• carrolin

Rutin inom Äldreomsorg.

Jobbar inom Äldreomsorgen och vill därför veta hur du/ni har det på er arbetsplats.

Hur har ni det med Kontaktmannaskapet? Har ni en eller flera vårdtagare ni har hand om, delar ni som personal ansvaret eller är ni själva, Berätta!!

Hur gör ni med Städning? Hjälps ni åt eller ligger det till grund för kontaktmannaskapet?

Kom med synpunkter och förslag!!!
  • Svar på tråden Rutin inom Äldreomsorg.
  • ebben

Hos oss har man ett par pensionärer som man har "huvudansvar" för! OM det är nån som är väldigt "speciell/psykiskt jobbig" så kan vi vara två personal som delar ansvaret!
    Annars har man i huvudsak 2 som man har ansvar över-där städ o dusch är i huvudsak.
    I övrigt hjälps vi åt med det mesta!!

Vi jobbar 3 personal på förmiddagen till kl 11. och har ca 10 vårdtagare att hjälpa på morgonen med i stort sett ALLT. Flera av de är helt rörelsehindrade o har lyft och så. Stort vårdbehov VÄLDIGT stressigt,kan jag meddela. puh.Man ska ju vara 2 personal vid lyfthanteringen ,så det är att bokstavligen springa mellan. De har ju 2rumslägenheter de flesta.

• Anne M
    Jag arbetar på en sjukhemsavdelning (för dementa) och där är vi en kontaktman och en vice kontaktman till två boenden (var) (den vice träder "i kraft" då den ordinare är sjuk eller har semester).
    Städningen sköter städerskan, med lite småplock på rummen gör vi i personalen.
    Vi är 6 undersköterskor på 15 boende, och alla är i behov av att bli liftade, matade, duschade, påklädda, få hygienartiklar och kläder handlade åt sig.
    Vi har fullt upp kan man säga .
    På kvällen är vi endast 2 personal på 15 boende (då ska ju inga duschas, men väl bli matade, avklädda och lagda).
    Det blevlite rörigt det här, men du förstår säkert .
  • ebben

På kvällarna är vi bara EN personal!! Med alla! har en extrahjälpreda som ska hjälpa till på flera avdelningar-den stackarn har tufft! det är JAG som har den tjänsten!

• carrolin
    På mitt jobb har vi det som så:
    Att gällande städning städar vi vårdtagarnas rum 10 st måndag, tisdag, allmänna utrymmen onsdag, torsdag,och det är just trivs jag inte med.
    Gällande Kontaktmannaskapet roterar vi runt med alla vi är kontaktpersoner för vissa pensionärer men det ligger på allas ansvar.
    De jag jobbar med vill ha det så eftersom derasargument är, men om du jobbar halv och jag heltid då får jag ju alltid städa jag får ju inte göra något annat, men å andra sidan är det inte lätt för mig som är relativt ung att komma in och ändra på gamla vanor...
  • ebben

Men en person ska väl inte behöva städa mycket mer än en annan!!
    Här har vi att den som jobbar halvtid har EN som den är kontaktperson för-de flesta andra går 77 % o de har 2 vårdtagare. Det blir ju mer rättvist!
    För den som bara jobbar halvtid jobbar ju så FÅ dar.........

• carrolin
    Håller med dig fullständigt, får ta en funderare hur man kan formulera det så att alla andra förstår också.
    Men ni hade det som så att ni är både städansvariga och duschansvariga för era pensionärer?
  • ebben

Japp! Vi har inga städerskor som nån skrev här ovan.
    Städ o dusch OCH matansvarig,att se till att de har hemma allt de behöver. De bor ju i lägenheter o vi måste handla åt de med.

• carrolin

JA självklart måste vi se till att de har vad de behöver.
    Kan vara kul att se hur det går tillpå andra ställen.

Har ni kompetensutveckling i er kommun?

• ebben

Tror det-jag är ju mammaledig nu o har varit rätt länge! Så jag är inte aktiv.

• Diwa

på vårt boende har varje boende en kontaktperson...som har hand om handling, städning osv...

Är denna person borta hjälps övrig personal åt...

beroende på avd så ingår även dusch i kontaktpersonens åtagande...

men vanligtvis hjälps alla åt iaf

• Happy me

Har jobbat som chef inom äldreomsorg, lite spännande att se hur ni resonerar!

Ett system som vi jobbade fram på ett ställe jag varit tycker jag var väldigt bra för både personal men också kvalitetssäkerheten. Vi gjorde så att varje "tur" hade sin egen rutinordning.

Ex
    A1
    Morgon; Hjälper V, X, Y och Z med morgonhygien.
    Efter morgonbestyr; ansvarar för städ i 2 rum.

B1
    Morgon; Ger mediciner till samtliga under morgon och lunch. Gör i ordning frukost och serverar den.
    Efter morgonbestyr; ansvarar för förberedelse av lunch. Tvättstugan.

Osv!! Tror ni förstår hur jag menar. Det som var så bra var att om man ser till att alla får de olika turerna på schemat så kan man på så sätt säkerställa att inte samma person alltid åker på att städa, eller att någon tar "kommando" och frågar om någon annan har gjort det och det. Vikarier kunde med lätthet gå in och ta vid pga att det tydligt och klart framgick vad som skulle göras på den tur de fick. Medicineringen var ssk väldigt nöjd med - då visste alla vem som skötte det, den var dessutom inte och höll på med hygienbitar samtidigt som den sprang och gjorde frukost osv.

Bara en liten "put-in"!

Nu jobbar jag mer som personalare, att vara chef i äldreomsorgen är så tufft när man vill mycket! Det är ofta tufft överhuvudtaget men å andra sidan - jag saknar de goa ögonblicken med de gamla också...

Trippelmamma
Svar på tråden Rutin inom Äldreomsorg.