• Familj­efaren
    Sat 29 Feb 2020 10:45
    1768 visningar
    2 svar
    2
    1768

    Ska vara krokimodell för första gången

    Har ni några tips vad jag ska tänka på?

    Kan man hitta på egna poser? Eller ska man använda sig av de traditionella som krokimodeller gör? Eller ser det olika ut?

  • Svar på tråden Ska vara krokimodell för första gången
  • Anonym (Ylva)
    Sat 29 Feb 2020 11:05
    #1

    Dem ger dig säkert instruktioner om hur dem vill att du ska posera.

  • Sat 29 Feb 2020 12:24
    #2

    Jag har tecknat av krokimodeller många gånger (på bilden i gymnasiet och på konstfack - konsthögskola)
    Sällan brukar man ge krokimodeller instruktioner på exakt position enligt min erfarenhet. Kanske att man ber om en stående eller sittande position men mer detaljerat är nog ovanligt (i konstsammanhang).
    De kommer dock säga hur lång tid du ska stå, t.ex. 5 minuter eller 20 minuter och då är det viktigt att du gör val av position beroende på vad du klarar av att hålla. Det viktigaste är att du kan vara relativt stilla. Så vid långa positioner kan du välja en sittande position som är bekväm eller en stadig stående position. Vid kortare tider kan du vara mer experimentell, hitta på egna positioner m.m. Men till en början kan det vara bra att "keep it simple". Har hört en rolig historia om en rätt macho kille som skulle vara krokimodell för första gången och då valde en komplicerad och utmanande position att stå i de första 15 minuterna, för att imponera på de som tecknade. Men han började skaka och typ föll ihop efter bara ett par minuter. Det är svårare än det ser ut.. :p

Svar på tråden Ska vara krokimodell för första gången