• Sun 1 Mar 2020 14:50
    544 visningar
    5 svar
    5
    544

    Hjälp ang egen uppsägning och a-kassa

    Hej

    Har funderat på att säga upp mej Från mitt jobb.

    Blev senast i torsdags utskälld av en kollega. Jobbar inom lokalvård på en skola där jag hjälper till i köket under lunchen.

    Skulle iväg 10:15 för vi hade provning av kläder till kl 11.

    Efter det hade jag tid på banken.

    Frågade om det var OK för henne att klara sej själv till jag kommer tillbaka så hjälper jag till. Hon sa absolut, gör det du ska.

    Fixta och gjort.

    Går in i matsalen halv ett och får mej världens utskällning om att jag inte sköter mitt jobb, att jag är en mytoman, hon svor åt mej osv..... Jag gick därifrån och ringde chefen och blev omplacerad.

    Från chefens sida var inte detta ok, ska träffa henne på måndag.

    Liknande händelse inträffade i sommars när jag började jobba efter semestern.

    Hade en kollega som började lämna lappar på vad jag skulle göra för hon vägrade prata med mej och sitta vid samma bord och äta.

    Hon kunde ringa till samordnaren och fråga om jag är på jobbet för hon har inte sett mej.... Vi börjar olika tider.

    Helt plötsligt blev jag omplacerad utan att ha fått reda på varför.

    En annan gång blev jag utskälld av samordnaren då jag skulle vara på en annan plats en tid och jobba.

    Gick dit för att checka av. Ringde henne för att säga att tiden verkade inte stämma då jag skulle göra mer saker. Men blev istället utskälld så jag inte har någon koll, jag ska inte lyssna på andra osv.

    Nu har jag fått nog då detta påverka är mej psykiskt.... Vill inte till jobbet, går dit med en klump i magen.

    Vad händer om jag säger upp mej pga av allt detta??!

    Kommer jag bli avstängd 45 dagar eller kan dom ta hänsyn till att man mår dåligt på jobbet??

  • Svar på tråden Hjälp ang egen uppsägning och a-kassa
  • Sandra­söt88
    Sun 1 Mar 2020 15:32
    #1

    Var du tydlig med hur länge du tänkte vara borta? För det tvivlar jag att du var. Vad tog du ut den tiden som? För annars är det ju ogiltig frånvaro.

    Om du säger upp dig så har du karens, ja.

  • Anonym (Tips från coache­n)
    Sun 1 Mar 2020 15:43
    #2

    Självklart får du 45 dagars karens! Antingen måste du ha otroligt bra ställt ekonomiskt eller må otroligt dåligt för att säga upp dig från ett jobb i dagens läge. Med tanke på hur det varit hittills ska du nog snarare vara tacksam att du inte redan fått sparken, men iofs skulle det underlätta för dig med a-kassan. Var frånvarande lite mer ska du se att det ordnar sig, men räkna inte med att kunna använda dem som referens, det ska du kanske inte göra oavsett ifall du tänkt säga upp dig.

    Lose-lose-situation skulle jag säga.

  • Sun 1 Mar 2020 16:59
    #3
    Sandrasöt88 skrev 2020-03-01 15:32:23 följande:

    Var du tydlig med hur länge du tänkte vara borta? För det tvivlar jag att du var. Vad tog du ut den tiden som? För annars är det ju ogiltig frånvaro.

    Om du säger upp dig så har du karens, ja.


    Ja jag var tydlig med att jag inte skulle vara på plats under lunchen... Dvs till 12:30

    Tog ut semester i timmar
  • Sun 1 Mar 2020 17:00
    #4
    Anonym (Tips från coachen) skrev 2020-03-01 15:43:21 följande:

    Självklart får du 45 dagars karens! Antingen måste du ha otroligt bra ställt ekonomiskt eller må otroligt dåligt för att säga upp dig från ett jobb i dagens läge. Med tanke på hur det varit hittills ska du nog snarare vara tacksam att du inte redan fått sparken, men iofs skulle det underlätta för dig med a-kassan. Var frånvarande lite mer ska du se att det ordnar sig, men räkna inte med att kunna använda dem som referens, det ska du kanske inte göra oavsett ifall du tänkt säga upp dig.

    Lose-lose-situation skulle jag säga.


    Jag har mått dåligt av att gå till jobbet, självklart har jag det inte bra ställt ekonomiskt men vill bara bort från kommunen iaf
  • Anonym (Tips från coache­n)
    Sun 1 Mar 2020 17:04
    #5
    ginana01 skrev 2020-03-01 17:00:48 följande:
    Jag har mått dåligt av att gå till jobbet, självklart har jag det inte bra ställt ekonomiskt men vill bara bort från kommunen iaf
    Jo men har du verkligen råd att bara säga upp dig?? Sök nytt jobb istället.
Svar på tråden Hjälp ang egen uppsägning och a-kassa