• Bejje

    Fonder och aktier rasar p.g.a. Corona

    Att ha pengar placerade i aktier eller fonder är inget vidare just nu.

     Själv har jag på en vecka förlorat 40 000 kr och vad man läser så har det med Corona viruset att göra.

    Någon som törs säga hur man bör göra? Hade själv ca 380 000 kr i en fond bestående av aktier i svenska företag som nu på några dagar rasat till 340 000 kr

    Utländska fonder ser inte mycket bättre ut då detta drabbar typ hela världen.
    Hur länge tror ni att börserna fortsätter att gå ner p.g.a. detta? Stockholmsbörsen har ju gått ner en hel del.

    Kan man hoppas att det snart vänder eller planar ut eller riskerar jag att förlora 40 000 kr till inom en vecka?

  • Svar på tråden Fonder och aktier rasar p.g.a. Corona
  • Anonym (Lugn)
    Bejje skrev 2020-02-28 23:06:24 följande:

    Att ha pengar placerade i aktier eller fonder är inget vidare just nu.

     Själv har jag på en vecka förlorat 40 000 kr och vad man läser så har det med Corona viruset att göra.

    Någon som törs säga hur man bör göra? Hade själv ca 380 000 kr i en fond bestående av aktier i svenska företag som nu på några dagar rasat till 340 000 kr

    Utländska fonder ser inte mycket bättre ut då detta drabbar typ hela världen.
    Hur länge tror ni att börserna fortsätter att gå ner p.g.a. detta? Stockholmsbörsen har ju gått ner en hel del.

    Kan man hoppas att det snart vänder eller planar ut eller riskerar jag att förlora 40 000 kr till inom en vecka?


    Så länge du inte säljer så har du inte förlorat. Så här fungerar börsen, det blir rejäla dippar då och då, men det rättar alltid till sig på sikt. 

    Så behöver du inte pengarna, så sitt still i båten. Om du har pengar du inte behöver på några år, så köp fler andelar nu när det är billigt. 

    Tid och tålamod är ledorden. På lång sikt är börsen en vinnare. Så ha tålamod, det blir bra, men det kan ta tid.
  • Bejje

    Nej jag har inget akut behov av pengarna, troligen inte än på några år.
    Jag är bara orolig över att det är något utöver det vanliga och det fortsätter att rasa i veckor, men hoppas verkligen inte det.

  • Anonym (Det Rasar.)

    Jag är uppe i över -150 000.
    Det är svårt att time:a en nedgång, det är otroligt vanligt att det rasar folk får panik placerar om det kanske rasar lite till och sen gå upp.
    Och när man funderar på att placera tillbaka så har det gått upp och man köper dyrare än vad man sålde för.

    Se bara på när det var svininfluensa det föll tungt i flera veckor men kom tillbaka igen.

    Börsen går ju också mycket på nyhet oavsett om det är sant eller faldkt.
    En positiv nyhet tex "Corona viruset minskar" eller någon positiv nyhet om kina som påverkar ekonomin, och det kan vända börsen och fonder går upp 5% på en dag.

    Jag kommer ligga kvar.

  • Anonym (L)

    Sparar man på minst 5 års sikt så sitter man lugnt i båten.

  • Anonym (Det Rasar.)
    Anonym (L) skrev 2020-02-29 15:13:11 följande:

    Sparar man på minst 5 års sikt så sitter man lugnt i båten.


    Börsen gick otroligt bra förra året, själv gjorde jag +45 så jag  räknar med en nedgång oavsett corona.
  • Bejje

    Var glad imorse runt 09:30 när man läste att Stockholmsbörsen öppnade med en stark uppgång. Har sedan följd den under dagen och sett hur det totalt vände och krashade nedåt igen och låg på lägre än igår vid stängning runt 16:10 idag.

    Men nu när jag kollar och börsen har stängt så gick det ändå totalt 0,47 % + idag.
    Alltid något.

  • Anonym (Det Rasar.)

    Blir intressant att se stängningskurserna.

  • Anonym (2019.. 67%)

    USA går starkt, blir bra återhämntning

  • Anonym (Det Rasar.)

    Frågan är om man bör placera om sina högriskfonder.
    Det är svårt att tima börsen, risken är att man kliver av och det går ned lite till för att sedan gå upp  och med en rejäl fart.
    Å då kanske man kliver på vi en kurs som är dyrare än vad man sålde för.
    Börsen gick ju lite + förra veckan så allt kan hända.

    Även om en av fonderna fallit 15% så ligger jag fortfarande +2 känns för tidigt att kliva av nu.

  • Anonym (Lugn)
    Anonym (Det Rasar.) skrev 2020-03-08 13:46:54 följande:

    Frågan är om man bör placera om sina högriskfonder.
    Det är svårt att tima börsen, risken är att man kliver av och det går ned lite till för att sedan gå upp  och med en rejäl fart.
    Å då kanske man kliver på vi en kurs som är dyrare än vad man sålde för.
    Börsen gick ju lite + förra veckan så allt kan hända.

    Även om en av fonderna fallit 15% så ligger jag fortfarande +2 känns för tidigt att kliva av nu.


    Jag sitter lugnt kvar i båten. Däremot när jag ökar på varje månad, så väljer jag mina säkra kort. Jag säljer inget, men fyller inte heller på. Gäller både mina fonder och enskilda aktier.
  • Anonym (L)
    Anonym (Det Rasar.) skrev 2020-03-08 13:46:54 följande:

    Frågan är om man bör placera om sina högriskfonder.
    Det är svårt att tima börsen, risken är att man kliver av och det går ned lite till för att sedan gå upp  och med en rejäl fart.
    Å då kanske man kliver på vi en kurs som är dyrare än vad man sålde för.
    Börsen gick ju lite + förra veckan så allt kan hända.

    Även om en av fonderna fallit 15% så ligger jag fortfarande +2 känns för tidigt att kliva av nu.


    Om du har bra riskspridning kan du nog vara lugn. Har du främst högriskfonder så är det hög tid att balansera portföljen.
Svar på tråden Fonder och aktier rasar p.g.a. Corona