• Lazze81

    Sällan morgonstånd 39 år ?

    Hej ! Vill bara får erfarenhetsutlåtande från både män och kvinnor om ålder när morgonståndet avtog för dig eller din partner ?  Är 39 och under året jag var 38 avtog det succesivt..Nu har jag sällan morgonstånd..Är det några som kör largiplex potenspiller och är 39 och upplever någon positiv skillnad med stånd ? 

  • Svar på tråden Sällan morgonstånd 39 år ?
  • Anonym (Testosteronhalt)

    Gå till läkaren och kolla om du har för lite testosteron. Så var det för mig i din ålder, fick testosteron och har numera morgonstånd igen.

    Nu är ju inte morgonståndet något i sig som ensamt säger det, men det är en indikator på att det kanske är så.

    Sover du mer än innan? Blivit fysiskt svagare? Gått ner i vikt samtidigt som magen växt så du fattar inte hur du blivit fetare trots att du väger mindre? Har du väldigt lätt för att bli hyfsat irriterad, sådär att du känner dig lite halvsur mest hela tiden fast utan att du blir riktigt arg?

  • Anonym (Varför)

    Varför är det viktigt med morgonstånd. Det är väl viktigare att du får stånd när du ska knulla. Funkar inte det heller?

  • Anonym (Jodå!)

    Är 59 och har alltid haft ett präktigt morgonstånd. Tungan ute

  • Gaydar
    Anonym (Varför) skrev 2020-02-28 15:39:44 följande:

    Varför är det viktigt med morgonstånd. Det är väl viktigare att du får stånd när du ska knulla. Funkar inte det heller?


    Berättigad fråga! Verkar som att straighta killar alltid ska tävla/skryta/ imponera (andra heterosexkarlar?) om allt som har med den egna kuken, skrevet eller rövhålet att göra.

    Att "morgonribban här är en är en viktig genital statusmarkör för heteromän hade jag ingen aning om.

    Fler "viktiga saker som heteromän brukar tävla om;

    1. Fisa ljudligast.
    2. Rapa ljudligast
    3. Knulla dygnet runt..
    4. Runka mest och längst tid.
    4. Spruta längst.
    5. Spruta/komma flest gånger på samma ribba.
    6. Längsta kuken.
    7. Största ballkulorna.
    8. Pissa längst.

    Listan här kan säkert utökas betydligt :)

  • Anonym (Testosteronhalt)
    Anonym (Varför) skrev 2020-02-28 15:39:44 följande:

    Varför är det viktigt med morgonstånd. Det är väl viktigare att du får stånd när du ska knulla. Funkar inte det heller?


    Det ger en indikator på den fysiska hälsan på ett annat sätt än knulla ger. Knulla kan ha så många variabler, man kanske kan få ett präktigt, hållbart stånd när man knullar, men knullar man var fjortonde dag eller så, så säger det inte så mycket.

    Eller man kan alltid få ett präktigt stånd varenda dag, men ens flickvän är 22 och supersexig. Klart att det funkar bättre då, men det kan ge en ganska falsk bild av potensen som sannolikt hade vart betydligt lägre under mer vanliga förhållanden.

    Eller för den delen, man kan inte få ett stånd alls. För att man är egentligen inte ens gay och tycker att situationen är obehaglig. Har man då fel på potensen för att penisen inte vill stå?

    Det är så många mer faktorer än rent fysiska som spelar in. Morgonståndet eller bristen på det kan därför vara en betydligt bättre indikator.
  • Gaydar
    Anonym (Testosteronhalt) skrev 2020-02-28 16:35:00 följande:
    Det ger en indikator på den fysiska hälsan på ett annat sätt än knulla ger. Knulla kan ha så många variabler, man kanske kan få ett präktigt, hållbart stånd när man knullar, men knullar man var fjortonde dag eller så, så säger det inte så mycket.

    Eller man kan alltid få ett präktigt stånd varenda dag, men ens flickvän är 22 och supersexig. Klart att det funkar bättre då, men det kan ge en ganska falsk bild av potensen som sannolikt hade vart betydligt lägre under mer vanliga förhållanden.

    Eller för den delen, man kan inte få ett stånd alls. För att man är egentligen inte ens gay och tycker att situationen är obehaglig. Har man då fel på potensen för att penisen inte vill stå?

    Det är så många mer faktorer än rent fysiska som spelar in. Morgonståndet eller bristen på det kan därför vara en betydligt bättre indikator.
    Bara så du vet! Man "blir" inte (hemska tanke?) gay - bara så där!

    Faktum är att mäns sexuella lägning inte har ett skit med egen kukstyvnad att göra - Alls!

    Även bögar kan tappa "spänsten" ibland. Det betyder inte att man då plötsligt blivit heterosexuell. Bara så där.. plötsligt..
  • Anonym (Testosteronhalt)
    Gaydar skrev 2020-02-28 18:14:01 följande:
    Bara så du vet! Man "blir" inte (hemska tanke?) gay - bara så där!

    Faktum är att mäns sexuella lägning inte har ett skit med egen kukstyvnad att göra - Alls!

    Även bögar kan tappa "spänsten" ibland. Det betyder inte att man då plötsligt blivit heterosexuell. Bara så där.. plötsligt..
    Jag är fullt medveten om det. Ibland kan bristen på spänst bero på att man inte gillar partnern, då tog jag en heterosexuell som tror sig vara gay som roligt exempel. Ungefär som garderobsgay som är gift med en kvinna fast omvänt. Det är ändå 2020.

    Det är nog något som kanske kan funka halvt ok i unga år, då man rent mekaniskt kan få stånd bara av att något känns skönt. Men i lite högre ålder, då blir det mer tydligt vad man gillar och inte gillar.

    Tappa spänsten är onödigt oavsett läggning, därför rekommenderar jag ett läkarbesök och därigenom testosteron då det kan vara problemet. Testosteron är inget som gör någon mindre gay heller, det är något män behöver för att fungera oavsett om man är gay eller ej.

    Om du är HBTQ och/eller bara känner någon som är man-till-kvinna trans som fått medicin för att få mindre testosteron så kan du se detta i action, hur personen blir trött, lättirriterad, tappar en del av muskelstyrkan osv. Nu är det ju något denne får ta och vill ta, men det är inte särskilt roligt alltid speciellt i  den" tidsmässiga skarven" när testosteronet är i botten men östrogenet inte haft så bra effekt ännu.     
  • Anonym (Ecksdee)

    Min mans pappa som är 77 skämtade en gång om att ?man vet man är döende när man inte får morgonstånd längre?, stämmer nog ganska bra.

  • Anonym (sghjkghk)

    Vad har morgonstånd med hälsa att göra? Sex och hälsa är två helt olika saker. Det finns massor av översexuella män som är så sunkiga och ohälsosamma som man kan bli medans det finns män som är skitvältränade och i form men som aldrig har sex. Sen morgonstånd behöver inte betyda något. Att man får stånd när man sover och så har inget med sex att göra.

  • Deacon

    Avtagande eller ett uteblivit morgonstånd kan bero på så många fler faktorer än låg testosteronnivå som många alltid tror är orsaken...

    Hur är din fysik ts?

    Vad äter/dricker du?

    Hur är det i relationen med din partner?

    Hur ser det ut med stress/sömn i livet?

    Hur mår du psykiskt? Förstår att dina tankar kring morgonståndet inte bidrar positivt här..... men i övrigt?

    Har du någon kånd hjärt/kärl problematik? Att fylla svällkropparna med blod är en rejäl prestation av kroppen och kräver friska och elastiska kärl.

    Givetvis kan det också vara en testosteronproblematik men det skulle inte vara min första gissning utan att ha svaren på ovanstående frågor först? Det är dock lätt kontrollerat med ett enkelt blodprov.

  • Lazze81

    Jag mår fysiskt och psykist bra..Är 1,82 och väger 82 kg...Äter och driker normalt..Jag och sambon sover inte i samma sovrum..Hon sover uppe i dubbelsäng med våra barn och sover nere i dubbelsäng själv..Mest för att jag kliver upp tidigare än dem och far på jobbet och slippa bullra och väcka dem..Hon har nästan aldrig sexlust..Det är jag som måste ta initkativet..Hon sportade när vi träffades och hade fit kropp..Efter graviditet har hon inte gjort sig av med bulldegsmagen som jag ser som avtändande och oattrantiv..Jag har peppat och berömt de gånger hon tar promenader men det är sällan. Jag runkade ett tag för en tid sedan och kollade på porr och läste om "porrimpotens" att man inte går igång på sin partner pga det..Men nu har jag inte runkat eller kollat på porr på ca tre månader, och saknar varken utlösningskänslan eller porren.

  • Wagner
    Anonym (sghjkghk) skrev 2020-02-28 22:15:21 följande:

    Vad har morgonstånd med hälsa att göra? Sex och hälsa är två helt olika saker. Det finns massor av översexuella män som är så sunkiga och ohälsosamma som man kan bli medans det finns män som är skitvältränade och i form men som aldrig har sex. Sen morgonstånd behöver inte betyda något. Att man får stånd när man sover och så har inget med sex att göra.


    Det har mycket med hälsan att göra. Som du kanske vet produceras testosteron främst av testiklarna. Att du har erektion under sömnen visar att testosteronproduktionen fungerar som den ska. Vi män har som högst nivå av T på morgonen. Den som sover dåligt, har inte nattliga erektioner på samma sätt som den som är frisk, och på sikt leder det till såväl sämre reproduktiv hälsa, sämre sexuell hälsa, och sämre hälsa i allmänhet. T har många funktioner i kroppen (inkl. huvudet).

    Själv är jag 47 och varje morgon när klockan ringer står kuken som ett spett.
  • Anonym (Man 55)

    Haha jag hade glömt bort det där med morgonstånd. Måste vara minst tio år sedan jag vaknade med det senast. Tydligen är det inget jag saknar. Glad

Svar på tråden Sällan morgonstånd 39 år ?