• flärp

STS Solresor: kasst bolag

Kom just hem från en enveckas charter/konferensresa till Azorerna. Vi åkte med STS Solresor (www.solresor.se), och snacka om kasst bolag!

Hotellet var iofs OK, och resan fungerade hyfsat. Vi kom fram och hem på ungefär utsatt tid. Men det fanns en hel del men.

En person i vårt sällskap blev av med sitt bagage på vägen dit. Det tog dem fyra dagar att ordna fram det. Under tiden fick han deras fina ersättning för borttappat bagage: 35 EUR för första 24 timmarna, 35 EUR för nästa 24 timmar, och sedan 200 EUR. Totatlt 270 EUR, eller ca. 2500 kr. Inte mycket för att ersätta en resväska full med kläder... men visst, sådana är villkoren.-

Problemet var hur de hanterade situationen. Varje dag fick han gå ner till deras kontor (slöseri med tid) och få betalt mot kvitton. Ineffektivt. Och dessutom hade de mage att ifrågasätta utläggen! Till slut fick han inte ens betalt för den ersättningsresväska han köpt. Eftersom de tyckte att han skulle vänta på att hans väska skulle dyka upp och köpa väska först typ kvällen innan avresa (!). Fattar de inte vad kundvård är??? Ge killen pengarna istället för att tjafsa, det handlar ju om pyttebelopp när man köpt en resa för 10000 SEK. Nu har de en missnöjd kund istället.

Dessutom kunde de inte ge besked om när väskan skulle komma, vilket inte kan vara så svårt att lista ut när de vet vilka flyg som finns...

Nu på hemvägen försvann ytterligare ett par väskor för vårt sällskap. Verkar inte finnas mycket till ersättning för det.

Men vi kom på vad som nog hänt: de har inte plats nog för allt bagage på planet. De kan inte överboka platserna som en vanlig flight, men de kan överboka bagaget. Alltså "råkar" man "tappa bort" några väskor för att det inte finns plats i planet. Elegant. Samt utbildar sina säljare och guider att spela dumma och säga att väskan är borta. Inte snyggt.

Så vi lär väl se det borttappade bagaget till mitten av den här veckan. Undrar om man kan få ersättning för det. Det är ju lika opraktiskt att vara utan bagaget hemåt som utåt -- tänk om man ska iväg igen innan bagaget kommer hem.

Slutsatsen blir: man ska nog undvika STS Solresor i fortsättningen.

• Svar på tråden STS Solresor: kasst bolag
  • Emsa2

Här är också en missnöjd STS Solrese kund. Har också åkt till Azorerna med dem och vi fick vänta över ett halvår på vår ersättning. Visserligen inga enorma summor, ca 600 kr, ( en utflykt som vi missade pga att det felinformerat ), men sättet vi blev behandlade på, noll servicekänsla. De skyllde ifrån sig på alla möjliga olika saker m.m.
    Resmålet i sig var kanon, men aldrig mer STS för mig !

• flärp

Men du tyckte i vart fall om Azorerna. Vi var inte så nöjda. Speciellt var maten under all kritik: hotellets buffe saknade fantasi och upprepade mycket mat, och restaurangerna på stan verkade inte ha den minsta stolthet eller intresse att faktiskt laga till maten bra. Men överhuvudtaget saknades det servicekänsla och "det där lilla extra" man numera förväntar sig.

Mitt i atlanten tycker man att de borde ha bra fisk, men även den bästa råvara kan förstöras av en dålig kock.

Så nej, till Azorerna åker vi nog inte igen.

• Poena

Åkte med STS tidigare i sommar och jag var faktiskt ganska nöjd. Den tjejen som var representant på vårt hotell var jättesnäll och trevlig. Däremot blev en av våra utflykter inställd, vilket vi fick ta reda på själva (det var inte STS som anordnade den utan en firma, vilken man bokade genom STS) och då tyckte jag nog att de åtminstone kunde satt upp en lapp eller nåt. På vägen hem skulle jag få tillbaka de pengarna som vi lagt ut för den och jagade efter resledarna på flygplatsen Då var de nog inte så glada, men jag fick ju pengarna direkt i af!

Men det låter väldigt kasst det där med bagaget, att de tar med fler resenärer än bagage ???

• Tina44

Hej! Jag vet inte hur STS är men kan intyga att EF är superbra! Jag skickade mina två barn förra året och både jag och dom är så nöjda. Både med services från Ef samt upplägget för barnen. Så till alla som överväger att åka på språkresa så kan jag rekommendera EF. 

/ Nöjd mamma till två 

• En glad tjej

Vi är nyss hemkomna från en resa med Solresor och är jättenöjda, har inget att klaga på. Ni verkar ha haft otur.

• Nerfherder
    Tina44 skrev 2015-07-03 13:56:43 följande:

Hej! Jag vet inte hur STS är men kan intyga att EF är superbra! Jag skickade mina två barn förra året och både jag och dom är så nöjda. Både med services från Ef samt upplägget för barnen. Så till alla som överväger att åka på språkresa så kan jag rekommendera EF. 

/ Nöjd mamma till två 

Mmm visst. En 11 år gammal tråd...
Svar på tråden STS Solresor: kasst bolag