• Fri 28 Feb 2020 23:59
    764 visningar
    7 svar
    7
    764

    Bilen dog vid körning

    Starta bilen men märkte att den va lite hård att styra men tänkte bara jag som är lite trött. Efter ca 2km på 90 väg så börjar fläkten slockna och sedan allt som är eldriven i bilen fungerarde inte men motorn var på. Drog bilen åt sidan ratten låstes och starta om bilen men gick inte att starta igen, ladda batteriet med startkablar så börja allt fungera i bilen förutom motorn och fläkten så drog den sedan till en verkstad så bytte dom sladdarna som hade bränts upp. Tydligen hade det läckt in vatten. Plocka upp bilen på morgonen åkte iväg till jobbet som ligger ca 30km får den platsen jag plocka upp bilen. Men på vägen hem så hände det samma sak men denna gång dog motorn även.

    Bilen är en nissan qashqai 2016 1.5 dci dissel som har rullat 10,000 mil. Bilen har blivit fel tankad två gånger.

    Vad kan det vara för fel på bilen.

  • Svar på tråden Bilen dog vid körning
  • Sat 29 Feb 2020 09:17
    #1

    Feltankningen förstör mycket, så jag skulle tippa på att det beror på det.

  • Sat 29 Feb 2020 16:29
    #2

    Troligtvis generatorfel

  • Sat 29 Feb 2020 16:31
    #3

    Eftersom den var tungstyrd så kan du ha gemensam rem till generator och servostyrningen, och den slirar/gått av

  • Sat 29 Feb 2020 16:31
    #4

    Eftersom den var tungstyrd så kan du ha gemensam rem till generator och servostyrningen, och den slirar/gått av

  • Sat 29 Feb 2020 19:21
    #5
    Långbenopluto skrev 2020-02-29 09:17:05 följande:

    Feltankningen förstör mycket, så jag skulle tippa på att det beror på det.


    Men vi åkte in med den till en mekaniker han sa att sladdarna hade bränts att dom har fått vatten i men vi byte alla och skulle åka in igen efter en vecka men den stanna samma dag. Och denna gång så slocknade motorn även. Han kolla med generatorn inget fel på den heller så körde den till hedin bil denna gång dom är nog bättre!
  • Mon 2 Mar 2020 10:31
    #6
    Giftskåneman skrev 2020-02-29 16:31:22 följande:

    Eftersom den var tungstyrd så kan du ha gemensam rem till generator och servostyrningen, och den slirar/gått av


    Qashqai har elektriskt styrservo. 

    Om generatorn är testad ok så är det troligen något med batteri då.
    Det är ju rimligen därför motorn går när den väl är startad (generatorn ger gnista till tändning) men att den inte kan starta (batteri kass alt. kablage däremellan som sagt trasigt)

    /Puppa

  • Mon 2 Mar 2020 11:59
    #7
    Rabarbapuppa skrev 2020-03-02 10:31:35 följande:

    Qashqai har elektriskt styrservo. 

    Om generatorn är testad ok så är det troligen något med batteri då.

    Det är ju rimligen därför motorn går när den väl är startad (generatorn ger gnista till tändning) men att den inte kan starta (batteri kass alt. kablage däremellan som sagt trasigt)

    /Puppa


    Jo men då så, funkar inte generatorn funkar inte styrservon ju.

    Funkar generator kan man köra utan batteri, ev kanske om man har allt på inte generatorn räcker, men normalt
Svar på tråden Bilen dog vid körning