

    Hur gick det för er?

    Har idag fått samma besked på RUL. De tog fostervattensprov på mig så nu är det flera,dagars väntan....

  • Anonym (Lånar­en)
    Tue 16 Feb 2021 22:45
    #4

    Hej


    Hur har det gått för alla i tråden?


    Va på kub igår och fick liknande besked om vätska i buken på bebis men inga fler svar. Behöver tack och lov inte vänta mer än 5 dagar men det är tortyr nog.

  • Fri 7 Apr 2023 10:28
    #5

    Är i liknande situation, någon som har erfaren av vad det kan vara ?

Svar på tråden Vätska i buken på fostret