• Frankie Bean

    Coronavirus - politisk åtgärd?

    Ingen kan vid det här laget ha undgått nyheterna om Coronavirusets framfart i världen. Dock verkar reaktionerna extrema, jämfört med den vanliga influensan som tar livet av ca 200 svenskar per år, och smittar tiotusentals, så har än så länge 11 svenskar drabbats av corona, 0 döda. Läs te.x Wolfgang Hanssons krönika i dagens Aftonbladet om ni vill få mer perspektiv på saken, har dock inte faktakollat allt han påstår, så brasklapp på det.

    Dock är reaktionerna ändå extrema, skolor stängda, prat om att ställa in sportevenemang etc.

    De är sådana extrema reaktioner på en ovanligt otrevlig "flunsa", som dessutom dyker upp februari, månaden då så många är tillräckligt sjuka att den skämtsamt döpts om till Vabruari, att jag börjat fundera på om något annat pågår i världen som media drar vår uppmärksamhet ifrån. De som anser att jag är cynisk har absolut rätt till viss del, men rekommenderar Noami Kleins bok "Shock doctrine" samt Ken Alibeks bok "Biohazard" för att få en djupare förståelse för hur cynisk världen verkligen kan vara.

    Viruset har sitt ursprung i Kina, nära ett labb som forskar på just sjukdomar, infektioner etc. Vad har pågått i världen det senaste som någon myndighet kan tänkas vilja dra uppmärksamhet ifrån? Mitt förslag är krisen i Hong Kong. Kina höll på att tappa greppet om situationen där, västvärlden var tydliga med sitt stöd för demonstrationerna där och de skulle haft det extremt svårt att få stopp på "upproret" utan att använda rent militärt våld, á la Himmelska Fridens torg.

    Nu har världen glömt Hong Kong, befolkningen håller sig inne och demonstrerar inte längre, och så vitt jag vet uppmärksammas inte heller deras demonstrationer i västmedia.

    Siffrorna om döda och smittade i Kina är inte heller helt trovärdigt, pga Kina söm diktatur. Antalet smittade kan ju också medvetet vara underrapporterade för att framställa dödligheten som större. Alla sådana siffror från Kina bör oavsett tas med en skopa salt.

    Vad tror ni om denna teori? Vilken åsikt är du av? Detta är inte avsett som en "foliehattstråd".

  • Svar på tråden Coronavirus - politisk åtgärd?
  • Dr Nail

    Orimligt. Inser du vilket hårt slag mot Kinas ekomoni viruset är? Det vore som att skjuta sig själv i huvudet för att man har huvudvärk.

    Konspirationsteorier sprider sig snabbare än virus i vår uppkopplade tid.

  • Frankie Bean
    Dr Nail skrev 2020-03-01 13:53:47 följande:

    Orimligt. Inser du vilket hårt slag mot Kinas ekomoni viruset är? Det vore som att skjuta sig själv i huvudet för att man har huvudvärk.

    Konspirationsteorier sprider sig snabbare än virus i vår uppkopplade tid.


    Absolut är det ett hårt ekonomiskt slag. Men vad är viktigast för Kina? En ekonomi som saktar ned något eller visa för den egna befolkningen och omvärlden att de faktiskt saknar makt och kapacitet att ta kontroll över sina egna områden? Gorbatjev menade att Tjernobyl var orsaken till Sovjetunionens fall. När Sverige kritiserar Kina publiceras plötsligen historier i kinesisk media med varningar om att besöka. De är ökända för att försöka kontrollera medier utomlands för att förhindra negativ publicitet mot landet. Som sagt, endast en teori.

    Känner du själv att allvaret i sjukdomen står i proportion mot mediaexponeringen? Personligen tycker jag att något skevar någonstans.
Svar på tråden Coronavirus - politisk åtgärd?