• Anonym (Ts)

Någon som opererat skolios?

Hej

Jag är i 30-års ålder, jag arbetar inom vården och har barn. Jag har en skolios som började ge symtom och upptäcktes i vuxen ålder och remitterades till ortopeden för några år sedan. Skoliosen är  i ländryggen med en kompensatorisk krök i bröstryggen som trycker ut bröstkorgen sidledes.. Vid det senaste återbesöket hos ortopeden så föreslog kirurgen en operation, många frågor och tankar dyker upp, jag vore väldigt tacksam ifall någon har lust att svara.

Vart hade du din skolios/vilken del av ryggen har du opererat? 

Vad var dina största besvär innan operation och vart det bättre efteråt?

Hur stor skillnad vart det i din krökning före/efter?

Vart du längre efter operationen?

Kan du böja dig eller vilka begränsningar har du från operationen?

har du fått någon form av känselnedsättning t.ex i ben, sexuell funktion eller någon annanstans efteråt?

Känner du av skruvar/stag?

Hur länge var du borta från skola/jobb?

Utöver mina frågor, dela gärna alla dina erfarenheter som du vill dela, jag är tacksam för alla erfarenheter!

• Svar på tråden Någon som opererat skolios?
  • hulda83

Jag har! Opererades vid 22 års ålder (är 37 idag).

Hade inte så mycket besvär innan egentligen men hade en krökning på 50 grader så den var ganska markant ändå. Opererade sex kotor mitt på ryggen.

Låg på sjukhuset ca 1 vecka efter operationen.

Jag kan böja mig men når inte ner till golvet med händerna. Har även svårt att rotera ryggen för att tex se något som är bakom mig.

Har inte fått någon känselnedsättning eller liknande efter op.

Pluggade vid tiden för operationen så kunde fortsätta med det så smått under sjukskrivningen. Som jag minns det bodde jag hemma hos mina svärföräldrar efter op och skrev på min B-uppsats på distans. Tog typ en månad innan jag kände mig återställd.

Idag lever jag ett fullt normalt liv och kan träna osv som vem som helst. Får ibland ont i höfterna eftersom rörligheten tas ut i bäckenet istället för ryggen (men inget som inte min naprapat inte kan fixa).

Har aldrig själv känt av skruvarna eller stagen.

Om du ska ha barn så kan det vara knepiga att ge en ryggmärgsbedövning efter en steloperation. Jag var tvungen att sitta upp under förlossningen när de gav den men den fungerande fint.

Fråga gärna om du vill veta mer!

Anonym (Ts) skrev 2020-03-02 09:30:19 följande:

Hej

Jag är i 30-års ålder, jag arbetar inom vården och har barn. Jag har en skolios som började ge symtom och upptäcktes i vuxen ålder och remitterades till ortopeden för några år sedan. Skoliosen är  i ländryggen med en kompensatorisk krök i bröstryggen som trycker ut bröstkorgen sidledes.. Vid det senaste återbesöket hos ortopeden så föreslog kirurgen en operation, många frågor och tankar dyker upp, jag vore väldigt tacksam ifall någon har lust att svara.

Vart hade du din skolios/vilken del av ryggen har du opererat? 

Vad var dina största besvär innan operation och vart det bättre efteråt?

Hur stor skillnad vart det i din krökning före/efter?

Vart du längre efter operationen?

Kan du böja dig eller vilka begränsningar har du från operationen?

har du fått någon form av känselnedsättning t.ex i ben, sexuell funktion eller någon annanstans efteråt?

Känner du av skruvar/stag?

Hur länge var du borta från skola/jobb?

Utöver mina frågor, dela gärna alla dina erfarenheter som du vill dela, jag är tacksam för alla erfarenheter!

Svar på tråden Någon som opererat skolios?