• Nblove

    Svårt att få barn

    Min kille har hype ( struma) han äter medicin just nu. Vi försöker skaffa barn . Kan det bara att få barn ? Kan hans hype kan på verka ? Är nån har likadan problem. Jag är jätteorolig om detta

  • Svar på tråden Svårt att få barn
  • Anonym (Anonym)
    Nblove skrev 2020-02-29 08:16:27 följande:

    Min kille har hype ( struma) han äter medicin just nu. Vi försöker skaffa barn . Kan det bara att få barn ? Kan hans hype kan på verka ? Är nån har likadan problem. Jag är jätteorolig om detta


    Har han underproduktion eller överproduktion av hormon när det gäller hans sköldkörtel?

    Om han har överproduktion, är han opererad?

    Har han andra sjukdomar också?

    Äter han Levaxin? Några andra mediciner?

    Jag är kvinna och har underproduktion och då är det viktigt att man har jättebra koll på sitt TSH, T3 och T4.

    Om man som kvinna ligger för högt i TSH så blir man ej gravid.

    Om ni är oroliga för hans reproduktiva hälsa så se till att han får göra Spermaanalys. Boka tid hos en gynekolog och prata vidare där.

    Om man har försökt få barn aktivt i 12 månader i rad utan plus, så kan man få göra en infertilitetsutredning genom Landstinget. Då kontaktar man Kvinnokliniken på närmaste sjukhus.
  • Nblove

    Han har överproduktion. Han inte opererat än. Han har ingen mer sjukdomar.

    Nu han tar thacapzol och levaxin till några veckor.

  • Anonym (Anonym)
    Nblove skrev 2020-02-29 13:56:12 följande:

    Han har överproduktion. Han inte opererat än. Han har ingen mer sjukdomar.

    Nu han tar thacapzol och levaxin till några veckor.


    Jag rekommenderar att du läser om medicinen thacapzol på www.fass.se och sen att din man ringer och pratar med sin endokrinolog (läkare som jobbar med endokrina sjukdomar som tex struma).

    Den medicinen ger missbildningar på foster och ska ej ges till fertila kvinnor(dvs kvinnor i den ålder där de kan bli gravida). Ger man det ändå så ska hon använda preventivmedel, dvs ej försöka få barn så länge som man tar den medicinen.

    Ni behöver kontakta hans läkare för att kolla upp om det även ger missbildade spermier? Dvs om han behöver vänta med att försöka få barn tills han slutat med medicinen? Men dessa frågor kan endast en läkare svara på. Så ring och prata med läkaren som skrivit ut medicinen !
Svar på tråden Svårt att få barn