• Joppjopp

Vattenfödsel????

Hej... Var på förlossningskurs igår och där tog det upp detta med vattenfödsel... Är det någon som har erfarenhet av det, både neg och pos.... tyckte det lät hur bra som helst och undrar då varför det inte är så vanligt.... vad är det jag inte ser???

• Svar på tråden Vattenfödsel????
  • Kajak

Ja jag minns det pratas i en tvprogram..

Man pratade om att den är bra för bebis reagerar inte så mycket för bebisen är i vatten då den kom ut.

Men samtidigt har jag oxå hört att den ska BORT pga många har slemmis som gått så kan dom INTE bada eller föda där.

Men jag vet inte rikitg fakta om detta men jag ska på "studiebesök" på Mora lasarett idag halv 5 då kan jag passa på o kolla om dom har det hos dom då kan jag fråga...

• Fantasia6

Jag undrar faktiskt om det oxå.
    Om det finns på Mas i Malmö och som TS säger....om det positiva och det negativa !

• Joppjopp

puff puff... verkar vara fler som undrar...

• nitedrive

På många sjukhus får man iallafall inte föda under vatten längre pga infektionsrisk,men det kanske är vanligast vid hemmafödslar ändå.

• Majsan70

Man får inte föda under vatten här i Sverige eftersom det dels är infektionsrisk, men det har oxå hänt tråkiga saker under förlossningen. Däremot får man bada ända fram tills vattnet går. Själv badade jag jacuzzi när jag skulle ha första barnet. Då fick man även föda under vatten. När jag skulle ha nummer två var det förbjudet med jacuzzi samt med vattenfödsel.

Svar på tråden Vattenfödsel????