• Belliboo

    Kan jag vara gravid??

    Sedan ett halvår tillbaka ungefär så har jag slutat med p-piller. Min mens satte igång direkt och har sen dess alltid vart regelbunden. Har inte haft koll på exakt ÄL dag men jag och min sambo har haft regelbundet sex efter förra månadens mens.

    Min mens är nu 4 dagar sen, gjort 4 olika gravtest men alla visar negativt :( har inte ömmande bröst eller några speciella symptom förutom att jag haft ganska ont i magen och ländryggen idag(men ingen mens).

    Kan det vara så att gravtesten visar fel och jag är gravid ändå? Vad har ni haft för första symptom? Har ingen tidigare erfarenhet av detta!!

  • Svar på tråden Kan jag vara gravid??
  • Anonym (Anonym)

    Eftersom mensen är sen kan du så klart vara gravid men svårt att säga när testen är negativa.

  • Belliboo

    Ja, såklart... jag tänkte mer om det är vanligt att testa negativt i början men plussar några veckor senare :D

  • Anonym (Anonym)

    Nja, veckor ska man inte behöva vänta men minst till bim iaf, och kanske en vecka efter det. Visar det inget då är du sannolikt inte gravid, även om enstaka människor plussar sent.

  • Anonym (54)

    Nej du är nog inte gravid. De flesta kan plussa på bim o dagarna efter om inte redan innan :/

  • Anonym (54)

    Nej du är nog inte gravid. De flesta kan plussa på bim o dagarna efter om inte redan innan :/

  • annamaria46

    När du har testat, har du tagit vanlig stickor eller digitala test? Ibland är det svårt att läsa av stickorna för det kan visa svagt, det problemet hade jag.

  • Belliboo

    Jag har tagit digitala test. Stått klart och tydligt ?inte gravid? :( Men vad sjutton är det som gör att min mens inte kommer? Har aldrig vart med om att den vart sen eller ännu värre uteblivit helt...

  • Anonym (Anonym)
    Belliboo skrev 2020-03-01 22:03:31 följande:

    Jag har tagit digitala test. Stått klart och tydligt ?inte gravid? :( Men vad sjutton är det som gör att min mens inte kommer? Har aldrig vart med om att den vart sen eller ännu värre uteblivit helt...


    Du räknas faktiskt inte som att ha försenad mens trots att det gått fyra dagar från det du trodde att den skulle komma.

    Googlade snabbt och hittade att en cykel kan variera allt från 21-35 dagar utan att räknas som oregelbunden, dvs då är man inte ens sen även om det varierar så kraftigt.
  • Solblomma30
    Belliboo skrev 2020-03-01 22:03:31 följande:

    Jag har tagit digitala test. Stått klart och tydligt ?inte gravid? :( Men vad sjutton är det som gör att min mens inte kommer? Har aldrig vart med om att den vart sen eller ännu värre uteblivit helt...


    Som Anonym ovanför skriver är det helt normalt att ägglossningsdagen varierar ganska mycket från menscykel till menscykel. Ibland har man kanske 12 dagar mellan mens och ägglossning (det kallas follikelfasen), ibland har man kanske 18 dagar. Det är helt normalt. Det som normalt sett INTE varierar är antalet dagar mellan ägglossning och mens (det kallas lutealfasen), de är ganska konstanta.

    Om man vet vilken dag man har haft ägglossning och hur många dagar man brukar ha mellan ägglossning och mens så kan man alltså räkna antal dagar som är kvar till mens, och om man går över så kan man vara hyfsat säker på att något är på gång, antingen graviditet eller något annat. Men vet man inte när man har haft ägglossning så är det troligaste inte att mensen är sen utan att man faktiskt har haft ägglossning senare än man trott. Det låter ju som att det är så i ditt fall.

    Sen kan du förstås fortfarande vara gravid, men då du troligtvis inte har gått över dagen för beräknad mens så får du vänta ett tag till med att testa. Lycka till!
Svar på tråden Kan jag vara gravid??