• Mint

    Etikett kring missade samtal

    Hej!

    Vad säger etiketten numera kring missade samtal?

    Är det självklart att ringa upp eller är det valfritt?

    Hur tänker ni eller hur gör ni själva? Resonerar ni olika beroende på i vilken ände ni befinner er (uppringare/uppringd)?

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Etikett kring missade samtal
  • Bibbidi

    Jag ringer bara upp/ eller skickar "vad ville du?" sms om det är från min närmsta familj eller från en kollega.

    Annars inte. Om det var viktigt kan man lämna ett röstmeddelande eller ett sms där man ber mig ringa upp.

  • Bibbidi

    Jag ringer bara upp/ eller skickar "vad ville du?" sms om det är från min närmsta familj eller från en kollega.

    Annars inte. Om det var viktigt kan man lämna ett röstmeddelande eller ett sms där man ber mig ringa upp.

  • Bibbidi

    Jag ringer bara upp/ eller skickar "vad ville du?" sms om det är från min närmsta familj eller från en kollega.

    Annars inte. Om det var viktigt kan man lämna ett röstmeddelande eller ett sms där man ber mig ringa upp.

  • Postman

    Jag ringer bara upp om det är någon i familjen. Övriga bekanta får ringa flera gånger då kanske jag ringer upp. Nummer jag inte känner igen ringer jag aldrig upp, oavsett hur många gånger de än ringer. Är det viktigt får de tala in på mobilsvar.

  • Magical
    Mint skrev 2020-03-02 15:12:38 följande:

    Hej!

    Vad säger etiketten numera kring missade samtal?

    Är det självklart att ringa upp eller är det valfritt?

    Hur tänker ni eller hur gör ni själva? Resonerar ni olika beroende på i vilken ände ni befinner er (uppringare/uppringd)?


    Hur menar du med "numera"? Det har väl alltid varit valfritt om du ringer tillbaka eller  inte. 
  • Mint
    Bibbidi skrev 2020-03-02 15:18:26 följande:

    Jag ringer bara upp/ eller skickar "vad ville du?" sms om det är från min närmsta familj eller från en kollega.

    Annars inte. Om det var viktigt kan man lämna ett röstmeddelande eller ett sms där man ber mig ringa upp.


    Jag gör ungefär som du. Sen kan det bero lite på tid; är det en kollega och jag bara precis missar, så ringer jag nog upp. Men har det gått ett tag tänker jag att det kan vara överspelat och att de fått tag i någon annan, och att de i så fall får ringa igen, sms:a eller maila om de fortfarande vill något.
  • Mint
    Magical skrev 2020-03-02 15:22:52 följande:

    Hur menar du med "numera"? Det har väl alltid varit valfritt om du ringer tillbaka eller  inte. 


    För att de sociala koderna kring sånt här förändras.
  • Mint
    Postman skrev 2020-03-02 15:22:17 följande:

    Jag ringer bara upp om det är någon i familjen. Övriga bekanta får ringa flera gånger då kanske jag ringer upp. Nummer jag inte känner igen ringer jag aldrig upp, oavsett hur många gånger de än ringer. Är det viktigt får de tala in på mobilsvar.


    Jag tänker som så att jag är inte svår att få tag på. Utöver telefon så finns jag på sms och mail. Har dock ingen röstbrevlåda. Tänker nog oftast att den som vill mig något ringer igen eller provar de andra sätten men ibland blir jag osäker.
  • Aniiee

    Det är, och har alltid varit, helt valfritt vem man vill ringa och när och av vilken anledning, oavsett om den man ringer har ringt förut eller inte och om man missat en ringning från den personen. Det var det även på den tiden då folk knappt ens hade telefonsvarare bredvid sin i väggen inkopplade telefon.


    I have a growing lack of disgust for you
  • Mint
    Aniiee skrev 2020-03-02 16:28:34 följande:

    Det är, och har alltid varit, helt valfritt vem man vill ringa och när och av vilken anledning, oavsett om den man ringer har ringt förut eller inte och om man missat en ringning från den personen. Det var det även på den tiden då folk knappt ens hade telefonsvarare bredvid sin i väggen inkopplade telefon.


    Det är mycket som är valfritt här i världen, men de flesta av oss förhåller oss dagligen till sociala konventioner och oskrivna regler. Det tråden handlar om är vad de sociala koderna, oskrivna regler och vett och etikett säger om det här.
  • Themis

    Jag svarar inte/ringer inte upp okända nummer om jag inte har t.ex. nytt jobb på gång eller hantverkare i bostaden så man vet att någon kommer att ringa som inte är känd.

    Min telefonsvarare säger "lämna ett meddelande eller skicka sms med ditt ärende så ringer jag upp" och gör folk inte det så är det ju bara säljare.


    Never mind leg day. Don't skip brain day. /tips från coachen
  • Physalis

    Jag vet inte vad etiketten säger men jag ringer endast upp om det är någon jag har ett ärende med. Är det någon nära lär de ha skrivit vad det handlade om och då vet jag om det fortfarande är aktuellt att ringa upp. Är det en främling så blir de blockade (om min app varnar för numret) annars får de ringa igen eller kontakta mig på annat sätt.


    Korrekturläser som en kratta
Svar på tråden Etikett kring missade samtal